Oletko kuullut kauhutarinoita torajyvästä?

Luen sellaista kirjaa missä kerrotaan ihmisten saaneen hallusinaatioita ja pahoja kouristuksia syötyään puurojauhoihin eksyneistä torajyvistä.Kysymyksessä on ruis vilja.Kysyin mieheltäni voiko tälläinen myrkytys olla totta niin hän sanoi,että voi.Heilläkin on viljelty ruista ja torajyviä piti varoa.Kamala myrkky.

Avainsanat: torajyvä myrkkyä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.10.2011 - 09:22

No enpä ole moista kuullut... piti ottaa selvää!!!

Torajyvä

Ohrassa ja erityisesti joissakin monitahoisessa lajikkeessa
Musta, normaalia jyvää selvästi suurempi "möhkäle".
Se saattaa muistuttaa jopa tummaa katkennutta korrenpätkää
Torajyvä on torajyväsienen, Claviceps purpurea, saastuttama mustunut, epämuodostunut rukiin tai ohran siemen, joka on myrkyllinen sekä ihmisille että eläimille.
Torajyvän vaikuttavin aine on vahva myrkky, joka vaikuttaa ihmisen hermostoon

Torajyväalkaloidi voi aiheuttaa:

Ääreisosien kuoliota.
Oireet ilmenevät päivien tai viikkojen kuluessa: väsymys, vähentynyt syönti, kohonnut syke ja hengitys ja yleinen huonovointisuus.
Lihasioilla heikentää kasvua

Estää prolaktiinin erityksen, maidottomuus
Pienet, heikot porsaat, jotka kasvavat huonosti
Ei juuri abortteja

www.farmit.net/kotielaein/si...it-sioilla

Kysyjän kommentti

Kiitos asiantuntevasta vastauksesta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.10.2011 - 09:35

En ole tuolaista tarinaa ennen kuullut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.10.2011 - 09:41

Kyllä sitä niin paljon on tullut ruispuuroa syötyä, että jos siellä torajyvänen olisi ollut, en kirjoittaisi tätä. Sitä esiintyy vehnässäkin ja ohrassa. En usko, että yhden jyvän syöminen voi aiheuttaa
kuolemaa. Sitä on toisaalta sanottu härkäjyväksikin.

Lähteet:
kotoinan vanha mummolan muisto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.10.2011 - 09:47

Luulin ensin, että kysymys on "torajyvästä", joita me ihmiset silloin tällöin sotkemme lähimmäistemme jauhoihin. En tiennyt, että tällainen vitsaus on myös konkreettisesti olemassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.10.2011 - 10:27

En ole kuullut vaikka siemenviljat kotonani peitattiin niiden eliminoimiseksi.
Huomattavasti terveitä jyviä suurempia jotta jäivät puidessa seuloille. Sitten ruokaviljat vielä lajiteltiin ns viskurilla.
Varma torajyvän aikaansaama epidemia havaittiin Ranskassa vuonna 591.

Lisätty: 14.10.2011 - 12:29

ilkkaroininen.fi/index.php/B...viskuukone

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Torajyv%C3%A4

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.10.2011 - 14:17

On noita tullut nähtyä, eikä niitä tosiaan saanut syödä.
Käsipelillä ne poimittiin jyvien joukosta, jos joku oli seulojen läpi päässyt ja huomattiin. Erottuivat ainakin hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.10.2011 - 14:56

Empä ollut torajyvistä tietoinen. Käsin joku jossain poimi jotain.MUtta ei tullut kysyttyä mitä etsit sieltä. Olin senverran pikkuinen.Kiitos hyvästä uutisesta. Toivotaan että menee tieto etiä päin.

Lisätty: 14.10.2011 - 17:43

fi.wikipedia.org/wiki/Torajyv%C3%A4

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.10.2011 - 19:09

Hyi hitto :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.10.2011 - 23:07

Vaikka kaupunkilainen olenkin, tiedän että torajyvä on aika myrkky.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.10.2011 - 08:29

olen lukenut joitakin kirjoja joissa tuosta on ollut puhetta.
olisihan se kamalaa sekoilla ruisleivän jälkeen. onneksi nykyään varmaan seurataan tarkkaan näitä juttuja kun kerran tiedossa on. se on ollut varmaan olemassa hamasta tapista ja se tappi alkanut kun ruista on ruvettu kasvattamaan. ei ole siis mikään uusi keksintö tai luonnon mutaatio.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.10.2011 - 23:57

Juu, ei niitä saa missään nimessä syödä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.10.2011 - 09:22

Kylläpä hyvinkin ja torailuista myös!

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 17.10.2011 - 21:27

Meillä kotona puitiin omat viljat. Paljon tuli jyviä popsittua eikä tämän kummoisempaa ole tullut. Joidenkin mielestä kyllä löytyy jotain moitittavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.10.2011 - 17:51

Jos jyvän jemmaa ja kaksi saa on voitto sata rosenttiia.
Taitaa olla pikemminkin kauhukuva.