Miten syntyi sanonta kyl määki turus?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.09.2011 - 18:43

Kyl siellon kylmää: Asukkaan yllätys - karhu koputteli ovea!
www.iltalehti.fi/uutiset/201...0_uu.shtml

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.09.2011 - 18:55

Ei harmainta aavistusta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 19:31

Varmasti jokaisella kieli-ja murrealueella on omansa sanonnat,niin Turussa kuin Helsingissä tai Kuopiossa,kaupungit vain esimerkkejä.Jokainen Napsussa olija on virtuaalihenkilö,joka kysyy ja vastaa mitä mieleen tulee,eikä se tarkoita,että tapaisimme tai haluaisimme tavata.Tämä on vain kysymys´ja vastauspalsta ei edes keskustelupalsta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 20:13

Kerran eräs tytönhupakko matkusti Turkuun ja palasi kotiinsa ja sanoi:
"Kyl mää ki Turus"!

Se jää arvattavaksi mitä silloin tapahtui.

Näin olen kuullut kerrottavan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 20:26

En mää vaan tierä :)
Mikä on paras kohta Turussa? Tienviitta, jossa lukee "HELSINKI 165 km".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 20:33

Aivan tietämätön tästä olen tämän lausahduksen taustoista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 20:43

olen syntynyt turussa (ylpeä siitä)
satu ; mies oli myymässä lammasta torilla. lammas oli kovin vaisun oloinen ja mies sitä yritti heinällä virkistää. kaikenlaista naljailua kuului ympärillä olevista ihmisistä kunnes joku lohkaisi liekö edes elukka elossa olevan ku hiljaa.... tähän mies karjaisi KYL MÄÄKI TURUS.
eli - turun torilla se lammas piti kauhja kapeli.
no toi oli mun oma keksintö.
mutta tämä on tosi ; sanonta suomen turussa on vanhaa perua ajalta jollon turgu sana tarkoitti toria, kauppapaikkaa. niitähän monessa kaupungissa ja oli olemassa suomen turgu. näin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 20:50

peesaan edellistä vastausta, " kyl määki Turuus".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 21:32

Kyllä oli kylmää Turussa, eli aina tuulee, ihan niinkuin Helsingissä ja muissa merenrantakaupungeissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2011 - 02:29

Kaipa se on vanhaa, mutta ei katoavaa kansanperinnettä, että naapurikaupunkeja pannaan vähän halvalla.
E-P:llä ei niin pientä tanssipaikkaa ollutkaan, että nurkan takana ei olisi pikkuisen nujakoitu naapurien kesken.
Kun homma hoidetaan sivistyneesti, niin ollaan jalkapallohuligaaneja? Jääkiekkokin käy.
Noita sanontoja tarttuu monesti televisiosta. Tuo menee vähän samaan kastiin, kun joku yhtäkkiä kysyy "Onks Viljoo näkyny?"
Olin taannoin keikkatyössä mielisairaalassa ja muutamille tarttui sieltä sanontoja, joita kuulin vielä vuosienkin päästä. Kai se kuulostaa hauskalta, kun sanonnassa ei ole tippaakaan järkeä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2011 - 10:31

Se on yks lysti, mut kyl määkin tääl Turus...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2011 - 15:50

sitähän ei tiedä mitä tyttö koki Turussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 30.09.2011 - 00:31

Kyl määkin määkin jos sääkin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2011 - 09:46

En tiedä.... onko joku määkinyt siellä vai mitä.
turkua tunnen aika kehnosti, oli tosi lämmintä kun käytiin kolmisen viikkoa sitten. Ei Helsingissä ole aina kylmä eli tuulista, kyllä pahuksen kylmää on kun mennään ylemmäs Suomeen. Rovaniemellä en selvityisi kylmänkään vuoksi.
Nytkin on Helsingissä tyyntä ja ennustetaan 20 ast. plussaa, tässä ihan meren äärellä on näin.