Mitä sanoja saa käyttää?

"Virpi Salmi, Helsingin Sanomat

Viime viikolla jankutettiin siitä, mitä sanoja ei saisi käyttää. Hei, ei olla niin negatiivisia! Tässä ihania, kivoja, suunmukaisia sanoja kaikille mussukoille puhekäyttöön.

Rasisti. Koska kukaan ihminen ei nykyään enää ole rasisti, sovitaanko, että sana tarkoittaa jatkossa jotakin rusinan kaltaista kuivattua lähimarjaa tai -hedelmää. ”Maista näitä Ruohonjuuren rasisteja, näissä on mielettömästi flavonoideja.”

Vihervasemmistolainen. Henkilö, jolla ei ole leijonariipusta.

Vihapuhe. Kaikki ikäväsävyinen keskustelu, jossa ei mainita sanoja ”minä” ja ”luomu” tai jossa mainitaan minut ja mun luomuasiat inhottavassa tarkoituksessa.

Hipsterit. Mielettömän monipuolinen ryhmä mukavia nuoria ihmisiä, joita yhdistää bloggaaminen omista vaatteista sekä hyvyys.

Isänmaa. Kilpailuareena, jossa mitataan sekuntikellolla, kuka oli paikalla ensin, minkä jälkeen meidän isät antaa teidän isille turpaan.

Suvaitsevaisto. Ryhmä sienestäjiä, joka hyväksyy kaiken muun paitsi E-koodit.

Persu. Sellainen kermalla täytetty munkki, jonka sisältä onkin kerma unohtunut.

Kepu. Kuivunut oksa, joka rasahtaa poikki, kun astut sen päälle sienimetsässä.

Demari. Henkilö, jolla oli varaa ajaa kalliilla saksalaisella autolla vielä silloin, kun D-markka oli olemassa.

Talvisota. Keskustelukortti, jota ei kannata säästellä ja joka on heikompi arvoltaan kuin natsikortti.

Natsi. Vakiintunut yleiseksi haukkumasanaksi, vähän kuten urpo, torspo, juusto tai vati.

Moraali. Keskustelukorttipakan tyhjä varakortti, johon voit piirtää sydämen tai kirkkoveneen.

Nettikeskustelu. Suosittu atk-pohjainen taistelupeli, jota voi pelata soolona, kuten pasianssia.

Sotaveteraani. Hyvin suosittu t-paitojen ja huppareiden kuvitusaihe, joka on syrjäyttänyt tekstiilikoristeena esimerkiksi Che Guevaran ja batiikkisolmuvärjäykset.

Jytky. Tällainen tulee vessassa niiltä, jotka ovat syöneet vähän liikaa hampurilaisravintoloissa."

Mitähän Kari Suomalainen tähän nykymenoon sanoisi ja piirtäisi?
i43.tinypic.com/dxxpnb.gif Tuossa tilanne pian 21 vuotta sitten.
Oliko Kari ehkä rasisti vai realisti?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.09.2011 - 12:27

Voihan keput ja persut, kun ei enää tiedä mitään uskaltaa suustaan päästää, tai ryssii kaiken.

Kysyjän kommentti

Niinpä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.09.2011 - 11:21

Nimet ovat nousseet nykyään niin ilmoille pannaan asti..
Tiedä enää mitä voi käyttää, aina oppii jotain uutta, mutta täytyy sanoa että edelleen tunnetumpia kiltosana varmaan on neekerin suukko jota käytän edelleen ja en taatusti ole rasisti...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 12:27

"Nyt keputtaa aivan persusti"

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 15:00

Tuo koko juttu on vääristynyt, sopimattomat ilmaisut Eduskunnassa annettiin tiedoksi kansliatoimikunnan taholta. Koskee myös lehdistöä, JSN on antanut omat ohjeensa asiasta. Ei nyt sentään tavallisen pe....jen kannattajan tarvitse sanavarastoaan uusia, k...laiset taas laativat omat sääntönsä.

Lisätty: 30.09.2011 - 09:51

Sananvapaus edellyttää myös harkintaa sanojen valinnassa, riippuen yhteydestä ja paikasta. Neekerinsuukko on nimi tuotenimi ja jos siitä puhun, käytän sitä sanaa, kaikki tietää mitä sillä tarkoitetaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 15:44

Kari Suomalainen taisi olla roturealisti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 17:39

Tiesittekö, että myös koirat ovat rasisteja. Oma pieni valkoinen koirani ei voi sietää mustia koiria ja kuulemma jotkut mustat koirat eivät siedä valkoisia koiria.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 19:19

harmillista kun jokin sana on rasistinen. tuo toffen sama neekerin suukko on vaan sellanen ja siitä puhuttaessa tulee mieleen just se ihana suklaa höhhö - ei mikään tummaihoinen ihminen.
olen oppinut puhumana pusuista jos ostan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 20:01

Kepulikonsteja kaikki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 20:03

Viisainta pitää visusti kieli keskellä suuta ja suu supussa, niin ei tule päästäneeksi sammakoita suustaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 28.09.2011 - 00:40

toivottavasti lista ei pitene enää tämän hallituksen aikana, jää tekojen lisäksi sanatkin sanomatta ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 10:34

Mitäs minä enään mitään kirjoittamaan, kyn sanat loppuvat ja tulivat käyttökieltoon.
Sanon kuitenkin, että istun omalla persullani, en puolueen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 29.09.2011 - 21:23

Ja jokaisella kansalaisellako on siis sananvapaus. Kumottiin sitten tuokin.