Muistatko laulua leskiäidin tyttäristä?

Alkaa joetenkin näin,leski äidillä kaks on tytärtä tumma ja vaalea,jos osaat tämän laulun,niin kirjoitatko sanat minulle.Kiitos etukäteen.

Avainsanat: leski.äidin tyttäret

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.10.2011 - 07:07

TUMMA JA VAALEA.

Leski-äidillä Kaksi tytärtä Oli: tumma ja vaalea. Tytär tumma se Koko kunnalle Tuli kuuluksi kauneinna.

Tytär vaalea Kävi kirkossa Sekä seuroissa uskovain. Väki vanha sen Näki kiitellen, Kylän nuoriso naurahtain.

Tytär tumma se Pojat ymmälle Pani luonteenhehkullaan. Monen liekistään Saatti syttymään, Monen herätti toivomaan.

Tytär vaalea Yhä ankara, Yhä vakavan muotoinen. Sulon hymysuu, Ilonliike muu Oli outoa hänellen.

Tytön tumman sen Joka poikanen Olis tanssihin tahtonut. Ja hän naurusuin, Yhä innostuin Monet yöt oli tanssinut.

Tytär vaalea Rukouksissa Yhä valvoi hartaammin, Ja hän haaveissaan Kävi kuihtumaan, Kävi silmät jo kuoppihin.

Äiti vaaleaan Toki luottaa vaan: Hänen tiensä vie taivaasen. Mutta tummasta Hän on murheisna: "Heitä maailma, lapsonen!"

"Ennen kuolisin Kuin ma hylkäisin Ilot ihanan nuoruuden." Tumma lausui niin Ja hän temmattiin Kylän tanhujen pyörteesen.

Meni yö ja kaks, Kovin vaaleaks Kävi tummikot poskuet. Veri aamulla Tuli rinnasta Sekä silmistä kyynelet.

Tytär vaalea Rukouksissa Päin käänsihen Jumalaan: "Sun on kunnia, Että siskoa Olet alkanut kutsumaan!"

Veri nuoruuden Pian terveyden Tuotti tummahan tyttöseen: Sydän entistään Tunsi liekkiään Paloi tanssihin uudelleen.

Meni yö ja kaks, Kovin vaaleaks Kävi tummikot poskuet. Jopa tanssissa Yönä kolmanna Veri ruskosi vaattehet.

Veren purppura Pursui rinnasta, Kaasi kalmahan tyttösen. Kaasi päivikseen, Ettei uudelleen Noussut tummikko tanssillen.

Tytär vaalea Rukouksissa Taas käänsihen Jumalaan: "Hyvin, Herra, teit, Että siskon veit -- Hän ei totellut kuitenkaan!"

Kellot soivatten, Nuorten kantaen Tummaa tyttöä hautahan. Mutta vaalea Äiti raukalta Vietiin -- hourujen hoivalaan.

J.H. Erkko 26.10.1888

Lisätty: 08.10.2011 - 07:34

Löytyihän ne kaipaamasi laulunkin sanat;

Leskiäidin tyttäret.
Sov.T.Kärki.

Leskiäidillä kaksi tytärtä
oli tumma ja vaalea.
Tytär tummainen eli tanssien,
eikä huolessa huomenen.
Tytär vaalea äidin hoivassa,
pysyi tiellänsä kaidalla.

Tytär tummainen,kylän kukkanen,
kulki tansseissa riemuiten.
Äidin harmaapään,
neuvot mielestään,
heitti tanssihin hilpeään.
Tytär vaalea,
äiti raukalla,
oli lohtuna ainoa.

Tytär tummainen,
särki uhmaten,
äitiparkansa sydämen.
Hymy huulillaan,
lähti maailmaan,
tietä riemujen kulkemaan.
Siskon vaalean,
äidin kaipaavan,
vaihtoi kutsuhun maailman.

Tytär tummainen,
jälkeen vuosien,
tuli takaisin toivoen,
että äiti vois'
pahan pestä pois -
että siskokin armon sois!
Löysi haudan vaan,
luota kirkkomaan,
tytär tummainen tuskassaan.

En löytänyt Metrotyttöjen esitystä, mutta tässä laulu huuliharpulla soitettuna;
www.youtube.com/watch?v=_xujQw7eZ7Y
Ja tässä rautalankaversio;
www.youtube.com/watch?v=rNc7...re=related

Lisätty: 08.10.2011 - 08:32

Koko kappaleen löytäminen oli hieman työlästä, mutta täältä se löytyy;
music.sina.com.cn/yueku/m.ph...lag=100003

Lisätty: 15.10.2011 - 08:38

Kiitos paras vastaus valinnasta.
Kyllä tuo laulu on kiven alla, kun linkki ei enää toimi ainakaan täällä. Pitäisi osta kirjautua sisään. Kiinaksi.
Kyllä minä sen silloin vastausta lähettäessä sain tuolta kuunneltua pariinkin kertaan ihan kokonaan kirjautumatta mihinkään.

Kysyjän kommentti

Ilman muuta,sinun vastauksesi oli paras ja kiitos vielä kerran laulun sanoista.Minulla on ilo palkita sinut.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.10.2011 - 07:28

Täysin tuntematon.....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2011 - 07:51

Kyllä minäkin tämän laulun aikoihin olen nuoruuteni juuri sivuuttanut, muta nuo laulun loppusäkeet
eivät ole muistoissani. Siitä vain kissaäiti hyräilemään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2011 - 09:31

no tota noin en oo kuullukkaan laulua ,mutta onhan noita tummia ja vaaleita tyttäriä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2011 - 09:36

Tässä soitantakin; www.youtube.com/watch?v=IhHpn-8t-l0

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2011 - 10:28

www.youtube.com/watch?v=_xujQw7eZ7Y

Tuota varmaankin tarkoitit.Kyllä muistan tuon. Mutta eipä ole radiossa soinut pitkään aikaan. Olin ihan unhoittanut koko laulun.

Lisätty: 08.10.2011 - 10:29

Ihania uusia versiota paljon, kuten edellä on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2011 - 13:42

Eipä ole tuota koskaan kuultu...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2011 - 13:59

Mahdoton tuota laulua unohtaa kun mieheni sitä niin usein laulelee, joskin hän välillä vähän tuunailee sanotusta uusiksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2011 - 17:42

Joskus lapsenan olen laulun kuullut, sanat saitkin jo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2011 - 17:55

Ei ole tuttu, en ole koskaan kuullutkaan !

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2011 - 22:34

Kyllä lapsuudesta muistan hyvin laulun Leskiäidin tyttäret..
Oli 2:si siskosta jotka aina esittivät koulun ja kerhojen juhlatilaisuuksissa tämän laulun..olivat tumma ja vaalea..ja isä oli kuollut..Aina olin ihan kyyneleet silmissä,kun kuuntelin esitystä..Oli todella herkistyttävä esitys..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2011 - 02:42

En muista tuota laulua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 13.10.2011 - 22:22

Tuttu on kappale ja sanatkin löytyy. Mutta saitkin ne jo.