Mitä eroa on rusakolla ja metsä jäniksellä.

Avainsanat: rusakko metsäjänis

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.10.2011 - 12:27

Rusakko = Lepus europaeus
fi.wikipedia.org/wiki/Rusakko
(siis eurooppalainen)
Metsäjänis = Lepus timidus
fi.wikipedia.org/wiki/Mets%C...j%C3%A4nis
(siis suomalainen)

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Luette...poridae.29

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.10.2011 - 08:20

Metsäjäni on sirompi ja valkoinen ja rusakko isompiraajainen ja rusehtava ja isokorvainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2011 - 09:02

rusakko on metsäjäniksen lähisukulainen ja sama ruskea väri vuoden ympäri.
metsäjänis vaihtaa väriä vuodenajan mukaan. metsäjänis on pienempi ja talvella valkoturkkinen ja sillä on lumijalka. metsäjäniksen korvat ovat lyhyemmät kuin rusakon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2011 - 10:22

Lapsena ollessa isäni metsästi ja meillä oli rusakon paistia usein uunissa.
Jänistä ei tainnut olla koskaan.
Muistan aina kun enoni tuli meille käymääm ja kiusasi minua, onko Sinulla nyt
rusakon persettä uunissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2011 - 11:48

Metsäjänis ja rusakko ovat molemmat yhtä yleisiä Hahtikarin alueella. Metsäjänis on pienempi ja talvella valkoturkkinen ja sillä on lumijalka. Lumijalan jättämä jälki näyttää leveältä ja isolta. Metsäjäniksen korvat ovat lyhyemmät kuin rusakon.

Rusakko on kookkaampi ja myöskin talvella ruskea. Rusakolla ei ole lumijalkaa, joten se jättää hangelle kapeamman jäljen. Sen korvat ovat pitkät. Rusakko on levinnyt Suomeen etelästä päin, joten se on kiinteästi riippuvainen asutuksesta ja viljelyksistä, eikä pärjää metsässä.

Lisätty: 09.10.2011 - 11:48

www.edu.liminka.fi/luontopol...aulu18.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2011 - 12:51

Näin on tullut selväksi erot rusakon ja metsäjäniksen välillä, ja näkemäni jänö naapurin kukkapenkissä olikin sitten rusakko.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2011 - 18:56

Rusakko on paljon isompi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.10.2011 - 09:25

Rusakko pitää ruskean värinsä ympäri vuoden ja on aika iso eläin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2011 - 02:53

Rusakko on iso ja ruskea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 13.10.2011 - 22:57

Taitavat olla serkuksia... väritys ainakin on erottava tekijä. Olen kumpiakin nähnyt riiputettavana ja molemmista pupupaistia valmistanut.