Voiko facebookista poistaa tietonsa jos haluaa lopettaa olonsa siellä?

Olen enemmän napsun kannalla kuin facebookissa.Olen tyyväinen napsuttelija ja viihdyn hyvin täällä napsussa.

Lisätty: 28.09.2011 - 18:37

Tässä yksi pettynyt ihminen facebookiin toimintaan.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.09.2011 - 23:37

Voit muuttaa tietojasi ja poistaa kuvia yms. artikkeleita Fb:stä, mutta nimeäsi et voi poistaa lopullisesti. Syynä on mm. se, että Fb jakaa tietojaan muiden jopa miljoonien käyttäjien kanssa ja niitä et tietenkään voi mennä poistamaan kenenkää tietokoneelta. Sitä paitsi se on rikkollista toimintaa.

Maarit3 sanoisin, että hakeudu "hyvä" ihminen ajoissa hoitoon, ennen kuin valtaremmi irtoaa lopullisesti lahosta nupistasi. Olemme kaikki jo tietoisia siitä, että on sopimatonta nimitellä ihmisiä tietyillä ulkonäköön liittyvillä sanoilla, tai esimerkiksi haukkua jotain tyhmäksi ja tietämättömäksi. Sitäpaitsi, niinkuin PateT jo aikaisemmin totesi, ei täällä ole pakko vastata kenenkään kysymyksiin. Tämä ei ole varsinaisesti mikään keskustellupalsta, eikä varsinkaan toisten pilkaamiseen tarkoitettu sivusto.

Lisätty: 29.09.2011 - 09:31

Facebook on monelle netin henkilökohtaisin palvelu. Sähköpostilaatikosta ei löydy enää synkkiä salaisuuksia, sillä arkaluonteisin viestintä tapahtuu usein naamatusten Facebookissa.

Mitä enemmän ihmiset jakavat tietoa maailman suurimmassa verkkopalvelussa, sitä huolestuneempia he ovat tietojensa mahdollisesta väärinkäytöstä.

Ei siis ole ihme, että pienikin epäily omien tietojen vuotamisesta vääriin käsiin herättää raivokkaita kannanottoja. Useimmin kohun aiheena ovat olleet tietoturva-asetukset tai valokuvat. Sunnuntaina myrsky nousi siitä, kun eräs bloggari oivalsi, että Facebookin Tykkää-nappi onkin melkoinen tietoturvauhka.

Blogikirjoitus osui arkaan paikkaan. Vaikka teksti sisälsi virheitä ja väärinymmärryksiä, sen taustalla oleva uhkakuva on todellinen.

Ongelma on tiivistetysti seuraava:

Kaikki verkkosivut, joilla on Facebookin Tykkää- tai Suosittele-nappi, ottavat yhteyttä Facebookin palvelimiin. Kun ruudulle aukeaa Suomen Kuvalehden verkkosivu, selain lataa kaikessa hiljaisuudessa tietoa sekä SK:n sivuilta että Facebookista.

Tästä seuraa, että vaikka surffaaja ei olisi edes kuullut koko Facebookista, yhdysvaltalaispalvelu saa tiedon siitä, että joku lukee parhaillaan SK:n uutisia.

Tekniikka on täsmälleen sama, jota mainostajat käyttävät seuratessaan ihmisten liikkeitä. Siksi Facebookin Tykkää-napin ongelma ei ole kenellekään it-alaa seuranneelle ihmiselle uusi ajatus.

Ja siksi myös Pohjoismaiden tietosuojaviranomaiset tivasivat Facebookilta lupausta siitä, että selaustietoja ei tallenneta tai käytetä hyväksi millään tavalla.

Useimmat ihmiset eivät tule ajatelleeksi, että Facebook on ulottanut lonkeronsa hyvin suureen osaan sähköisestä maailmasta.

Mainostajat pystyvät seuraamaan ihmisten liikkeitä vain niillä sivuilla, joilla heidän mainoksiaan näytetään. Paremmat mahdollisuudet on Facebookilla, jonka Tykkää-nappi on salamannopeasti vallannut tilan lähes jokaisen verkkosivun kulmasta.

Ja se mistä tietoturvansa puolesta pelkäävät ihmiset eivät pidä, on, että Facebookilla on mahdollisuus yhdistää ihmisten surffailutiedot heidän henkilökohtaisiin profiileihinsa. Edes www-yhteyttä salakuuntelemalla ei voi saada vastaavia tietoja.

Facebook on useaan otteeseen vakuuttanut, ettei se seuraa ihmisten surffailua, eikä sillä ole myöskään mitään intressiä tehdä niin.

On myös hyvä syy uskoa, että Facebook ei halua jäädä kiinni tietoturvarikkomuksista. Palvelulla ei ole varaa suututtaa käyttäjiään - varsinkaan nyt, kun Google+ ottaa Facebook-loikkarit avosylin vastaan.

Tästä on kyse

Tietoturvakohu syntyi tästä tekstipätkästä:

datr=770WTk-DdvDaGfdFxWboTLTZ; act=1311221236208%2F5;
L=2; lu=RQaRpoRSBCsF3PZasfdd0g39A; p=147; locale=en_US;
c_user=789971631; csm=1; s=An3AS2FwZcylQBOI; sct=1157023874;
xs=60%3Af3aae67e7e32b81beasd6d12cd987ce%3A1; presence=EMrter23831L1
47N0_5dEp_5f3124371631F160X317023831771K0H1V0OQ0EsF0CEblFDacF0EutF0PCC

Aina kun Facebookiin kirjautunut käyttäjä menee jollekin sivulle, jolla on Tykkää-nappi, yllä olevan tekstin kaltainen tieto lähetetään Facebookille. Tekstimössö kertoo muun muassa käyttäjätunnuksen (c_user), selaimen yksilöivän koodin (datr) ja aikaleiman (act).

Evästeen avulla Facebook pystyy kertomaan, ovatko kaverit suositelleet samaa sivua. Sen avulla ylläpitäjät voivat myös tunnistaa hakkerointiyrityksiä.

Kohun käynnistäneessä blogikirjoituksessa väitettiin, että vaikka käyttäjä kirjautuisi ulos Facebookista, käyttäjätunnus jäisi edelleen talteen, jolloin Facebook voisi jatkaa uloskirjautuneenkin käyttäjän seuraamista millä tahansa verkkosivulla.

Väite pääsi läpi mediassa, vaikka se on helppo todistaa vääräksi. Harmillista on se, ettei koko asialla ole mitään väliä.

Riippumatta siitä, tallentaako Facebook käyttäjätunnuksia evästeeseen vai ei, ihmisten seuraamiseen riittää kyllä keinoja, jos joku haluaa niin tehdä. Ongelmalta ei voi välttyä, vaikka evästeet kytkisi pois päältä.

Facebookin Tykkää-napin lonkerot tavoittavat kyllä.
Mainostajat saavat tietosi omaan käyttöönsä välittömästi, kun kirjaudut Fb:iin ja tiedot ovat heidän käytössään niin pitkään kuin he haluavat, riippumatta sinun Fb:stä eroamisestasi tai lopettamisestasi.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.09.2011 - 18:35

Kyllä kuulemma voi.Mutta itse en tiedä siitä mitään.Olen vain kuullut pettyneiltä ihmisiltä, jotka ovat sieltä poistuneet....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 19:27

Varmasti voi poistaa tietonsa FBstä,mutta mulla ei ainakaan ole tietoa kuinka pysyväistä ja mitä se tarkoittaa,tiedothan ovat "jossakin".Onko se vain profiili?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 20:08

Tiedot on pohjattomassa tynnyrissä. Saattaa onnistuakin, ainakin osaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 20:23

Tottahan toki, mitä vaan voi tehdä, kunhan vaan haluaa ja osaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 20:29

En osaa neuvoa ei ole tarvinnut poistella .Olen tyytyväinen napsulainen. Koitahan tutkailla ja lueskella .eiköhän se siitä,.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 20:30

Voi, voi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 23:04

Eiköhän sen saa jotenkin poistettua..luulisin niin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 23:34

Vaikken osaa kertoa miten facebookista voi poistaa omat tietonsa niin haluan kuitenkin lohduttaa sinua gigasol. Ei se ole tyhmyyden merkki jos kaikkea ei teidä eikä osaa ja tästä syystä kysyy apua muilta ongelmiinsa. Toivottavasti saat minua tyhnää viisaammilta ihmisiltä lopulta haluamaasi apua facebook ongelmassasi .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2011 - 05:11

käyttäjätilin lopettaminen:
www.slideshare.net/jaakkokes...esentation
sivuilla 35 -> 42 on ohjeet kun napsuttelet dia-showta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2011 - 09:16

Totta kai voi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2011 - 10:43

Lopetat tuon käyttäjätilisi mutta jos mielesi muuttuu niin sivu aukeaa uudestaan.. toivottavat sinut tervetulleeksi...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2011 - 11:07

Käyttäjätilin asetukset/ohje ja tukikeskus omassa profiilissa.Minulla on suora linkki kirjanmerkeissä mistä voi jättää pyynnön lopettaa tili lopullisesti.Sieltä missä lukee "lopeta käyttäjätili" ei tili kuitenkaan lopu lopullisesti vaan pyyntö lopettamisesta pitää lähettää.Sain vain google haulla tuon linkin.En löytänyt ikinä itse FB:sta.Tietysti jos oikein nörtti on niin voi löytää.Se on tehty tarkoituksella vaikeaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2011 - 15:52

Voi ja voi . Mikä mielenkiinnon kohde nyt on tullut Facebookia kohtaan. En ymmärrä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 30.09.2011 - 00:29

Ei kai mikään sivusto kiellä sieltä poistumasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.10.2011 - 17:41

Periaatteessa voit, mutta sekin on hieman tulkinnanvarasita:

"Poista tilisi käytöstä seuraavasti:
1.Avaa Facebook-sivun oikeassa yläkulmassa näkyvä Käyttäjätili-valikko ja valitse Käyttäjätilin asetukset.
2.Valitse vasemmanpuoleisesta valikosta Turvallisuus.
3.Klikkaa kohtaa Poista käyttäjätilisi käytöstä.
Kun poistat tilisi käytöstä, profiilisi ja kaikki siihen liittyvät tiedot katoavat Facebook-palvelusta välittömästi. Facebookin käyttäjät eivät löydä sinua haussa, eikä mitään tietojasi voi tarkastella.

Jos haluat palata Facebook-käyttäjäksi, voit milloin tahansa ottaa tilisi uudelleen käyttöön kirjautumalla sisään sähköpostiosoitteellasi ja salasanallasi. Profiilisi palautetaan täysin ennalleen (kaverit, kuvat, kiinnostuksen kohteet jne.). Muista, että käyttäjätilin uudelleen avaamisessa sinun on käytettävä sitä sähköpostitiliä, jonka olet liittänyt käyttäjätiliisi."

Tulkinnanvarainen ristiriita mielestäni jos tili, profiili ja siihen liittyvät tiedot katoavat mutta ne voi ottaa takaisin käyttöön kirjautumalla sisään normaalisti. Vaikka se nyt on taivaan tosi että netistä ei koskaan ikinä katoa pysyvästi mitään mitä siellä on, vaikkei se kaikille julkisessa haussa olisikaan.