Käytätkö julkisia liikennevälineitä? Minä en käytä.

En käytä julkisia liikennevälineitä vaan ajan mieluummin omalla autolla. Kokeilin sitä eräänä aamuna ja näin siinä kävi.

Auto kotiin ja bussilla töihin. Tänä aamuna minulle selvisi, että se olisi helpommin sanottu kuin tehty. Bussin pysäyttäminen on oma taiteenlajinsa. Näytänkö pysähtymismerkin liian aikaisin, vai liian myöhään. Miten pysäytän juuri oikean bussin, kun ne ajavat yhtenä pitkänä letkana. Pahimmassa tapauksessa oma bussi ryhmittyy vasemmalle kaistalle muiden taakse, jolloin pitäisi ampua hätäraketteja saadakseen katsekontakti kuskiin. Jos muita busseja ei ole häiritsemässä, niin kuskit katselevat järjestäen vasemmalle ja saat seistä lapio suorana lippua heilutellen, kunnes kuski viimetingassa väläyttää vilkkua ja koukkaa pysäkille.

Ovi ei koskaan osu kohdalle. Jos seisot paikallasi, kuski tulkitsee ettet ole tulossa kyytiin, ja heittää kurat kengillesi. Jos liikut oikealle, niin kuski painaa kovemmin jarrua, ja jos liikut vasemmalle, niin hän höllää sitä. Tarkoitus lienee saada ovi vähintään kymmenen metrin päähän paikasta jossa seisot.

Millaisen lipun pyydän kuskilta. Jos sanoo keskustaan, niin koko bussi nauraa takapenkkiä myöden. Jos sanon kertamaksu, niin kuski vittuilee: "lasten vai aikuisten", ja tietysti maksajan iästä riippumatta. Sitten on vielä seutulippuja ja muita hässäköitä,mutta kuskilta ei apua heru, hän on kiinnostuneempi vasemmasta sivupeilistä kuin sinusta. Maksu pitäisi suorittaa tasarahalla.Kokeile maksaa satasen setelillä kertamaksu ja kuski kaivaa sinulle ämpärillisen vaihtorahaa takaisin. Laitanko rahat tiskille, vai lyönkö ne kuskille kouraan. Teit niin tai näin, kuski murahtaa ja vittuilee minkä kerkiää. Kun laitoin kahdenkympin setelin tiskille, kuski kehtasi murahtaa: Suorista se! Missä vitussa lukee, että rahat viikattuna kiitos, "anteeksi herra kuljettaja, mutta nyt ei tullut mankelia mukaan". Ei ihme, että joku leimaa lippunsa sijasta kuskia nyrkkiraudalla turpaan.

Pidä kiinni. Kuskeilla on kiihdytysajajan refleksit ja keilaajan pelisilmä. Pitää saada monta näyttävää kaatoa. Bussin nytkähtäessä liikkeelle, alkaa ihmisflipperi. Yrität epätoivoisesti poukkoilla kohti takaosaa, huomataksesi, että vain käytävänpuoleisilla penkeillä istutaan, tai niillä matkustaa jonkun ostoskassi. Kun ystävällisesti pyydät saada istahtaa "vapaalle" paikalle, niin matkustaja nousee hitaasti kuin lehmä suosta, mittaillen sinua katseellaan, ikään kuin arvioiden sinun hygieniatasosi luokitusta. Jos bussi on tyhjä, niin sinusta tulee automaattisesti spurgumagneetti. Bussikuskeilla on pirullinen tapa haalia kyytiin kaikki haisevimmat spurgut, mitä maa päällään kantaa, ja he kaikki haluavat tulla laulamaan juuri sinulle. Ei auta mikään, spurgun on pakko liimautua kainaloosi kuin kuumemittari. Jos olet hiljaa, olet paska jätkä, jos avaat suusi hän oksentaa siihen. Pahimmassa tapauksessa kuski heittää sinut ulos.

Linja-autossa on tunnelmaa, ja sen voi aistia esim. nenällään. Krimi- turkkeihin puetut muumiot miehittävät bussin etuosan, ja he yrittävät peitellä vuotavista kroonikkovaipoista leviävää eteeristä tuoksuaan, kaatamalla pullollisen myskiä päällensä. Takapenkillä matkustavalle astmaatikolle tämä on kuin sinappikaasua, ja hän joutuukin pumppaamaan inhalaattoriaan kuin olisi täyttämässä jalkapalloa. Tunnelmaa ei paranna sekään, että aamukahvin ärsyttämä suolisto saa matkustajat moukaroimaan karmeita lettupieruja. Miksei sitä voinut paukutella bussia odotellessa, pitikö ne parhaat pommit säästellä bussiin.

Älä koskaan istu takaovien läheisyydessä. Kun ovet aukeavat, joudut auttamaan äitiä jonka rattaissa istuu 13-vuotias poika. Kiitoksen sanaa ei heru, ja kun yrität takaisin paikallesi, niin hehkeä kassi- alma on taikonut juustosämpyläsi sillivoileiväksi, istumalla hajareisin eväskassisi päälle. Jos yrität lukea lehteä bussissa, niin hartioillesi kasvaa äkkiä kaksi päätä lisää.

Bussista poistuminen on sekin suuri seikkailu. Bussissa ei ole tapana paljoa puhua, ja katsekontaktia tulee vältellä.

Kun joku ikkunapaikkalainen haluaa jäädä pois, hän pomppaa pystyyn kuin jousi ja mitään sanomatta pyyhkii suupielesi takamuksellaan, ähkiessään ylitsesi käytävälle. Toinen ihmistyyppi samassa tilanteessa, tyytyy vain kyyhöttämään sikiöasennossa ja aina pysäkin kohdalla kuuluu syvä huokaus. Kun sitten tilanne tulee omalle kohdallesi, niin painonappia ei näy missään. Vieressäsi istuva norsu on nukahtanut fiikus sylissään ja ei tee elettäkään siirtyäkseen. Pysäkki häämöttää jo edessä ja et ole päässyt edes käytävälle. Dyykkaat läpi fiikuksen käytävälle huomataksesi, ettei se vitun painonappi edes toimi. Sanot kuskille, että haluat seuraavalla pois, ja kuski jarruttaa niin, että etupenkin vanhuksen lasisilmät poksahtavat lentoon kuin samppanjapullon korkit. Bussi pysähtyy, mutta ovet eivät aukea. Kuskin viimeiset saumat vittuilla: "Poistutaan takaovista". Tällä kertaa bussi sentään pysähtyi. Yleensä se vain hiljentää ja olettaa mummeleiden loikkivan ulos kahdenkympin vauhdissa. Ovathan ne voltteja heittelevät eläkeläiset hilpeän näköisiä, mutta puuhun osuessaan ne voivat haitata kuukkeleiden pesintää.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.10.2011 - 19:43

Käytän päivittäin, mutta pääkaupunkiseudulla ja etenkin helsingin keskustassa liikkuminen on helpompaa julkisilla kuin omalla autolla. Ei tee mieli seistä kehällä niissä ruuhkissa töihin mennessä ja töistä tullessa :) Nopeammin on kotona jopa veeärrällä ;)

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.10.2011 - 06:19

Kyllä käytän,joudun käyttämään julkisia liikennevälineitä pidentyneen matkan takia keskustasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2011 - 06:25

Tilanteen mukaan. Helsinkiin menen ainoastaan junalla ja juovuksissa!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2011 - 08:33

Käyttäisin ehkä jos käteni suostuisivat, että pääsen bussiin, mutta ovat heikot.
Sukulaisten autolla ja vammaispalvelukuljetus, sekä taksimatkat Kelalta Jyväskylään keskussairaalaan. Käytän nyt niitä veromarkkojani, joita aikoinani olen maksanut ja maksan yhä edelleen. ei ole yhtään huono omatunto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2011 - 09:22

Kyllä jonkin verran. Työmatka on kävelymatka, 5 min menee aikaa.
Raitiovaunua käytän kun menen keskustaan asioille arkisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2011 - 10:28

Hyvin harvoin tulee käytettyä, Turun keskustakin n. 10min kävelymatkanpäässä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2011 - 11:29

Muutaman kerran vuodessa. Jos lentokone lasketaan julkisiin liikennevälineisiin, niin sitten kyllä useammin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2011 - 12:11

Paikallisjunalla ajelen joskus, se kun kulkee sekunnilleen ajallaan ja lipun saa odottaessa automaatista.
Helppoa kuin mikä.

Tuosta Jumppiksen jutusta tuli mieleen eräs keikkamies, joka kehuskeli kulkeneensa Helsingissä kymmenen vuotta, eikä yhtenäkään perjantaina astunut selvinpäin junasta kotiasemalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2011 - 13:55

Hyvin, hyvin harvoin tulee käytettyä julkisia kulkuneuvoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2011 - 15:51

Joskus harvoin bussia ja lentokonetta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2011 - 18:51

Todella harvoin, ehkä pari kertaa vuodessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2011 - 20:23

Bussissa voi sattua mitä vain
Sodasta tuli:
Mies menee bussiin ja istahtaa erään matkustajan viereen joka nykii kummallisesti. Hän kysyy, että mitäs nyt? Mistä tuo on tullut? Matkustaja vastaa vaivalloisesti, että sodasta tuli. Hän vaihtaa paikkaa ja taas matkustaja liikehtii kummallisesti. Taas kysytään, että mistäs tuo on tullut? Ja taas saadaan vastaus että sodasta. Taas vaihdetaan paikkaa ja kolmannen kerran käy sama homma. Viimeisellä kerralla kun mies vaihtaa paikkaa matkustajan viereen joka etusormi pystyssä huitoo kättään, hän sanoo jo valmiiksi. Joo, saanko arvata, tuokin on tullut sodasta. Matkustaja vastaa: No ei. Nenästä se tuli, mutta kun irti ei lähde!

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 05.10.2011 - 21:38

lentokone on yleisin julkinen jota käytän ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2011 - 23:04

Työpaikka, harrastukset ja palvelut ovat noin kilometrin säteellä kotoa, joten yleensä en käytä, mutta nyt rospuuttokelien alettua ostin kuukausikortin muutaman ratikkapysäkin välin seilaamiseen. Toivottavasti tulee taas kunnon pakkastalvi ja kävelykelit sen mukaisesti, niin ei tarvitse julkisia käyttää. Sitä paitsi viime talvena ratikoiden kulkemiset oli sitä ja tätä, joten jos halusit olla ajoissa perillä, niin apostolin kyyti oli se varmin.

Olihan taas sellainen tarina, että onneksi ei ollut ketään katsomassa kun istuin yksin sohvalla ääneen nauramassa. Kiitos, tällaisia tarinoita lisää XD

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 06.10.2011 - 19:45

En edes muista milloin olen sellaisella kulkenut, omalla pääsee niin kätevästi juuri silloin ja sinne minne haluaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.10.2011 - 01:28

En käytä, liikun omalla autolla.