Oletko kokenut Déjà vu tunteen?

Déjà vu eli entiselämys tarkoittaa tuttuuden tunnetta jossakin tilanteessa; henkilö tuntee kokeneensa nykyisen tilanteen jo aiemminkin. Käsitteen loi ranskalainen filosofi Émile Boirac kirjassaan L'Avenir des sciences psychiques (1917). Déjà vu -elämykseen liittyy tuttuuden tunteen lisäksi joskus myös outo, jopa aavemainen vaikutelma.
Déjà vu -kokemukset näyttävät olevan hyvin yleisiä: tutkimusten mukaan 70 % ihmisistä sanoo tunteneensa ilmiön ainakin kerran. Sitä on kuitenkin hyvin vaikea tutkia laboratorio-olosuhteissa, minkä vuoksi aiheesta on vain vähän empiiristä tutkimusta. Kokemukset liitetään usein yliluonnollisiin kykyihin, kuten ennaltatietämiseen tai selvänäköisyyteen, ja niitä käytetään parapsykologisten väitteiden todisteina. Ilmiö liitetään usein uniin tai sillä perustellaan aikaisempien elämien olemassaoloa.

Itse olen joskus lapsena ja nuorena muutaman kokenut... ja se on sanottava, että en usko niiden olleen mitään muistihäiriöitä. Niin selkeästi tilanteet olivat uusia ja kuitenkin tuntuivat niin tutuilta.

Avainsanat: déjà vu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.10.2011 - 12:50

Kyllä olen ja viime aikoina olen nähnyt useita enneunia.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.10.2011 - 13:51

On tullut koettua joskus tuon tutun tunteen että olen nähnyt ihmisen , tai käynyt paikoissa ennenkin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.10.2011 - 13:58

Aika monasti "olen elänyt tämän hetken,sanonut noin,tavannut ihmisen,ollut paikassa joskus ennen" yms.tuntoja.Metka fiilis kertakaikkiaan!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.10.2011 - 15:22

Kyllä Matula yhdyn sanoihisi, sillä minulla on ollut voimakkaiya kokemuksia, että olen tässä ollut joskus
ennenkin. Esim. Vuorikatua laskiessa Helsingissä oikein sävähdin, kuin todelta kaikki tuntui.
Näin ei pitäisi minulla olla Raamatun mukaan, mutta saanen kait uskoani epäilllä sen verran.
Olisin joskus harkinnut mennä ns.parapsylogisin istuintoihin, mutta siinä kohden pelkään enempi Pirun ilmestymistä kuin Jumalan Hengen. Tuntisin aivan selvästi, että ylittäisin Jumalan minulle antaman
ohjekirjan,en ole uskaltanut edes kokeilla.
Kaikkea saa pienessä pääkupissa funtsia näköjään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.10.2011 - 16:27

Kyllä tuo tunne on tuttu aina silloin tällöin, ja jälkeenpäin ajatellen, vaikka kuinka hakisi tapahtuneelle loogista selitystä, sitä ei tunnu löytyvän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.10.2011 - 18:28

Ihmisen täytyy olla herkimmillään, kun tuollaista tuntee tai kokee.Nehän tulee syvältä sielusta asti. Minä olen niiin pinnallinen ihminen että en tiedä , olenko koskaan.Ehkä on voinut nuoruusiässä . Mutta en muista tässä nyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.10.2011 - 19:41

Kyllä, muutaman kerran.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.10.2011 - 06:12

Monta kertaa olen sen tunteen kokenut milloin missäkin, ulkomaillakin ollessani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.10.2011 - 07:37

hassua - lapsena minäkin enemmän niitä olen tuntenut.
voisiko olla niin........että lapsena sitä muistaa paremmin kun on niin vähän aikaa siitä kun on tapahtunut? vanhemmiten voipi mennä pitkään ennenkuin tulee tunne tämä on tapahtunut ennenkin - ja siitä voi olla niin paljon aikaa että ei osaa enää edes kohdistaa - tunne vain jää....
tästä voisis spekuloida vaikka kuinka. mutta tosi on - sellaista tapahtuu.
nyt iski paniikki - muistan yhden tapauksen jokusen vuoden takaa -entäs jos valitsin taas kerran väärän polun? joudunko taas samaan tunteeseen (saammeko montakin tilaisuutta?) sillä jonkun asteinen luuppi tässä on menossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.10.2011 - 13:19

Kyllä olen, monta kertaa. Silloin ihmetyttää eniten, kun tietää ihan varmasti ettei vastaavaa tilannetta tai tapahtumaa varmasti ole ennen omalla kohdalla ollut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 17.10.2011 - 22:29

Jonkinasteisen. Olen tavannut elämässäni ihmisen jonka olen tuntenut, silti hän oli täysin vieras.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.10.2011 - 22:39

Jo vain ja arvauksesi varaan jää missä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.10.2011 - 18:36

Olen, olen. Monasti on ollut tunne, että tämä on tapahtunut joskus aiemminkin.