miten auttaa itsemurhaa ajattelevaa nuorta, jolla menee huonosti koulussa ja sillä on muitakin ongelmia?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.10.2008 - 23:56

Kuuntelemalla
Kertomalla, että muitakin kuuntelijoita on. Saattamalla hänet sinne.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.10.2008 - 00:55

Eiköhän koulukuraattorille tai vastaavalle voisi kertoa, että kyseisellä oppilaalla menee huonosti. Nythän ollaan havahduttu siihen ettei ketään saisi jättää yksin. Tämä siis koulun suhteen.

Rinnalla kulkeminen kuuntelijana on hyvä juttu, mutta joskus meidän taidot eivät riitä ja voimatkin loppuvat jos ystäväsi on kovin ahdistunut. Kuuntelemalla ainakin ilmaiset, että välität. Mutta älä jää yksin sen asian kanssa vaan yrittäkää yhdessä hakea apua yksi ongelma kerrallaan eri paikoista. Ymmärsin, että hänellä on useita pulmia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.10.2008 - 06:57

ole tukena ja kerro että välität.
voit hiljalleen piilottaa keskusteluihin asiaa siitä että voisi kääntyä lääkärin tai psykiatrin puoleen kun nykyään noita tunnekuohuja ei tarvitse yksin kärsiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.10.2008 - 07:27

Kannustamalla, kuuntelemalla ja välittämällä, sekä näyttämällä että välittää. Nehän ovat niitä perusasioita joihin jokainen, kaverit, koti ja koulu, voi vaikuttaa. Ammattiauttajien apu on tarpeen jos/kun tilanne on liian raskas itse hoitaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.10.2008 - 07:59

Ainakin ensin olisi kannustettava ottamaan nuori yhteyttä oman koulunsa kuraattoriin. Ystävät ja omaiset voivat tukea, mutta jos tilanne on umpisolmussa niin ulkopuolisen ammattilaisen apu on kullan arvoinen ja mitä pikimmiten.Sitä kautta asiat lähtevät purkautumaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.10.2008 - 08:12

Kuuntele, keskustele, ohjaa ammattiauttajalle, on kyse vakavasta asiasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.10.2008 - 08:57

Ylläpidän Turun Sähköistä Kriisiapu Ry:tä,ota minuun yhteyttä,jos tunnet tarvetta.Autan mielelläni.