Onko tällainen tuttua siellä suomen puolella?www.delfi.ee/news/paevauudis...id-jaid-te

Eli huumeita käytettiin suomen sodassa laillisesti? Tämän kirjoittaa Pekka Jaatinen ja viron lehti on kirjoittanut siitä!

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.10.2011 - 18:52

Pervitiiniä käyttivät lentäjät ja kaukopartiomiehet. Sisältää amfetamiinia, urheilussa kiellettyjen aineiden listalla. Sota olikin omituinen olympialainen.
"ja der führer Aatu" käytti.
users.utu.fi/~taonnela/vauhti.html

Haavoittuneiden tuskiin varmaan lääkärit määräsi morfiinia.

Lisätty: 10.10.2011 - 19:04

www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s...&a=356

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Pervitiini

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.10.2011 - 16:11

Linkki ei aukea, älkää laittako linkkiä otsikkoon, sillä silloin siitä putoaa helposti loppuosa pois, koska otsikkoon mahtuu kaikkiaan vain 130 merkkiä.
Tarkoitit varmaan tätä: www.delfi.ee/news/paevauudis...d=59498658
Googlen suomentamana:
"Suomen armeija antoi toisen maailmansodan aikana sotilaille lääkkeiksi pidetty aineita. Kirjailija Pekka Jaatinen mukaan ne laskivat "lääkkeet", joihin kuului muun muassa heroiini, niin monen miehen elämän raiteilta pois. ... "
Kyllä siitä on puhuttu täällä Suomessakin viime aikoina, että sodan jälkeen moni oli koukussa huumeisiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.10.2011 - 16:19

Kyllä tuosta vähän on juttua ollut, mutta ei mitään suurta kohua.
maanpuolustus.net/showthread...p?tid=1067
Sodassa ja rakkaudessa kun ovat kaikki keinot sallittuja. Ei tuo ainakaan minulle mikään varsinainen uutinen ollut.
Jos on kranaatinsirpale nahassa, niin eikö se ole aivan luonnollista, että annetaan morfiinia jos sitä vain on?

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 10.10.2011 - 16:27

taisivat sotiakkin huumattuna, hereillä pysyminen monta päivää yhteen menoon oli niin vaikeaa että keksivät oivan keinon hoitaa homma, ei suomalaisesta miehestä ja sen terveydestä piitattu kun oli suur-suomi kiikarissa :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.10.2011 - 17:15

Linkki ei suostunut avautumaan :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.10.2011 - 17:35

Ei avautunut linkki minullakaan,mutta totta se on,että sotilaat saivat morffiinia ja sitä tuli suomeen jenkeistä.Jotkuin jäivät siihen kiinne,eikä mikään ihme.Tästä asiasta olen katsonut tv ohjelman.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.10.2011 - 18:14

Tuota linkkiä en saa auki, mutta olen kyllä lukenut joskus lehtijuttuja huumeiden käytöstä sodassa. Pysyvät sotilaat paremmalla tuulella eikä pelota niin paljon. Myös kivunsieto saattoi parantua ja lopputuloshan ikävä kyllä monta kertaa oli, että sotilas liian suuren satsin otettuaan joko haavoittui tai menehtyi, kun ei toimintakyky enää ollutkaan paras mahdollinen. Ja oma lukunsa olivat tietysti riippuvuus ja pahat vieroitusoireet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.10.2011 - 18:58

Kyllä sodassa kaikki on sallittua tai oli. Papparainen oli kaikissa sodissa mitä oli ja suri että pr..e kun paras nuoruus meni siellä.Kertoi itse että kyllä pillereitä taskuun annettiin mutta en ottanut en tarvinut.
Oli kuulemma tärkeitä.Ruokaa ei ollut jumalaton pakkanen monta metriä lunta ja kamala pelko per...ä.
Siitä sai voimaa taistella ja jos joutui tukalaan tilanteeseen ,oli neuvottu ,ota pilleri pääset pois.Oli jokin mihin turvautua .Siellä ei äiti eikä isä auttanut.Puhuttavan olen kuullut menneiltä polvilta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.10.2011 - 19:08

Uusi tieto minulle, mutta annettiinhan siellä tupakkaakin, joka on se aivan ensimmäinen kosketus huumeisiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.10.2011 - 19:35

Kyllä tuo tuttua tarinaa on, siitä ei vain niin kovin paljon ole aikaisemmin puhuttu. Käytössä oli niin piristeitä, kuin morfiinia. Morfiini koviin kipuihin ja piristeet pitivät taistelukunnossa pitempän ilman väsähtämistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.10.2011 - 20:05

En ollut kuullut, isäkään ei sellaista ehtinyt kertoa. Niin, entäs Gaddafi, antoi Viagraa sotilaille ja käski raiskata niin paljon kuin ehtivät. Sota on todella omituista peliä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.10.2011 - 21:45

Äitini isä koki kovia rintamalla, niinkuin epäilemättä kaikki muutkin sotilaat.Hän haavoittui pahoin... Pystyi kutakuinkin palaamaan työelämään VAIKKA esim. morfini olikin vaikeuksia tullessaan tuonut, niinkuin helpotustakin, kipuihin....Ei koskaan toipunut ennalleen.Voidaan kai sanoa, että sota hänet kuitenkin lopulta vei.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.10.2011 - 22:12

Tiedän näin tehdyn ja todellakin sotiminen on sen verran kova paikka, että kaikki keinot lienevät sallittuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.10.2011 - 23:24

Edullisia heroiinipillereitä käytettiin yskänlääkkeenä. Morfiinia käytettiin kipuun. Sitten oli Antineuralgin- ja Pervitin-nimisiä valmisteita, joista Pervitiniä on kutsuttu leikatuksi amfetamiiniksi tai höökipulveriksi. Sitä käytettiin parantamaan suorituskykyä tilanteissa, joissa mikään muu ei enää auttanut. Lääkintäupseerilla oli kipulääkkeeksi myös kokaiinia ja oopiumia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 13.10.2011 - 23:42

Kautta aikojenhan huumeita on ollut. Ei siis mikään ihme. Näin on ollut ja näin tulee olemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.10.2011 - 18:17

Laillistuu ja yleistyy entistä enemmän.