Kutsun teidät tänä sunnuntai aamuna virtuaaliselle piimävellille, tai kaljavelliksikin kutsutulle aamiaisruoalle. Tunnetko ruoan?

Rakastavan mummoni tekemä piimävelli tai kaljavelli on jäänyt lapsuudestani mieleen.
Hänellä ei ollut hellaa vain takka, jossa hän ruokki aikanaan 12 lastaan. Näille valmisti siis ruoka
takan perässä olevassa kraakussa, jossa pata keikkui mummon sekoittaessa velliään.
Se maistui joko lämpimänä tai kylmänä ja jostain hän takoi siihen juustonpaloja, liekä itse
tehtyä.
Siinä samaisessa takan perässä hän paistoi meille lapsenlapsille lättyjä ja mummon itsensä valmistaman mansikkahillon kera.
Aika on kulunut, sillä nämä herkut valmistuivat 1946-48 vuosina.

Avainsanat: piimävelli tai kaljavelli.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.10.2011 - 14:18

Kiito kiitos ,kyllä kiva saapua kutsuille.
Onko tuo piimävelli nyt sitten pohojalaasten evästä kun täällä Hämeessä siitä ei ole ollut tietoa.
Anoppini oli Satakuntalainen ja teki klimppisoppaa.Teki lihaliemeen ja klimppeijä vehnäjauhoista.Minusta ihan hyvää ,mutta mieheni ei sietänyt sitä.Mulle se oli ihan uusi maku.
Aivan ihana sellainen avonainen, takka jossa pata roikkui aina.Kovin työlästähän se ruuantekeminen ollut tuohon aikaan. Puut piti olla aina valmiina jos ei niin ,siitä ongelmia alkuunsa.Vesi piti kantaa kaivost sisälle lie, vaikka kuin kaukaa.Omia peltotuotteita jos oli.Kaikesta kova puute.Kiven alla kaikki.Ei sähköä.Siinä oli tietämistä isällä ja äidillä.
Hyvin äkkiä ollaan valmiita arvostelemaan menneiden polvien tekoja ,kun ei haluta asettua ajattelemaan heidän asemaa mikä se tuolloin oli. Eikä sittenkään ymmäretä ,oli kurjuutta ja puutetta joka tarpeesta.
Kyllä lättyset on varmaan tuohon aikaan maistuneet mahtavalle, hillon kera. Voin vain kuvitella muistosi.

Kysyjän kommentti

Sinulla bongari on ollut sitten samanlainen anoppikokemus, mitä mummullani.
Takan perässä tehtiin ruoat suurelle sakille ja kyllä maistui.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.10.2011 - 09:35

Kiitos kutsusta. Tuttu ruoka se piimävelli. Kerran anoppini keitti sitä, maistoin ja toista kertaa en todellakaan maista. Noita lettuja mansikkahillolla jos annat niin ne kyllä maistuvat, kiitos.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.10.2011 - 10:23

Kiitos kutsusta! Enpä ole ennen moista herkkua maistanutkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.10.2011 - 11:20

Vieras velli mulle, en ole syönyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.10.2011 - 13:09

On tullut lapsuudessa syötyä Mummuni teki sitä Honkajoella asuessaan..
Kiitos kiitos kyllähän tuo lapsuuden velli maistui...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.10.2011 - 14:11

Pitkäpiimäistä velliä en syö, mutta tuo kaljavelli kirvoittaa kieleni kantimet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.10.2011 - 00:09

Joo tuttuja ja hyviä ruokia ovat. Itse en ole niitä koskaan valmistanut mutta usein olen syönyt.
Työpaikallanikin on aina tämän tästä kaljavelliä ruokana.
Ja kropsua kans hillon kera.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.10.2011 - 10:37

Kiitos vaan kutsusta, vaikuttaa hyvältä ja nostalgiselta. Tuota ruokaa olen kyllä hamassa lapsuudessani maistanut, siitä on varmasti useita versioita. Yhteen laitettiin riisiä ja toiseen myös rusinoita. Myös piimäpuuroa olen syönyt.
Monet vanhemmat ruoat olivat hyvää perusruokaa eikä mitään turhia kaloripommeja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.10.2011 - 23:03

Piimästä tulee talkkunavelli mieleeni lapsuudesta. Kaapista löytyy talkkunajauhoja. Desi piimää, desi mustikkakeittoa, pari lusikallista sokeria - se on siinä. Maailman paras piimästä tehty velli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.10.2011 - 12:41

Kiitos, kiitos.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.10.2011 - 20:38

Piimävelliä en ole syönyt, puhuttvan siitä kyllä olen kuullut.