Tunnetko rahankäytön ansat?

Elätkö yli varojesi? Se ei välttämättä ole täysin ja yksinomaan oma vika - tavaroiden ja palvelujen myyjät nimittäin käyttävät useita psykologisia keinoja, joilla kuluttajat saadaan ostamaan jotakin mitä eivät tarvitse tai ostamaan enemmän tarvitsisivat.

www.kauppalehti.fi/5/i/talou...1110100449

Avainsanat: markkinat ja psykologia

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

amu
Vastattu: 30.10.2011 - 21:54

en elä yli varojeni jos asuntolainaa ei lasketa, piti ottaa lainaa kun talo maksoi enemmän kun oli tuolloin käteistä ;)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.10.2011 - 22:06

Sen vähän, minkä työllä ansaitsen,menee kyllä lähes joka senttiä myöden.Mutta se onkin tarkoitettu kuluttamiseen ja elämiseen.Säästöön ei suuria jää, eikä kannata kaiketi pahemmin säästelläkään.Viimeisessä takissa, kun ei niitä taskuja ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2011 - 03:13

En ainakaan tunnusta ostavani yhtään mitään mainosten perusteella.
Puhelinmyyjiltä en myöskään ole ikinä ostanut mitään.Jos lompakosta ei löydy tarpeeksi pesetoja käteisenä, tavara jää kauppaan.
Yön yli nukkuminen on myös hyvä keino välttää turhia ostoksia. Joskus en huomisin enää edes muista, mikä se oli se "välttämätön tuote", jonka ostamista eilen harkitsin.
Parempaa puoliskoa voi toppuutella sillä, kun kysyy, että "Missä aiot sitä säilytää?" Toimii yllättävän hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2011 - 06:32

Mielestäni aikahyvin! Tosin olen pari kertaa sortunut puhelinmyyjältä tilaamaan koeajalla, joka itse täytyy kumminkin katkaista, lehden. Yksi TM-rakennusmaailma 9/11 on tuossa pöydällä odottamasa lukisko vai katkaisisko tilauksen? Kyllä on rahanreikiä kehitelleet "markkinarakovoimat" ja lirkuttelijoilla yrittävät kaupata niitä. Jo kohta 7-vuotta sitten jätin rakentamisen omaltaosaltani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2011 - 06:39

Olen jo kauan aikaa elänyt yli varojeni, sillä muuten en olisi saanut ensimmäistäkään asuntoani hankituksi. Suunnitelmissa olisi palauttaa tasapaino ja päästä veloista, mutta asunnoissa onkin nyt ostajan markkinat. Täytyy siis vain odottaa markkinoiden parantumista. Siihen asti yritän vain sinnitellä eläkkeen ja vuokratulojen turvin. Onneksi elämä Egyptissä on halpaa! Yhtiövastike 12 €, 10 kananmunaa yhden euron, juomavesi onkin sitten kalliimpaa kuin Suomessa:2 €/19 litraa. Vihannekset ja pavut puoli-ilmaisia, lihalla onkin sitten jo hintaa. Mutta ruokalasku on ehkä noin puolet suomalaisesta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2011 - 07:26

Kamppailen jatkuvasti rahaasioden kanssa ja se onkin näköjään elämäntapa,eikä mene ohi tuostavain.En kyllä ostakkaan oikeastaan mitään mitä en tarvitse.Myyjän työ on myydä ja ostajan ostaa,että säilyy suhdanteet.Puhelin myyjille sanon aina ei.Kuluttajalle on vaikka mikälaisia ansoja asettu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2011 - 08:29

Olen aika tarkkana raha-asioissani, vaikka joskus tulee sorruttua heräteostoksiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2011 - 08:37

Olen päässyt tasapainoon ja meinaan siinä pysyäkin. Tarpeeksi kauan kun elää osaa jo jättää kaiken humpuukin ostamatta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2011 - 09:31

Ei eletä yli varojen...
Jos isompaa ostetaan niin ostetaan tuokin moinen käteisellä...
Ainoa on että taas on tulossa kalliit ajat joulu ja lahjat... mutta olen jo pikkuhiljaa alkanut noitakin ostella, etten paniikkiin mene joulun alla...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2011 - 12:48

en elä yli varojen, ei ole varaa. Sairaskuluni matkoineen ja lääkäreissä käynteineen ovat saavuttaneet
kaikki jo amavastuurajan, joten ei ole hilkun hilkkukaan turhaan laittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 31.10.2011 - 22:52

Olen hintatietoinen ja ostan vain sen mitä tarvitsen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2011 - 11:50

Ei ole tuollaisia ongelmia. Olen tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2011 - 03:40

Olen liiankin tarkka hankinnoissa. En osta koskaan turhuutta. Joten tunnistan.