mikä on lääkintävahtimestari koulutukseltaan verrattuna esim. sairaanhoitajaan.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.10.2008 - 19:12

Viralliset kelpoisuusehdot

Suomessa terveydenhuollon henkilöstön koulutus ja ammatinharjoittaminen on vahvasti säänneltyä. Terveydenhuollon ammatin harjoittamisesta säädetään ammatinharjoittamislaissa 559/1994, 1030/2000 ja asetuksessa terveydenhuollon ammattihenkilöistä 564/1994.

Lääkintävahtimestari-sairaankuljettaja on terveydenhuollon nimikesuojattu ammattinimike.
Kelpoisuus Lääkintävahtimestarin ja lääkintävahtimestari-sairaankuljettajan virkoihin ja toimiin on nimikesuojatuilla lääkintävahtimestari-sairaankuljettajilla tai lähihoitajilla, joilla on 20 opintoviikon opinnot ensihoitotyössä.

Terveydenhuollon oikeusturvakeskus (TEO) myöntää riittävän koulutuksen saaneille oikeuden käyttää lääkintävahtimestari-sairaankuljettajan ammattinimikettä ja rekisteröi heidät.
Työnantaja päättää viran tai toimen kelpoisuusvaatimuksista työtehtävien mukaan ja vastaa viimekädessä siitä, että tehtäviin palkataan sellaisia henkilöitä, joiden ammattitaito eli koulutus ja kokemus riittävät.

Lääkintävahtimestari-sairaankuljettajina voivat työskennellä myös sellaiset henkilöt, joilla on riittävä koulutus, kokemus ja ammattitaito, mutta he eivät saa käyttää lääkintävahtimestari-sairaankuljettajan nimikettä.

Tällaisia ovat esimerkiksi vanhan kurssimuotoisen koulutuksen saanut sairaankuljettaja, palomies, jonka palomiestutkintoon on sisältynyt sairaankuljettajakoulutus ja pelastustutkinnon suorittanut pelastaja, joka on saanut ensihoidon koulutuksen.

Palomiessairaankuljettajat voivat osallistua rajoitetusti hoitotyöhön lisäkoulutuksen jälkeen. Osalla heistä on myös lähihoitajan koulutus.

Laillistetut ja nimikesuojatut ammattihenkilöt voivat koulutuksensa, kokemuksensa ja ammattitaitonsa mukaisesti toimia myös muissa terveydenhuollon tehtävissä silloin, kun se on tarkoituksenmukaista.

Lähteet:
www.morning.fi/extra/tulevai...htimestari

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.10.2008 - 23:55

lääkintävahtimestarit ammattiopisto
sairaanhoitajat ammattikorkeakoulu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.10.2008 - 07:45

Edellähän tulivat jo vastaukset osittain. Lääkintävahtimestarit eivät lääkitse eivätkä kanyloi potilaita. Ensiapuasemilla he mm laittavat kipsejä ja toimivat muuten apulaisina. Heillä terveydenhuollon koulutus on paljon suppeampi kuin sairaanhoitajilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.10.2008 - 09:40

Ensimmäinen peruskoulutusvuosi on kaikilla sama.Sen jälkeen jokainen ohjautuu omalle "alalleen".