Löysin viime viikonloppuna korvasieniä 9 kappaletta. En ennen ole löytänyt korvasieniä tähän aikaan vuodesta. Oletteko te?

Sienet löytyivät metsätraktorin ajouran vierestä. Edellisenä viikonloppuna en niitä huomannut, sillä ne olivat ropsien alla. Nyt puut oli viety pois ja sienet paljastuivat.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.10.2011 - 21:32

Olisivatkohan olleet kuitenkin jotain muuta lajia? Esimerkiksi huhtasieniä? Mutta taitaa sekin olla ihan kelpoisa syötävä. Minä en kerinnyt tänä syksynä lainkaan sienestämään. Mitä nyt pihaltamme poimin pari tattia verkoista saadun kuhan lisukkeeksi. Pakastimessa on vielä entisiä suppiksia. Täytyisi joskus muistaa syödä ne.

Kysyjän kommentti

Muistuttavat aika paljon toisiaan, Huhtasieni on herkullinen, ja päinvastoin kuin korvasieni tuoreenakin täysin myrkytön, eikä kaipaa näin ollen kiehautusta. Kartiohuhtasienen on lisäksi meillä kasvaa pari saman suvun harvinaisempaa lajia.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.10.2011 - 10:43

Onneksi olkoon. Teetkö niistä ruokaa ain iahiletko muuten vain. Kyllä minäkin ennne kun kuljin
varsinkin hakkuuaukioilla löysin niitä, mutta olin liian arka keittämään ja syömään niitä.
Sullä se henkikulta on kallis sittenkin jokaiselle. Juuri tuommoisista paikoista minäkin olen niitä nähnyt
olevan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 10:58

En ole edes etsinyt, mutta paikallislehdessä luki oikein kuvan kanssa, että täältäkin päin oli löytynyt korvasieniä, joita myös piispanhatuiksi joku epäili.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 11:03

En ole löytänyt, tosin enpä ole arvannut tähän aikaan etsiäkään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 11:20

Hyvin harvakseltaan olen näitä herkkuja löytänyt keväisinkään. En ole edes kuullut kenenkään löytäneen niitä tähän vuodenaikaan. Sinulla on juhla-ateria tiedossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 12:44

Piti oikein kerrata tietoja noista sienistä, tässä samalla tiedot muillekin
Kuva korvasienestä sienet.luontonetti.com/fi/si...ulenta.htm
Sienimyrkytykset www.terveyskirjasto.fi/terve...i=lmy00009
Sienimyrkytykset www.medicina.fi/fato/73.pdf
Sieniä Suomessa ja Ruotsissa sienet.luontonetti.com/fi/
Aakkosellinen hakemisto sienet.luontonetti.com/fi/ha.../haku2.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 12:58

Tuo on yksi sieni mitä en nouki, saavat jäädä muhimaan maahan...
En niin paljoa itseeni luota jotta myrkyn pois saan, vaikka hyvä kokki olenkin...
Noita ostan mieluummin kaupasta purkitettuna...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 14:38

Ihmeen minäkin näin syyskuun alussa Saariselällä. Löytyi kaksi korvasientä, kuvakin niistä on olemassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 15:12

Sienet ei oo mun suosikkejani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 15:31

Ei ole onnistanut, vaikka haettu on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2011 - 16:04

Kyllä ihmeiden aika ei ole ohitse. Nythän se vasta alkaa. Korvasieni kevään sieni.Mutta lämpö ja sade tehneet ihmeitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 06.10.2011 - 21:00

Enkä on ollut niin lämmintä, että menneet sekaisin luullen olleen kevään. Paikkahan on mitä otollisin.
Itse löysin elämäni ensimmäiset mustat torvisienet, kaikki seitsemän kappaletta. Sinänsä ihme että löytyy, mutta että minä löysin!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.10.2011 - 20:17

Hyvin harvinainen löytö tähän aikaan vuodesta.Itse olen löytänyt vain vähän korvasieniä vaikka olen niitä etsinyt keväällä.Korvasieni on hyvin myrkyllinen ja sen kanssa täytyy olla erityisen hulellinen.Mustia torvisieniä en ole löytänyt koskaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2011 - 23:44

Kyllä ei ihmeiden aika ole ohi..kun tähän aikaan vuodesta löydät korvasieniä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2011 - 02:00

En ole, enkä minä niitä tunne vaikka löytäisinkin. Hieno juttu sinulla. Nyt pääset herkuttelemaan.