Onkos kellään Tiedossa Suomen Pisintä Tavarajunaa??Ja sen Painoa??Ja mistä Kulkeepi.. Mulla ois tieto.. www.youtube.com/watch?v=b7MNCGo5mJU

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.10.2011 - 00:03

Junahan kootaan aina seuraavien perusteiden mukaan, joten yhtä ja oikeaa vastausta ei ole olemassa. Vr:n määräykset junien kokoonpanosta ovat seuraavat:

1. Junan kokoonpano
Junan oikeaan kokoonpanoon kuuluu:
että junan metrinen pituus ja junapaino, sekä matkustajajunan kohdalla akseliluku eivät ylitä mitä niistä on määrätty,
että junaan ei ole liitetty sellaisia vaunuja, joita siinä ei saa kuljettaa, sekä
että junan vaunujärjestys on oikea.
Junan kokoonpanosta on määrätty Jtt:ssä.

2. Vaunun matkakuntoisuus
Ennen vaunun liittämistä junaan on sen liikennekelpoisuus tarkastettava vaununtarkastusohjeiden mukaisesti.
Vaunujen kuormaamisessa on noudatettava tavaran kuormaamisohjeita (TKO) ja vaarallisten aineiden rautatiekuljetuksista annettuja määräyksiä (VAK).

3. Junan matkakuntoisuus
Junan matkakuntoisuus on tarkastettava junan muodostamisasemalla sekä tarvittavin osin aina junan kokoonpanon muuttuessa.
Tehdystä matkakuntoisuuden tarkastuksesta on ilmoitettava jarrujen tarkastuksen ja koettelun yhteydessä kuljettajalle.

Junan matkakuntoisuuden tarkastuksessa on erityisesti otettava huomioon, että:

junan ruuvikytkimet on kiristetty ja vapaat ruuvikytkimet ripustettu lepokoukkuihinsa
letkukytkimet on oikein kytketty
vapaana olevat letkukytkimet on ripustettu umpikytkimiinsä tai ripustimiinsa ja niiden kytkinhanat suljettu
kaikki jarrujohdon ja tarvittaessa pääsäiliöjohdon kytkinhanat on avattu lukuunottamatta johdon viimeistä, suljettuna pidettävää hanaa
junan hätäjarruhanat ja -venttiilit sekä -kytkimet on suljettu
kahdessa peräkkäisessä vaunussa puskinkorkeuksien ero ei ylitä 100 mm
vapaana olevat kaapelit on asianmukaisesti kytketty kaappeihin ja kaappien ovet suljettu
kuorma vaunussa ei ole siirtynyt niin, että siitä on vaaraa junaturvallisuudelle, ja että vaunu muutoinkin on liikennekelpoisessa kunnossa
matkustajajunassa ensimmäisen ja viimeisen vaunun ulommaiset päätyovet on lukittu
junassa vaunujen ulospäin aukeavat sivuovet on lukittu
junan viimeisessä vaunussa on loppuopastimet.
Junan kulkiessa on sen kuntoa tarkkailtava. Tarkkailu voidaan järjestää teknisesti (esim. lovipyörä- ja kuumakäynti-ilmaisimet) tai liikennepaikan ja junan henkilökuntaa käyttäen.

4. Jarrujen tarkastus ja koettelu
Ennen junan lähtöä jarrulaitteet tarkastetaan ja koetellaan Jtt:n määräysten mukaisesti. Jarrujen tarkastuksen yhteydessä tarkastetaan junan matkakuntoisuus, ellei sitä ole tehty erikseen. Jarrujen tarkastajan on ilmoitettava tehdyistä tarkastuksista kuljettajalle.
Kuljettajan on aina oltava selvillä käytettävissä olevasta junan jarrutuskyvystä. Jarrujen koettelussa todetaan junan jarrutuskyky ja sen antama jarrupainoprosentti. Jos aikatauluun merkitty jarrupainoprosentti ei täyty, alennetaan junan suurinta sallittua nopeutta jarrupainojärjestelmän sallimalle tasolle.

Liikennepaikkakohtaisissa lisämääräyksissä on määrättävä matkakuntoisuuden tarkastuksesta sekä jarrujen tarkastuksesta ja koettelusta

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.10.2011 - 08:58

Vei sanattomaksi tuo onttopohjan vastaus, täytys olla selityskone vielä aivoille, että selviäisi
tuokin homma. Ei en tiedä, harvoin enään näen edes junaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.10.2011 - 09:18

Nykyisin suurin sallittu akselipaino radoillamme on 22 tonnia

www.compuline.fi/ComDocs/Suo...n-69r9.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.10.2011 - 17:58

Hiljattain odottelin tasoristeyksessä tovin ja toisenkin, kun niiiiin pitkä juna tukkeja joka vaunu täynnä rymisteli ja tuolloin se tuntui maailman pisimmältä junalta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2011 - 11:30

Tietoa tuli tuutin täydeltä onttopohjalta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.11.2011 - 22:05

Olipahan pitkä yhdistelmä tuossa linkissäsi.