montako aikavyöhykettä on maapallolla?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.10.2008 - 18:42

39 aikavyöhykettä
______________

Aikavyöhykkeet ovat maapallon alueita, joilla käytetään samaa kellonaikaa.

Aikaero vierekkäisten aikavyöhykkeiden välillä on yksi tunti tai puoli tuntia siten, että itään päin mentäessä kellonaika kasvaa. Aikavyöhykkeet suunnilleen myötäilevät 15 pituusastetta leveitä kuvitteellisia vyöhykkeitä, joita on kaiken kaikkiaan 24 kappaletta. Aikavyöhykkeitä on yhteensä noin 39: 24 tasatunnin välistä aikavyöhykettä, puolen tunnin väliset vyöhykkeet, sekä lisäksi kansainvälisen päivämäärärajan molemmilla puolilla käytettävät yli +/- 12 tunnin erot UTC-aikaan nähden.

Matemaattisina rajoina aikavyöhykkeiden välillä voidaan pitää pituuspiirejä 7,5, 22,5, 37,5 astetta itäistä tai läntistä pituutta jne. aina 15 asteen välein. Nämä rajat sijaitsevat niiden pituuspiirien puolivälissä, joissa aikaero nollameridiaaniin verrattuna on täysiä tunteja. Useimmissa valtioissa on kuitenkin koko valtion alueella käytössä sen aikavyöhykkeen aika, johon maan keskeisimmät osat kuuluvat. Täten aikavyöhykkeiden rajat poikkeavat jonkin verran pituuspiireistä ja noudattelevat sen sijaan valtioiden rajoja. Poikkeuksena ovat jotkin länsi-itäsuunnassa pitkät valtiot kuten Venäjä, Yhdysvallat ja Kanada, joiden eri osissa on eri kelloaika; tällöinkin niiden rajat noudattavat yleensä osavaltio- tai muita hallinnollisia rajoja eivätkä pituuspiirejä. Lisäksi on huomattava, että esimerkiksi Ranskassa ja Espanjassa on voimassa ns. Keski-Euroopan aika (UTC + 1 h), vaikka nämä maat sijaitsevat pääosin Länsi-Euroopan aikavyöhykkeellä (UTC). Muutamissa maissa on myös käytössä aika, jonka ero UTC:hen verrattuna ei ole tasatunteja vaan esimerkiksi 3 ½ tai 5 ½ tuntia.

Aikavyöhykkeet määritellään suhteellisina nollameridiaaniin, joka kulkee Greenwichin kuninkaallisen observatorion läpi Lontoossa, Isossa-Britanniassa. Tästä aikavyöhykkeestä käytetään tunnusta UTC (Coordinated Universal Time). Esimerkiksi Suomi on talviaikaan kaksi tuntia nollameridiaanin aikaa edellä, joten Suomen aikavyöhyke on silloin UTC+2 (tätä aikavyöhykettä kutsutaan myös nimellä EET eli Eastern European Time).

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.10.2008 - 18:16

12 mielestäni, mut voin olla väärässäkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.10.2008 - 18:47

Aikavyöhykkeitä on yhteensä noin 39, katso yllä valperin vastaus, wikistä löysin myös mut paljosta hitaammin ku valper, kun piti alkaa tutkiskeleen mielenkiinnost kaikkee muutakin asiaan liittyvää...heh, eli usko valperii, totta joka sana...he.heee..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.10.2008 - 19:17

www.google.fi/url?sa=t&s...SM0GCRfECw

Lisätty: 30.10.2008 - 19:19

ja mää pistin nytten sitten vielä sen linkin siitä aikavyöhyke wikipediasta. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2008 - 09:05

39 eri aikavyöhykettä.