Joko Sinä voit nyt näin syksyllä huokaista hepotuksesta kun olet sadon saanut "laariin"?

Isäntä Iisakki riihellään hymähtelee laarit pullollaan.
Riihen rauhassa rukoillen kiittäen kesästä -kaikesta.
Katse jo kauas kyntöpelloille tulevaan tuotantokauteen.

Kellarin kynnyksellä kumartaa perunat, porkkanat, punajuuretkin
nauriit ja lantut laareissaan.
Mehupullot ja purkit pyöreät, sienisangot ja kurpitsat komeat.
Sisällä sipulipussit jo somat ja kanttarellaistä kypsyy kastike.

Vaan puolukat puolikypsätkin menivat Taiwanilaisten ämpäreihin
ja joillekin joppareille, jäikö taiwanilaisille edes taskuihin tyhjennettävää.

Tämä on kotikaupunkini Keuruun Pihlajaveden Aisapuu-lehdestä
otettu Eeva-Leenan runo.

Monelle ei varmaan nyt ole maatiloja, mutta viljelypalstoja ja
mökkiviljelmiä. Keuruu on maaseutukaupunki, ympärillä on paljon viljelystiloja.

Lisätty: 03.10.2011 - 11:23

Kyse ei ole hepotuksesta vaan HELPOTUKSESTA kysymyksessä.

Lisätty: 03.10.2011 - 11:23

Kyse ei ole hepotuksesta vaan HELPOTUKSESTA kysymyksessä.

Avainsanat: syksyn sato laariin

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.10.2011 - 18:12

En pidä taakkana tuota ruuanhankintaa ,on se pellolta tai metsästä. Se on minulle elämäntapa ollut aina ,lapsesta lähtien.Siihen on tottunut ,
Kyllä porkkanoita vielä ottamatta mutta voiton puolella ollaan. Jos lähempänä oltaisiin kiikuttaisin kassillisen luomu pottuja ja porkkanoita ihan varmaan .
Vielä on niitä lehtikaaleja jota koita kuivattamalla säilöä pussiin. Lisään talvella jokapaikaan ,leivonnaisiin ja keittoihin.Nyt pussiin joutuneet mintut.Saa siitä flunssa aikana hyvää roppia, kun puristaa sitruunaa joukkoon.
Onhan se ajankulu, ei käy aika pitkäksi koskaan ,kun kasvattaa itse alusta asti.Aurinkoakin olen saanut ja siinä samalla D vitamiinia huomaamatta.
Kävin tänään tätilleni heippaaamassa pikku punajuuria,porkkanoita,perunoita ja tomaattia yllättäin.
Hän oli kaulassani kiini sanoi millä minä tämän maksan.
Kysyi mennääkö yhdessä joskus syömään jonnekkin.Vanhepi ihminen ilahtuu eritavoin kun menee katsomaan. Tuliaiset kyllä häntä lämmitti. Sanoi että nythän se aika kuluu kun näistä hyvää teen.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.10.2011 - 11:32

Omiksi tarpeiksi on satoa laareihin kerätty. Huokaisu johtuu siitä, että metsään jää niiiiin paljon keräämätöntä herkkua.....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2011 - 13:04

Oman osuuteni kävin metsästä keräämässä. Pakastimet ovat jo melkein täynnä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2011 - 13:19

Eipä ole laarissa nyt kuin hieman talven varalle, mutta kaupasta saa lisää...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2011 - 15:57

Ei ole laarin laaria.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.10.2011 - 17:07

Vähäinen sato on korjattu - mutta se on pienin murheeni. On kukkapenkkejä siistittävänä, on lehtipuita joiden lehdet haravoitavana, on sitä ja tätä pientä ennen kuin voin huokaista. Ja vielä mökillä sama homma.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2011 - 21:17

On sitä korjattu jonkin verran. Laarillinen tuntuu taas liian suurelta määärältä. Pääasia on, että kukin kykynsä mukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2011 - 21:25

Kyllä laariin on sadot saatu..että ihan tyytyväinen olen.
Pihalla riittää vielä hommia,kun lehtiäkin on puissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.10.2011 - 08:28

Maani on vuokrattu eikä aariakaan omassa viljelyksessä. Vuokraaja on satonsa korjannut .Pieni kukkamaa on yhden pellon laidassa, siitä saa kesäkukkia mukavasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.10.2011 - 10:53

Kiitos kysymästä, laarissa on syksyn sato.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2011 - 05:57

Kiitos kysymästä,sadon olen korjannut ja tomaatteja tuli melko lailla tänä vuonna.Ei tarviyse kaupasta ostella vähään aikaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.10.2011 - 01:38

Sato on korjattu.