Sanotko sinäkin joskus "Ööh"? Missä tilanteissa tuo perin suomalainen sana suustasi pääsee?

"Ööh" on suomalainen huokaisu joka huokaistaan silloin, kun ei oikein tiedä. Sitä käytetään myös ulkomailla, kuten ruotsissa. Ööh voi tarkoittaa myös ei. Ööh on tavallisin huokaus, mutta m.m ooh käytetään myös usein. Muita huokauksia on m.m Uh, uuh, ooh, oh, ja oho. Ööhin alkuperä on huokaus "ooh" jonka alkuperä on sana "oho" .

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.10.2011 - 12:50

Luulen/tiedän etten kait koskaan sano "ÖÖH",mun mielestä jotenkin brutal ;-O .ennemmin sanon "UFF,AY,AUTSCH tai OY=oi".En ole kovasti miettinyt näitä sanontoja.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.10.2011 - 13:10

Hm...ja ohoh ovat niitä joita meikäläinen taitaa joskus käyttää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.10.2011 - 14:16

Harvemmin tulii öristyä, kyllä saan sanat suuhun sopivasti tai sitten olen vaiti...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.10.2011 - 14:57

Oho tai aha taitaa olla mun vakiot...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.10.2011 - 15:58

Kyllä niitä huokauksia välillä tulee, varsinkin duunissa ollessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.10.2011 - 17:40

No juurti silloin, kun ei oikein tiedä mitä sanoisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.10.2011 - 23:00

Rehellisesti sanottuna ei milloinkaan. En oikein ymmärrä miksi pitäisi päästää suustaan muodikkaasti esim. amm.. jne.Voihan sitä ihan hiljaa rauhassa miettiä mitä vastaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.10.2011 - 12:34

Ei tuollaisessa muodossa. Oho kyllä tulee silloin tällöin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.10.2011 - 21:30

Ei kuulu sanavarastooni. Sanon suoraan etten tiedä - jos en tiedä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.10.2011 - 14:18

Oho, on vakiosanani, sillä sehän on suomalaisen anteeksipyyntö.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.10.2011 - 03:38

Ehkä sanon, mutta en ole kiinnittänyt asiaan huomiota.