mihin sappirakkoa tarvitaan? voiko sen poistaa ilman haittavaikutuksia?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 31.10.2008 - 16:59

Sappi on maksan erittämää nestettä, joka varastoituu sappirakkoon. Sappirakko sijaitsee maksan alapinnalla. Sappirakosta lähtevä sappirakon tiehyt muodostaa maksatiehyeeseen liittyessään sappitiehyen, joka kuljettaa sappea pohjukaissuoleen.

Sappi mahdollistaa ravinnossa olevien rasvojen ja rasvaliukoisten vitamiinien imeytymisen. Sapen tehtävä on myös poistaa ruoansulatuskanavaan epätoivottuja yhdisteitä, kuten kolesterolia ja punasolujen hajoamisesta syntyvää bilirubiinia edelleen elimistöstä poistettavaksi

Sappirakon poistaminen leikkauksella on vakiintunut ja turvallinen menetelmä. Leikkauksessa sappirakon ja sappitiehyen välinen tiehyt katkaistaan ja rakko poistetaan. Rakon poistaminen ei vaikuta sapen kulkuun. Valtaosa sappileikkauksista tehdään tähystystekniikalla. Myös oireilevat sappiteiden kivet poistetaan yleensä tähystystekniikalla

Lähteet:
www.hus.fi

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.10.2008 - 18:42

tarvitaan rasvojen ja rasvaliukoisten vitamiinien imeytymiseen.
ei mielestäni poista ilman saastetta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2008 - 08:16

Sappineste, jota rakko erittää pilkkoo syödyn ruoan rasvoja. Kun sappirakko poistetaan niin sappitiehyeet, joita pitkin sappineste erittyy, ohjataan suoraan suoleen ja toiminta jatkuu ennallaan. Sappirakon poistosta ei ole mitään haittaa. Ainakaan ei sairastu myöhemmin mahdolliseen sappirakon syöpään kun rakko on poistettu.

Lähteet:
Oma tieto