Mihin ammattiin Josef Stalin opiskeli aikoinaan?

Avainsanat: aloitettu opiskelu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.11.2011 - 20:59

Иосиф Виссарионович Джугашвили, Сталин = Josif Stalin erotettiin pappisseminaarista vuonna 1899. Olisko siis ollut pappi.

Kysyjän kommentti

Kiitos. kyllä opiskeli papin uraa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.11.2011 - 23:16

Josef Stalin oli aikansa julma diktaattori samaan aikaan kuin Adolf Hitler aloitti Euroopan uudelleen järjestelyt. Hetken aikaa heillä oli oikeastaan eräänlaista yhteistyötä, joka loppui tylysti Hitlerin hyökättyä Neuvostoliittoon.

Stalinin eli ”Teräsmiehen” oikea nimi oli Josef Vissarinovits Dzugasvili. Hän syntyi 6.12.1878 Gorissa, joka sijaitsee Kurajoen varrella Georgiassa. Kotiolot olivat hyvin levottomat isän väkivaltaisuuden ja juopottelun vuoksi. Isän nimi oli Vissarion eli ”Beso” Dzugasvili (1850-1910). Hän harjoitti suutarin ammattia ja kierteli jatkuvasti maailmalla. Äiti oli nimeltään Jekaterina ”Keke” Gealdze (1858-1937). Josef Stalinin vanhemmat olivat edellä mainitut. Mutta on esitetty mahdollisuus, että Keke olisi synnyttänyt eräälle majatalonpitäjälle pojan, joka olisi Josef. Asia on jäänyt varmistamatta mutta jostain syystä Stalin aikanaan suojeli kyseisen majatalonpitäjän kahta poikaa, jotka välttyivät puhdistusaallosta ja elivät korkeaan ikään asti.

Sivuutamme Stalinin nuoruuden ajan ja hänen yrityksensä opiskella pappisseminaarissa, jonka opiskelun hän keskeytti. Sen sijaan on syytä jatkaa hänen elämäkertaansa ensimmäisellä avioliitollaan.

Ensimmäinen avioliitto

Hän solmi avioliiton Ekaterina ”Kato” Svanidzen kanssa vuonna 1906. Ekaterina oli Semon Svanidzen ja Sephora Dvalin tytär. Ekaterinan lisänimi oli Kato ja harjoitti räätälin ammattia.

Hänellä oli kaksi sisarta Alexandra (lempinimi Sashiko) ja Maria (Mariko) ja ainakin yksi veli. Muutamien lähteiden mukaan hänellä oli enemmän kuin yksi veli. Hänen tunnettu veljensä oli nimeltään Alexander Svanidze ja puhui saksaa ja ranskaa ja opiskeli Saksassa. Alexander meni naimisiin juutalaisen Maria Koronan kanssa joka oli laulajatar Tiflisin oopperassa.

Poika Yakov (Jakov)

Josef Stalinin ja Ekaterinan avioliitosta syntyi yksi poika Jakov, joka opiskeli vastoin isänsä tahtoa sähköinsinööriksi. Isä olisi halunnut hänen ryhtyvän sotilaaksi. Vähän myöhemmin Jakov kuitenkin liittyi Stalinin ottopojan Artjomin kanssa tykistöön Stalinin toivomuksesta. Heinäkuun 16. päivänä 1941 Vitebskin saartorenkaasta otettiin vangiksi muiden mukana tykistön yliluutnantti Jakov Dzugasvili. Hän ilmoitti olevansa Josef Stalinin poika. Saksalaiset tarjosivat myöhemmin Jakovia von Paulusta vastaan mutta Stalin ei siihen suostunut. Jakov teki itsemurhan 14. huhtikuuta 1943 sotavankileirillä heittäytymällä vankileirin piikkilanka-aitaa vasten ja vartija ampui hänet siihen.

Toinen avioliitto

Toisen avioliiton Stalin solmi Nadezda (Nadja) Allilujevan kanssa vuonna 1919. Nadezda oli synytnyt 9.9.1901 ja kuoli todennäköisesti itsemurhan tehneenä 9.11.1932. Nadja oli siis vain noin 18 vuoden vanha avioliiton solmiessaan. Stalin tunsi hänet jo vuodesta 1908 alkaen. Nadjan vanhemmat olivat Sergei Allilujeva (1866-1945) ja Olga Fedorenko (1877-1951). Hänen lyhyt ja kiihkeä elämä päättyi itsemurhaan. Simon Segab Montefiore kertoo kirjassa ”Stalin-punaisen tsaarin hovissa” hänen kuolemaansa edeltävistä tapahtumista: ”(Nadja kertoo) ”Mieheni ei ottanut kaulaliinaa mukaansa. Hän vilustuu ja tulee kipeäksi,” hän sanoi, mutta joutui yhtäkkiä jälleen tuskallisen päänsärkykohtauksen kouriin. ”Hän alkoi vaikeroida ’voi minun päätäni’” Artjom muistaa…. Äkkiä hän oli vavahtanut kivusta: ”Voi minun päätäni!”…..Nadja nosti pistoolin rintaansa vasten ja veti liipasimesta kerran. Kukaan ei kuullut pienen naistenpistoolin pamahtavan – Kremlin muurit ovat paksut. Hänen ruumiinsa kierähti sängyltä alas lattialle.”

Vuorosanat ovat ilman muuta kirjailijan mielikuvitusta mutta tapahtumat pysyvät totuuden rajoissa. Toisaalta alettiin salaisesti epäillä, että Stalin oli ampunut Nadjan. Heidän välinsä olivat olleet hyvin vaikeat ja Stalin oli arvaamaton aikeissaan.

Jätämme Nadjan jälkeemme ja katsomme hänen perheensä kehitystä. Avioliitosta syntyi kaksi lasta Vasili (21.3.1921-19.3.1962 ja Svetlana 28.2.1926). Molemmat menivät avioon useammankin kerran. Vasili rakastui kauniiseen trumpetinsoittajaan Galina Burdonskajaan ja meni tuota pikaa naimisiin hänen kanssaan 1940. Vasili oli koulutukseltaan lentäjä mutta hänen isänsä Josef kielsi häntä tekemästä taistelulentoja sen jälkeen, kun hänen poikansa Jakov ensimmäisestä avioliitosta joutui vangiksi. Josef edellytti Jakovilta, että hänen olisi pitänyt ampua itsensä eikä antautua vangiksi. Niinpä hän sanoi Vasili-pojalleen: ”Yhdessä vangissa on minulle enemmän kuin tarpeeksi!”

Poika Vasili

Vasilin ura sotilaana ja ihmisenä oli kuoppia täynnä. Hän ei ollut edes isänsä suosiossa. Hän alkoholisoitui nopeasti mutta eteni kuitenkin sotilasuralla ehkä isänsä ansiosta ja hänestä tehtiin viimein kenraali ennen kuolemaansa, joka tapahtui Kazanissa. Myöhemmin ruumis siirrettiin Moskovaan ja haudattiin sinne. Elämänsä aikana häntä syytettiin valtiovehkeilystä ja pidätettiin 1953, vapautui vuonna 1960 ja eli Kazanissa kotiarestissa kuolemaansa saakka. Vuonna 1999 Venäjän uudestisyntymisen jälkeen hänet osittain puhdistettiin syytöksistä häntä kohtaan.

Vasilin ja Galinan avioliitosta syntyi kaksi lasta Aleksandr (1941-) ja Nadezda (1943-). Vasili hylkäsi Galinan pian toisen lapsen syntymän jälkeen ja meni toisiin naimisiin.

Vasilin pojasta Aleksandrista tiedetään, että hänestä tuli erääseen moskovalaiseen teatteriin lavastaja. hän nähtävästi elää vieläkin (2004) ja käyttää äitinsä sukunimeä Burdonskaja. Nadjasta ei ole tietoja käytettävissä.

Toinen vaimo oli marsalkka Timosenkon tytär Jekaterina ”Katja”. Heidän avioliitto rekisteröitiin vuonna 1946 ja purkautui muutaman vuoden kuluttua Tästä avioliitosta syntyi kaksi lasta Vasili (1949-1972) ja Svetlana (1947-1990). Kummastakaan lapsesta ei ole käytettävissäni julkaistua tietoa. Jekaterina kuoli 1983.

Kolmas vaimo oli nimeltään Kapitolina Vasiljeva. Tämä avioliitto rekisteröitiin 1950. Kirjallisten lähteiden mukaan Vasili oli onnellisin tässä avioliitossa. Tästä avioliitosta ei tullut jälkeläisiä.

Tytär Svetlana

Svetlana oli isänsä lemmikki lapsuuden ajan. Isä Josef palvoi häntä monin tavoin. Toisaalta isän äkkinäiset mielenilmaisut olivat tyypillisiä myös Svetlanaa kohtaan. Svetlana oli myös perinyt samat ominaisuudet isältään ja ominaisuudet tulivat esille iän karttuessa.

Svetlana syntyi 28.2.1926 toisen avioliiton toisena lapsena. Parhaan lapsuuden hän sai varttua turvallisessa ympäristössä vaikka itse Neuvostoliiton sisäiset asiat olivat jatkuvan poliittisen muutoksen alla. Hänellä oli koko lapsuuden ajan kaitsijat sillä hän näki vanhempiaan yhä harvemmin iän karttuessa. Oli juonittelua ja Josef Stalinin mahtikäskyjä ja julma ote häntä mahdollisesti uhkaaviin poliittisiin tovereihinsa. Svetlana tuskin oli kovinkaan tietoinen aluksi näistä asioista mutta on aistittavissa myöhemmin hänen asenteensa myös isänsä poliittisiin kannanottoihin. Hyvin dramaattisia hetkiä oli hänen läsnäolonsa isänsä tehdessä kuolemaa. Hän seurasi kuolinkamppailua monien muiden rinnalla melkein loppuun saakka. Tosin hänet poistettiin huoneesta ennen isänsä kuolemaa.

Sota-aika muutti hänen elämäänsä ratkaisevalla tavalla. Pelko sodan uhasta levisi hänen mieliinsä isänsä kautta, joka ei enää voinut varjella häntä näiltä asioilta.

Hän meni naimisiin vain 17-vuotiaana erään Grigori Morozovin kanssa, joka oli opiskelija vielä. Tämä avioliitto oli lyhyt mutta siitä syntyi yksi lapsi Josef vuonna 1945. Vuonna 1947 avioliitto oli purkautunut.

Toinen avioliitto oli valikoidumpi ja sopi varmaan isä Stalinillekin paremmin. Tuleva mies oli Juri Zdanov, Andrei Zdanovin poika. Andrei oli tunnettu poliitikko ja häntä pidettiin Stalinin oikeana kätenä, jonka jälki oli silloisessa Neuvostoliitossa julma. Hän kuoli 1948. Svetlana ja Juri rekisteröitiin avioliittoon 1949. Tästä avioliitosta syntyi vuonna 1950 Jekaterina.

Svetlana otti äitinsä sukunimen ja oli Moskovassa opettajana jonkin aikaa. Erään intialaisen ystävän kuoltua Neuvostoliitossa hän sai mahdollisuuden kuljettaa hänen tuhkansa Intiaan. Siellä hän otti yhteyttä USA:n suulähetystöön ja haki turvapaikkaa vuonna 1967. Saatuaan sen hän siirtyi asumaan USA:han ja meni siellä naimisiin William Petersin kanssa ja muutti oman nimensä Lana Peters. Heille syntyi Olga-tytär. Levottoman luonteensa vuoksi hän jälleen muutti ensin Englantiin ja sieltä vuonna 1984 palasi tyttärensä kanssa Neuvostoliittoon ja sai kansalaisuutensa takaisin. Mutta vuonna 1986 palasi jälleen Yhdysvaltoihin ja asuu (2004) siellä jossain Keskilännellä.

Ensimmäisestä ja toisesta avioliitosta syntyneet Josef Morozov ja Jekaterina Zdanov toimivat Venäjällä lääkäreinä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2011 - 11:04

Parempi olisi ollut, jos suutarin poika olisi pysynyt lestien parissa. Pappihan hänestä piti tulla, mutta tulikin aivan muuta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2011 - 12:29

Äiti pojasta pappia toivoi....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2011 - 18:06

Pappismieheksi yritti, tuli vallan jotain muuta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2011 - 11:09

Papiksi aikoi...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.11.2011 - 22:12

Papin ammatissa ei ehkä olisi tehnyt niin paljoa pahaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.11.2011 - 12:29

Papiksi.