Mitä tarkoittaa sana nimityyppi? Esim. kun kysytään: ``Mihin nimityyppiin sukunimesi kuuluu?´´

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.10.2008 - 19:47

Tyypejä voi nimetä esimerkisi syntyhistorian mukaan:
Sukunimiä on muodostunut eri tavoin. Sukunimeksi kehittyneen lisänimen perustana voi olla ominaisuus tai ammatti taikka liika- tai lisänimi, kasvi- tai eläinkunnan mukaan saatu nimi, maantieteellisen ilmiön tai paikan taikka talon mukaan saatu nimi, pyhimyksen nimi tai isännimi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.10.2008 - 23:53

Esimerkiksi -nen- päätteinen sukunimi kuuluu savolaiseen aateliin ja
von etusanalla varustettu vastaavaan saksalaiseen säätyyn etc....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.10.2008 - 18:34

www.genealogia.fi/nimet/nimi36is.htm tästä osoitteesta löytyy jotakin tietoa nimityypeistä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.10.2008 - 09:37

Teen itse sukukirjaa ja todellakin nimet ovat muodostuneet,joko ammatin,alustalaisen eli tilanomistajan antaman nimen mukaan,nimiä on suomennettu,onko henkilö ollut tilallinen,talonpoika,vai esim.kunna holhokki.Myös joskus rikoksen tekeminen on saattanut muuttaa sukunimeä=historiaa.