Tässä sinulle unelma ammatti. Valtion virka, siis varma toimeentulo, eikä hankalia työneuvotteluja työnantajan kanssa. Hyvä, jos olet vaikka eläkkeellä tai opiskelija, siis yleensä kuulolla mitä naapurissasi tapahtuu?

Haettavana Ilmiantajan virka

Esimerkki: Rooman kaupungeissa toimi ilmiantajia, joiden ainoa tehtävä oli juoruilla muista kansalaisista. Työ ei ollut arvostettua, mutta sillä saattoi hankkia erittäin mukavan toimeentulon.

Ilmiantajat saivat joko kiinteän palkkion jokaisesta tiedosta, tai prosenttiosuuden sakosta, joka lainrikkojan piti maksaa valtion kassaan.

Ilmiantajat seurasivat siksi yleensä hyvinvoivia kansalaisia, joiden ilmiannosta oli tiedossa rahaa. Tätä järjestelmää suosivat etenkin keisarit Nero ja Domitianus, jotka suhtautuivat varakkaaseen yhteiskuntaluokkaan jo muutenkin kireästi.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.09.2011 - 11:55

Italian valtio ei taitaisi meikäläistä palkata, italian kielen taito on lähellä small talk-tasoa! Mahtaako noita virkamiehiä olla edelleen Italiassa?
(tuli mieleen eräs toinen Euroopan maa jossa voisi olla paljonkin vastaavia virkahenkilöitä nykyään)
Taannoin historiasta muistan tuosta lukeneeni, saattoi olla joku tenttikysymyskin liittyen aiheeseen.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.09.2011 - 12:14

Amerikkalaispoliisit hakkasivat kodittoman miehen kuoliaaksi – järkyttävä video julki!
www.stara.fi/2011/09/28/amer...uoliaaksi/

Poliisien kuvaamisesta virantoimituksessa voi saada 75v vankeutta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 12:46

Toimiiko homma provikoilla vaiko kuukausiliksalla? Jos provikoilla, niin eihän sitten kysellä tietojen aitouden perään?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 13:02

Kuin entisessä DDR:ssä :-/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 13:22

No nyt ei jaksa kiinnostaa, tyydyn tähän kunnalliseen vakanssiini.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 14:00

Sama meininki siellä Berlusconin maassa vieläkin jatkuu.
Keskittyisivät vain makaronin poraamiseen, sen kun vielä jotenkin osaavat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 14:47

Taidan tyytyä tähän nykyiseen duuniini.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 15:02

Enpä taida vaihtaa nykyistä hommaani tuohon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 18:30

Taidan nostaa eläkkeeni edelleen kotimaassamme.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 21:34

Moni eläkeläinenhän taitaa jo toimia sivutoimisesti...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2011 - 10:44

Koiran virka tuo on ja jos jäät kiinni niit ystävät kaikkoavat...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2011 - 11:23

Mutta, kun Italian opiskelu on vasta kirja tasolla.En tajuis mitään.Ihmiset luulee,että heillä on isojakin salaisuuksia,mutta kaikilla on samoja.En ymmärrä esim;miksi jotkut salaa syövän tms.Se on kai heikkouden merkki,jos on sairas.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 29.09.2011 - 23:59

Oi voi kun sinne patjatehtaalle jo pestauduin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2011 - 12:11

Siinäpä se, valmis ottamaan työn vastaan.