Mikä ihmeen Habbo?

Habbo palvelussa käyttäjät voivat ostella sisustuskamaa huoneisiinsa. Siihen liittyen Hollannissa otettiin taannoin kiinni 17-vuotias, joka oli anastanut 4000 euron edestä virtuaalihuonekaluja. Myös Suomessa on ollut vastaavia tapauksia, mutta pienemmässä mittakaavassa. Veikkaan, että usein muutaman kympin takia poliisia ei edes viitsitä lähestyä. Parilta viime vuodelta Habboon liittyviä rikosilmoituksia löytyy kuitenkin melkein 100 kpl. Yleisimmin Habbossa tapahtuneita juttuja oli tutkittu rikosnimikkeillä tietomurto, näpistys, lievä petos ja lievä luvaton käyttö. Yleistä oli kalastella salasanoja houkuttelemalla käyttäjä kirjautumaan jollekin feikkisivustolle omilla tunnuksillaan. Tätä on tehostettu esimerkiksi lupaamalla ylimääräisiä Habbo-kolikoita. Näiltä haittaohjelmistosivuilta rikollinen saa tunnukset salasanoineen ja käy putsaamassa uhrin huoneen.

Euroopan verkko- ja tietoturvavirasto (ENISA) vuonna 2008 julkaistun tutkimuksen mukaan alle vuodessa oli havaittu yli 30 000 uutta haittaohjelmaa, jotka olivat suunnattu erityisesti virtuaalimaailmojen pelitilejä ja omaisuutta vastaan. Ongelma ei ainakaan ole vähenemään päin, koska uusia troijalaisia ja kalastusyrityksiä ilmenee jatkuvasti.

Lisätty: 01.11.2011 - 00:18

Juppikselle tiedoksi, että kyllä minä Habbon tiedän, mutta tiedätkö sinä mitä rikoksia siinä ihan oikeasti tehdään?

Avainsanat: kirjoitus www.poliisit.fi marko "fobba" forss

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.11.2011 - 14:43

Virtuaalimaailmasta kyse, monet laittavat vaikka kuinka monta euroa virtuaalimaailmaan...

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 31.10.2011 - 23:42

En ole kuullutkaan muusta kuin Habboradiosta ja sitäkään en kuuntele.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2011 - 00:05

Habbo Hotel on Sulake Corporation Oy:n luoma verkkoselaimella käytettävä yli 13-vuotiaille suunnattu graafinen chat-tyylinen peli, joka on puettu hotellin muotoon. Pelissä liikutaan omalla virtuaalihahmolla (avatarilla) ympäri pelimaailmana toimivaa hotellia ja keskustellaan muiden käyttäjien kanssa.

Kysy Willelltä kyllä se tietää: fi.wikipedia.org/wiki/Habbo

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2011 - 00:27

Happo hotellin sydeemin olen kuullut,mutta asia ei oikein ole suunnattu järkevälle ja sivistyneelle aikuiselle ihmiselle.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 01.11.2011 - 01:07

mahtaneeko olla YLI 13 vuotiaille ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2011 - 03:41

En kyllä ymmärrä yhtään mistään mitään, oon varmasti jäänyt jostain hyvästä paitsi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2011 - 07:01

Habbo-hotellit vain teoriassa tuttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2011 - 08:15

Habbo hotelli on nimenä tuttu, ei muuten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2011 - 08:24

Nyt meni yli hilseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2011 - 08:39

Habbo Hotel pelin tiedän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2011 - 11:04

En ymmärrä Habboista mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2011 - 13:35

Aikanaan tuota aloitettiin kehitellä Turussa tietoliikennealan yrityksessä.

Noin on miten onttopohja kirjoitti.

Nykyään en tiedä kuka ylläpitää Habbo-hotellia.