Hyvää päivää kirvesvartta. Tuttu sanonta, mutta tiedätkö sen alkuperän?

Näihän se menee:

Kuuro ukko ei olisi millään halunnut ilmaista olevansa kuuro. Niinpä hän kerran kirvesvartta vuoleskellessaan mietti itseksensä: "Jos tähän nyt tulisi vieras, niin tottapa se ensimmäisenä kysyisi, mitä minä vuolen. Minä vastaisin että kirvesvartta. Sitten se varmaan kysyisi, onko talossa hevosia. Minä sanoisin, että onhan niitä kaks pattipolovee, vaan ne on pellolla kyntämässä. Sitten se kysyisi, että onkohan talossa venettä. Siihen minä, että onhan se, mutta se on niin vanha ja laho, että se piti viedä järven toiselle puolelle tervattavaks. Ja sitten se kysyisi, että mitenkä sinne järven toiselle puolelle pääsee ja minä vastaisin, että yltympäri!"

Kohta siihen saapuikin vieras mies, joka sanoi ensimmäisenä: "Hyvää päivää." "Kirvesvartta", vastasi ukko. Sitten mies kysyi: "Mahtaakohan talossa olla tyttäriä?" Ukko vastasi: "Onhan niitä kaks pattipolovee, vaan ne on pellolla kyntämässä." Vieras vähän kummastui vastausta, mutta kysyi sitten: "Entäs onko talossa emäntää?" "Onhan se", vastasi ukko, "mutta se on niin vanha ja laho, että se piti viedä järven toiselle puolelle tervattavaks." "Oletteko te hullu?" äimisteli vieras. "Yltympäri!"

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.10.2011 - 15:47

Sanonta on kyllä täälläkin päin yleisesti käytössä vaan enpä ole koskaan tullut miettineeksi, mistä se voisi olla peräisin.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.10.2011 - 06:27

Pyäh?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2011 - 08:19

Kiva sanonta . Ennen en moista ole kuullut. Tuli uusi asia taasen.Terva se oli kaikeen lääke. Se kyllä säilytti. Onhan terva vieläkin kelpo hyvä sellainen.Muistui mieleen ennen terva tuoksui joka paikassa .Ainakin järvenrannassa ,jokaisella terva vene.Mustassa paksussa tervassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2011 - 08:38

Se ei tarkoita yhtään mitään , tai kaksi ihmistä puhuu, välittämättä siitä mitä toinen puhuu, siis
ristiin. Tämän kertoi googlen haulla 2 ensimmäistä osiota.

Lähteet:
google.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2011 - 10:39

Tiedän sanonnan vuosien takaa, mutta arvuutteluksi jää miksi noin sanotaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2011 - 11:27

Mikähän lienee tuo varsi ja kirvesjuttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2011 - 13:54

Tuttu sanonta, selitys on joskus ollut tiedossa, ei ehkä sama kuin onttiksella, mutta jotain tuohon suuntaan....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2011 - 18:50

Olen kuullut sanonnan, mutta en sen alkuperää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2011 - 20:06

Lainauksia sieltä täältä

Norjassa vastaava satu tai kertomus on painettu jo 1866 perustuen paikalliseen (ja kai laajempaankin skandinaaviseen) kansanperinteeseen.

ikävä totuus on että sanonta on käännöslaina ruotsista. Goddag yxskaft.

Jos joku ei muista miten "hyvää päivää kirvesvartta" leikittiin, niin kerrotaan se nyt tietämättömille. Kysymyksessä oli kysymysleikki. Kysymykset saattoivat koskettaa mitä hyvänsä, mutta vastaus oli aina:"hyvää päivää kirvesvartta. Ja sekös nauratti.
Hyvää päivää kirvesvartta leikittiin yleensä joulun ja uuden vuoden vapaiden aikaan. Silloin kouluista oli lomaa ja kun telkkaria ei ollut sopi tuvassa leikkiä.

Toinen versio tarinasta
Hyvää päivää kirvesvartta:
Vanha mies istuu ja veistää kirveen vartta. Hän selittää yleisölle, että on kahdeksankymmenen vanha ja kuulo on mennyt. "Ei silti, ei täällä korvessa niin
paljon ihmisiä asukaan, että siitä haittaa olisi. Turisteja vain tuppaa joka kesä
pyörimään täällä päin ja niitä on ihan kiusaksi asti. Monesti tulevat ihan käymään.
Enhän minä enää kuule, mitä nuo juttelevat, mutta samoja kysymyksiähän nuo aina ovat.
Ensiksi ne kysyy, että mitäs se vaari tekee, johon minä tietysti vastaan, että kirvesvartta. Sitten ne kysyy ikää, paljonkos sitä on kertynyt. No kahdeksankymmentä vuotta tuli viime kesänä täyteen. Sitten niille tulee jano ja ne kysyy, että oliskos vettä saatavilla. Tuollahan kaivossa on, kansi on vähä laho että kannattaa varoa. Niiden pemari on tietysti sitten simahtanut ja seuraava kysymys onkin, että oliskos traktoria että sais hinata sitä. No tuollahan se on sontatunkion alla puskurit ruosteessa maannu jo kymmenen vuotta, ei sillä enää mitään tee. Sitten ne kysyy, että onko hevosta. No kakshan niitä on ollu, toinen, Umpiluu, on jo pistetty makkaratehtaalle, mutta Länkisääri on vielä tuolla itärajalla tukinajos, kovassa käytössä. Seuraava kysymys on että puhelinta löytyykö. No eihän mulla sellaasia nykyajan mukavuuksia ole, tuolla Möttösen Kallella järven toisella puolella on ja siellä mää käyn sillon harvoin kun pitää, kerran kuus. No nälkäkin niiden on tullut, ja ne kysyy, että mistäs ruokaa sais. No tuolta jääkaapista saa vapaasti hakia. Loppuviimeeksi ne kysyy sitten, että voiskos vaari lähteä näyttämään tietä sinne Möttöselle. No eihän mulla oo kun aikaa, vanhalla miehellä, kyllähän minä voin lähteä. Jaa, sieltähän tuleekin jo taas yksi."
Nuori turisti(t) kävelee paikalle, ja alkaa jutella vaarille (v):
t: "Päivää."
v: "Kirvesvartta."
t: "Kauankos vaari on siinä istunut?"
v: "Kahdeksankymmentä vuotta tuli viime kesänä täyteen."
t: "oliskos vaarilla venettä?"
v: "Tuollahan kaivossa on, kansi on vähä laho että kannattaa varoa."
t: "Onkos talossa emäntää?"
v: "No tuollahan se on sontatunkion alla puskurit ruostees maannu jo kymmenen vuotta, ei sillä enää mitään tee."
t: "No onkos talossa tyttäriä?"
v: "No kakshan niitä on ollu, toinen, Umpiluu, on jo menny makkaratehtaalle, mutta Länkisääri on vielä tuolla itärajalla tukinajos, kovassa käytössä."
t: "No onkos vessaa?"
v: "No eihän mulla sellaasia nykyajan mukavuuksia ole, tuolla Möttösen Kallella järven toisella puolella on ja siellä mää käyn sillon harvoin kun pitää, kerran kuus."
t: "Mistä kuulkaa tuollaisia miehiä tulee?!"
v: "No tuolta jääkaapista saa vapaasti hakia."
t: "Kumpi tässä on hullu, minä vai sinä?!"
v: "Voinhan minä lähtiä näyttämään!" (Nousee puukko kourassa, turisti lähtee pakoon ja vaari perään...)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2011 - 20:56

ainoo mikä tulee vähänkään mieleen on että kirveen varsi on jotalki saman mittanen ku äijän käsivarsi. josko se on joku joskus posauttanu jotakuta kirveellä päähän? sitten muuttunut jotenkin ojennetaan mieluummin käsi ja toivotetaan hyvää päivää kuin että heti sohimaan terävällä??
näit mun juttuja taas . . . . .

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 06.10.2011 - 19:33

Sanonta on tuttu, mutta alkuperää en tiedä.
Wiki antoi tällaisen selvityksen: fi.wiktionary.org/wiki/hyv%C...rvesvartta

Lähteet:
Wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.10.2011 - 22:30

Ihan on tuttu sanonta..sitä en tiedä mistä on lähtöisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.10.2011 - 01:27

Kiva sanonta.