Kuka on Antero Alapylpyrä ja missä hänet voit nähdä?

Avainsanat: esitys hahmo

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 31.10.2011 - 15:59

Tänään aamuteeveessä Martti Suosalo oli kertomassa A.Alapylpyrästä, kuuntelin puolella korvalla, joten en ihan päässyt selvyyteen kuin että yleisössä on paljon miehiä ja heillä heräilee kysymyksiä pitkin näytelmän kulkua. Kyselevät kuulemma toisiltaan ja hauskaakin on. Ryhmäteatterilla on tunnetusti ainakin minun makuuni sopivia kipaleita esityslistallaan.

Kysyjän kommentti

Kiitokset vastanneille.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.10.2011 - 14:28

Ryhmäteatterin Jatkuvaa kasvua -näytelmässä tämä Antsu touhuilee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2011 - 15:03

En ole kuuna kullan valkeana moisesta kuullutkaan, mutta tulipa tämäkin asia nyt tietoisuuteeni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2011 - 16:19

Kiva nimi tällä tyypillä,muuta en hänestä tiedä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2011 - 16:42

Täysin tuiki tuntematon... tuskin tulee sen enempää haettua esiin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2011 - 16:56

On siis ympyriäinrn, pympyriäinen tämä Antero Alapyrpylä

Ylen Aamu-tv:ssä maanantaina vieraillut Suosalo esittää näytelmässä perusinsinööri Antero Alapylpyrää. Suosalon mukaan Alapylpyrä on kuin Suosalo itse. Mies, joka ei kysele miksi.
- Hän edustaa perusmiestä, joka on uuttera. Hänellä on haave oman kodin rakentamisesta. Hän haluaa perheelleen hyvää, mutta koko ajan viedään mattoa alta. Silti hän jaksaa vielä yrittää, Suosalo kuvailee.
Antero on muiden vietävissä. Perusinsinööristä halutaan ottaa kaikki hyöty irti. Työnsä menettänyt Alapylpyrä perustaa yrityksen ja saa lopulta maailmantaloudenkin sekaannuksen valtaan.
- Tämä on minun perushahmoni, jota olen esittänyt teatterikoulusta asti. Tämä hahmo on minusta ja sukulaisistani koottu torso.
Sivistystä kyselemällä
Jatkuva kasvu –näytelmä on ollut Suosalolle sivistävä kokemus. Hän uskalsi kysyä tyhmiä. Nykyään hän kysyy yhä useammin miksi.
- Ihmisten pitäisi kyseenalaistaa vähän enemmän. Meitähän viedään kuin pässiä narussa.On viety jo pitkään. Jos jotakin haluaa, niin pitää vaatia, avata suunsa ja kerätä porukkaa ympärille, Suosalo toteaa.
Perusinsinööri Alapylpyrä painaisi jo jarrua jatkuvalle kasvulle, niin painaisi Suosalokin. Nykymalli ei hänen mukaansa vie onnellisuuteen.
- Jos vaikka huonon taloustilanteen takia joudutaan keräämään rahaa, niin sitten vaan verotettaisiin reippaasti. Minä olen valmis maksamaan veroja, jos muutkin maksavat. Kaikkien pitää kuitenkin osallistua talkoisiin, näyttelijä luettelee.
Alapylpyröitä katsomo täynnä
Yleisö on reagoinut vahvasti näytelmään, joka on samojen teemojen ympärille rakennetun trilogian päätösosa. Jatkuvassa kasvussa omasta kodista haaveileva perusinsinööri Alapylpyrä päästelee katkeamatta yksityiskohtaista tietoa rakentamisesta.
- Toisessa ennakkonäytöksessä oli paljon Antero Alapylpyröitä. Heitä nauratti kovasti ja he keskustelivat keskenään esityksen aikana, mitä yleensä ei kyllä tapahdu. On hienoa, että siellä käy ihan tavallista porukkaa. Olin katsovinani, että jopa sellaista porukkaa, jota yleensä ei teatterikatsomossa näe, Suosalo sanoo.
Martti Suosalon mielestä suorittaja Alapylpyrän elämä onkin tarkoitettu valistamaan tavallista ihmistä. Se auttaa kyseenalaistamaan. Tarinalla on opetus, jos perusinsinöörin elämän onnellisin hetki on koettu naapurin tytön kanssa mattotelineellä.
- Onnen hetket eivät ole sellaisia kuin lehdissä kirjoitetaan. Ne ovat ohimeneviä hetkiä, välähdyksiä. Ne jäävät mieleen ja ne muistaa jälkeen päin. Ei ihminen muuta tarvitse, Martti Suosalo toteaa.
YLE Uutiset

Lähteet:
Yle uutiset kulttuuri

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 31.10.2011 - 23:15

Kas en tunne miestä enkä meriittejään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2011 - 12:51

Jotain tetterihenkilöitä on. Paremmin en tiedä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.11.2011 - 19:09

En minä tyyppiä tunne, jotain teatteri juttuja on.