Oletko karppaaja?

Mitä karppaaminen tarkoittaa?

Avainsanat: leikkiä ruoalla

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.11.2011 - 15:36

Täällä; karppaus.info/

Nyt kasvatetaan Suomessakin karppeja, se on sitä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.11.2011 - 15:42

En ole, mutta hiilihydraateista sen verran, että koetan vähentää sokerin syöntiä. No leivän syönti on aika vähäistä, kun vatsa ei kestä ruisleipää..näkkäriä ja hapankorppuja voin syödä. Kaikki mikä menee liiallisuuksiin on varsin harmillista. Juuri luin Kotiliedestä mm. juttua karppauksesta. Liiallinen voin ja lihan syönti näkyy kyllä sitten myöhemmin joten älkää ihmiset karpatko..skarpata sen sijaan saa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2011 - 15:58

Ylen radio on nyt toitottanut uutisissaan, että Ruotsin radio uutisen tekemän selvityksen mukaan Karppaamisen taustalla on liha- ja meijeriteollisuus.

Ylen uutissivut kertoo:

"Ruotsin radio: Karppaamisen taustalla liha- ja meijeriteollisuus
julkaistu 30/31.8.2011
...
Ruotsin radio selvitti kahden karppausta tukevan ruotsalaislääkärin hyödyntämiä
vähähiilihydraattista ruokavaliota tukevia tutkimuksia, ja totesi suuren osan
niistä olevan ruokavaliosta hyötyvien tahojen rahoittamia. "

(Tukijoiksi mainitaan mm. USAn lihakarjan kasvattajat ja meijeriyhtiö
Swissmilk.. )

"Lääkärit Andreas Eenfeldt ja Annika Dahlqvist ovat julkaisemissaan kirjoissa
ja blogikirjoituksissa vedonneet 11:een karppaamisesta tehtyyn tutkimukseen,
jotka todistavat vähähiilihydraattisen ruokavalion eduista. Eenfeldt ja
Dahlqvist ovat aiemmin painottaneet karppaamisen eroavan muista ruokavalioista
siinä suhteessa, ettei elintarviketeollisuus ole vaikuttanut siihen. "

Noloa noloa. Hyvin noloa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2011 - 18:07

En ole karppaaja enkä usko ihan täysin sen terveellisyyteen. Luulen, että kohta on karppaajilla kolesterolit ja verenpaineet koholla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2011 - 18:11

Puolesta ja vastaan jonkun vuorokauden ajan ovat ihmiset radiossa ja televisiossa puhuneet siitä
karppaamisesta.
Minä en leipää enkä perunaa syö paljon. en ole pesunkestävä karppaaja.
Nyt on ruokavalio miinuksella kun ei tahdo tuo uusi vatsa ottaa vastaan mitään.
Joo niinhän ne kirjoittavat paikallislehdessäkin, että voi on loppunut meidän alueen kaupoista ja
leivän menekki vähentynyt. Nyt on karppaajille ihka oma leipä 2 lajia aivan.
Kyllä se niin taitaa olla, että jokaisen asian kohdalla on tuotantolaitos takana ja vetävillä jutuilla
yritetään sitten saada kelkat käännettyä takas heidän laduilleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2011 - 18:18

En karppaa, syön ihan perusevästä ja pääsääntöisesti vielä terveellisesti lautasmallin mukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2011 - 18:41

Turhia hiilihydraatteja on syytä välttää. Voin paremmin, jos karppaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2011 - 19:12

Noin yleisesti ottaen olen. Minulla on vielä liikakiloja, joten uskon niiden häviävän, jos vielä jaksan vain s-karpata. Olen nyt kaksi vuotta ollut "hiilaritietoinen", painoa on pudonnut yli 20 kg, enkä kiloakaan halua takaisin. Karpatessa ne pysyvätkin poissa. En myöskään ole millään tavalla sairas, tai jonkun lääkityksen tarpeessa. Voin hyvin, paremmin kuin koskaan. Herään vierkeänä aamuisin ja nukahdan väsyneenä iltaisin. Eilen kävelin aamulla noin kahdeksan kilometrin lenkin, jonka jälkeen menin "shoppailemaan" pariksi tunniksi. Loppupäivän siivoilin. Tällaisia ovat kaikki päiväni. Jos se johtuu karppaamisesta, niin ein aio lopettaa ikinä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2011 - 19:21

Päinvastoin,karppaus nostettu nyt julkisuuteen,ollut tiedossa jo useita vuosia;itse en kannata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2011 - 21:26

Itse "hyväkarppaan" eli olen vähentänyt hiilihydraatteja lähinnä sokerin ja viljatuotteiden osalta.Leipäni on ruisleipää.Pastat on jääneet ja perunan syönti ertittäin vähäistä.Sensijaan täysjyväriisiä menee.Kaikenlaista lihaa ja kasviksia, marjoja,sekä hedelmiä.Ja ihan vanhanajan lautasmallin mukaan!
Kiloja lähtenyt alle vuodessa kymmenisen kiloa.Ja olo mitä parhain!
Kolestrolit oli viime viikolla 3,9 ja veri 138.Terve siis siltä osin : )

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 01.11.2011 - 22:58

en ole, enkä ala, taas uusi hullutus joka tulee ja menee ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2011 - 08:08

En ole, toki osittain eli säännöstelen hiilihydraattien määrää. Tutkijalääkärit ovat tuominneet karppaamisen.
Noita muoti-ilmiöitä tulee ja menee ja jos jokaisen aloittaa kun se on pinnalla, on elämä yhtä vuoristorataa. Järjen käyttö on sallittua ja jopa toivottavaa, niin myös tuon asian suhteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2011 - 10:18

Olen seurannut muutaman karppaajan tekemisiä.

Epäluonnolliselta tuntuu. Itse en ryhdy moiseen puuhaan.

Eräs karppaaja sai vatsahaavan ja mahalaukusta leikattiin puolet pois.
Ei tarvitse hänen enää karpata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2011 - 15:05

En ole karppaaja, pikemminkin päinvastoin. Varsinkin (kokojyvä)leipää kuluu paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2011 - 07:25

hmm miten sen nyt sanoisin ...
olen jättänyt kaik valkosetjauhot
ja niistä tehdyt tuotteet
sekä sokerit olen minimoinut
mutta taas lisännyt hedelmiä
juureksia paitsi ei perunaa
kasviksia lautaselleni
ja painoa on nyt tippunu 12 kg
olo on hyvä ja silloin kun söin pullaa
munkkia karkkia suklaata ym herkkuja
olo oli niin kaamea ,et yökötti joka ilta
nyt on hyvö olo koko päivän
ja huomasin , et minun kroppani
ei tykkää tuollasesta hiilari määrästä
mut onko se pulla ym makea sit niin terveelistäkään ???????
lisään vielä , etten käytä voita , kuin kalan paistamiseen
muuten rypsiöljyä mm.salaatin kastikkeissa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2011 - 10:54

En kyllä kuulu mutta olen heiltä montaa hyvää reseptiä kyllä ottanut...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.11.2011 - 21:49

Kyllä asia on hieno, mutta liika on liikaa. En ole alan harrastaja, ruualla ja terveydelläni en leiki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.11.2011 - 12:21

En ole, minun ei tarvitse skarpata. Hieno asia on.