Paljonko on peninkulma?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.10.2011 - 14:50

Peninkulma alunperin oli se mihin koiran haukku kuului tyynellä ilmalla 5km.Sitten se muutettiin 1665v.36000 jalkaa=10,689km.
Poronkusema on minkä poro virtsareisullaan kulkee 7,5km.Aina näitä ihmeellisyyksiä on.Selityksiä löytyy.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.10.2011 - 14:05

Pienelle vallukisalle 10 kilometriä on aika pitkä matka, mutta yhdessä tallustellen se sujuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.10.2011 - 16:08

Peninkulma

Peninkulma (ruots. mil) on pituusyksikkö, jolla nykyisin tarkoitetaan 10 kilometrin matkaa. Vanhan mittaustavan mukaan se oli 10 virstaa eli 10,688 kilometriä. Tämän pituiseksi se vahvistettiin Ruotsissa ja siihen kuuluneessa Suomessa vuonna 1655. Aikaisemmin peninkulma oli Suomessa ollut noin 6 km. Kun Suomessa vuonna 1887 siirryttiin metrijärjestelmään, jäi nimitys peninkulma edelleen käyttöön, vaikka se ei varsinaiseen metrijärjestelmään kuulunutkaan, mutta nyt se määriteltiin tasan 10 kilometriksi. Myös Ruotsi-Norjassa vahvistettiin vuonna 1889, että peninkulma oli tasan 10 kilometriä. Suomen nykyinen mittayksikköasetus ei sitä enää tunne.
Sisällysluettelo

1 Käyttö Ruotsissa
2 Sanan etymologia
3 Lähteet
4 Katso myös
Käyttö Ruotsissa

Peninkulmaa käytetään Ruotsissa yleisesti puhekielessä. Esimerkiksi moottoriajoneuvojen polttoaineenkulutus ja kilometrimäärä ilmoitetaan lähes poikkeuksetta peninkulmina. Siten "4 900 mil" ajetulla autolla on ajettu 49 000 km.[2] Ruotsissa polttoaineenkulutus peninkulmaa kohden, "milkostnad", ja kilometrikorvaus, "milersättning", esiintyvät termeinä jopa lainsäädännössä. Tiomila on suunnistuskilpailu, jossa on 10 osuutta (tio-), joista jokainen n. 10 km (-mil-)

EU-direktiivi 80/181/ETY, ns. "mittayksikködirektiivi", määrää että vuoden 2009 loppuun mennessä jäsenmaiden tulee luopua, tietyille vanhoille jäsenmaille myönnetyin poikkeuksin, SI-järjestelmään kuulumattomista kansallisista mittayksiköistä virallisissa yhteyksissä, mainonnassa, kaupankäynnissä jne.
Sanan etymologia

Peninkulma liittyy koiraan. Sanan alkuosana on vanha koiran nimitys peni. Sanan loppu vaihtelee murteittain: kulma, kuorma, kuulema, kuuluma. Tornionjokilaaksossa peninkulmaa vastaa pelikuorma.

On arveltu, että sana on alkuaan ollut peninkuulema. Se on tarkoittanut matkaa, jonka päähän koiran haukunta kuuluu. Kuorma-loppuiset peni(n)kuorma ja pelikuorma ovat luultavasti peninkuuleman äänteellisiä muunnoksia. Toinen mahdollisuus on, että ne ovat alkuaan tarkoittaneet matkaa, jonka koira jaksaa levähtämättä vetää kuormaansa.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.10.2011 - 19:22

Peninkulma on kymmenen kilometriä. Meillä oli aikanaan shetlannin lammaskoira Peni nimeltään, ja hän valloitti vanhan sohvan nurkan ja sitä kutsuttiin meillä Penin kulmaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.10.2011 - 19:31

Peninkulma on 10 km. Alun perin se oli peninkuuluma eli se on tarkoittanut matkaa, jonka päähän koiran haukunta kuuluu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.10.2011 - 21:13

10,689km

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.10.2011 - 22:51

Kymmenisen kilometriä.Tässäkin asiassa on ollut ystävällämme koiralla iso osa.Koiran haukunta kuulemma kuului juuri niin kaukaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 01.10.2011 - 23:24

tuli tuo oikea vastaus niin moneen kertaan että uskottava se on ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2011 - 00:29

Tuolta löytyy tietoa vanhoista mitoista ym. sellaista.
agricola.utu.fi/tutk/tyokalu.../mitat.php

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2011 - 03:42

Noin kympin kiekauksesta on kyse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2011 - 11:21

karvaa vaille 11 km

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2011 - 15:51

1 peninkulma - vanha ruotsalainen mitta = 36 000 jalkaa = 10 689 m

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2011 - 16:55

Kyllä kai tuon pituusmitan kaikki tietävät, mutta kysymyksestä voisi päätellä, että siihen sisältyy jotain kompaa. Olisikohan joku kyläkuppila tai vaellusreitin mutka nimetty Peninkulmaksi?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2011 - 21:34

Kyllä se 10 kilometrin kieppeissä taitaa olla..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.10.2011 - 11:10

Rapiat kymmenen kilometriä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.10.2011 - 01:22

Kymppi kilsa.