Miksi naisilla särkee päätä niin usein juuri nukkumaanmeno aikaan?

Avainsanat: päänsärky nukkumaanmeno

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.09.2011 - 07:47

päänsärky on klassisena tekosyynä tunnettu perustelu seksistä kieltäytymiseen, mutta osa naisista käyttää lemmiskelyä kivun poistamiseen. päänsäryn poistaminen seksin avulla saattaa toimiakin, sillä erityisesti orgasmin aikana kehossa vapautuu endorfiineja, jotka tutkimusten mukaan saattavat lievittää kipuja, kirjoittaa Daily Mail.

Kysyjän kommentti

Kiitos, osasit lukea rivien välistä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.09.2011 - 23:40

Ei kannata mennä paplarit päässä sänkyyn,jotkut tekee näin ;-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2011 - 23:44

Suurimmalla osalla naisista hormonit heilahtelevat neljästä kahdeksaan vuotta ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia.

Hikoiluttaa. Kuumia aaltoja varsinkin öisin ja heti taas paleltaa. Paino nousee ja olo on turvonnut. Muisti tuntuu heikentyneen ja keskittyminen on lähes mahdotonta. Uuden oppiminen on vaikeaa. Mieliala vaihtelee: alakuloisuutta, masennusta, ärtymystä. Iho näyttää rypistyvän. Päätä särkee luvattoman usein. Kuukautiset tulevat ja menevät miten sattuu. Tulee tiputtelua tai niin runsaita vuotoja, että on paras hautautua sohvannurkkaan.

Ja seksi – mitä se on?

Bette Midler on osuvasti sanonut, että vanheneminen ei ole lällärien puuhaa. Oireet voivat alkaa jo ennen kuukautisvuotojen loppumista, mutta vaikeimmillaan ne yleensä ovat vuoden sisällä menopaussista. Toisilla naisilla oireita ei tule lainkaan, toisilla ne saattavat jatkua pitkäänkin.

Perinteisen lääketieteen mukaan vaihdevuosioireiden hoidon kulmakivi on estrogeeni (ja naisilla, joilla on kohtu tallella, lisäksi toinen naishormoni, useimmiten keltarauhashormonin kaltainen hormoni progestiini). Perinteisessä lääketieteessä vaihdevuodet diagnosoidaan oireiden ja kuukautisten harvenemisen tai loppumisen perusteella yli 45-vuotiaalla. Laboratoriokokeita ei yleensä tarvita.

Funktionaalisessa lääketieteessä vaihdevuosia hoidetaan kokonaisvaltaisesti ja varsin eri tavalla kuin perinteisessä lääketieteessä. Jos ja kun hormonilääkityksiä tarvitaan, suositaan luonnollista hormonikorvaushoitoa. Näiden bioidenttisten hormonien molekyylirakenne on täysin samanlainen kuin naisen elimistössä syntyneiden hormonien rakenne.

Mutta takaisin oireisiin. Yöllisten hikoilupuuskien lisäksi sydän tykyttää ja rintakipuja voi esiintyä. Niveliä ja lihaksia särkee. Käsissä ja jaloissa voi olla tuntohäiriöitä, emätin kuivuu, ja unihäiriöt tekevät päivistä tasaista matalalentoa. Virtsaamisvaivat ovat viimeinen pisara, ja hermoromahdus vaanii oven takana. Syöksyt lääkärille ja palaat kotiin hymyillen estrogeenilääkitys käsilaukussa. Muutaman viikon kuluessa vaivat saattavat helpottaa, mutta vain osittain. Mikä on pielessä?

Ensinnäkin kyseessä ei ole vain estrogeenin puutos. Keltarauhashormonin eli progesteronin määrä vähentyy selvästi jo ennen estrogeenin vähenemistä. Varsinkin esivaihdevuosien aikana esiintyvän oireilun aiheuttajana saattaa olla estrogeenidominanssi estrogeenin puutteen sijaan. Tällöin estrogeenin määrä on liian suuri suhteessa keltarauhashormoniin. Estrogeenin määrä voi olla matala, mutta keltarauhashormonin määrä vielä sitäkin matalampi.

Keltarauhashormonin eli progesteronin puute on ensimmäinen hormonaalinen muutos premenopaussissa, ja se voi ilmetä esimerkiksi lyhyinä kuukautiskiertoina ja univaikeuksina. Funktionaalisessa lääketieteessä mitataan usein muun muassa estrogeenin, progesteronin ja testosteronin pitoisuudet, estrogeenin aineenvaihduntatuotteet ja estrogeeni–progesteroni-suhde. Naishormonien tasapaino on usein niiden määrää tärkeämpi.

Onko kyseessä siis vain naishormonien vuoristorata ja mieshormoni testosteronin (halun hormoni myös naisilla) määrän väheneminen? Ei todellakaan. Vuosien saatossa tapahtuva estrogeenin ja progesteronin väheneminen vaikuttaa kilpirauhasen toimintaan. Riittävä kilpirauhashormonin määrä on välttämätöntä munasarjojen progesteronin tuotannolle.

Lisäksi lisääntyneet estrogeenitasot (esimerkiksi perinteinen hormonikorvaushoito tai ehkäisypillerit) saattavat vähentää kilpirauhashormonin määrää ja ehkäistä tyroksiinin (T4) muuttumista aktiiviseksi kilpirauhashormoniksi, trijodotyroniiniksi (T3). Estrogeenin ylimäärä saattaa siis olla haitallista kilpirauhasen toiminnalle.

Ikääntyessämme kilpirauhasen toiminta hidastuu. Kilpirauhasongelmat saattavatkin kehittyä naisilla samanaikaisesti kuin vaihdevuosivaivat. Oireetkin ovat hyvin samankaltaisia lukuun ottamatta kuumia aaltoja, yöhikoilua ja emätin- tai virtsaamisvaivoja. Kilpirauhasen optimaalinen toiminta on välttämätöntä elimistön hyvinvoinnille. Vaadi kilpirauhaslaboratoriokokeet viimeistään vaihdevuosi-iässä. Myös kilpirauhaslääkkeenä on mahdollista käyttää luonnollista hormonia.

Yleisimpiä stressitekijöitä voivat olla omien vanhempien ikääntyminen, lasten kotoa lähtö, parisuhdeongelmat, taloudelliset huolet, urapaineet, oma sairastuminen, henkiset kriisit ja niin edelleen. Stressin aikana stressihormoni kortisolin määrä kasvaa ja naishormoni progesteronin määrä vähenee, joten vaihdevuosioireet pahenevat entisestään. Estrogeenin väheneminen puolestaan nostaa kortisolitasoja. Lisäksi kortisolin kohoaminen vaikuttaa haitallisesti kilpirauhasen toimintaan.

Vaihdevuosissa myös melatoniinin eritys vähenee. Melatoniini tunnetaan ”pimeähormonina” tai ”unihormonina”, ja se osallistuukin uni-valverytmin säätelyyn. Lisäksi se on voimakas antioksidantti, joka vaikuttaa immuunijärjestelmämme toimintaan, vähentää stressihormoni kortisolin tasoja, parantaa mielialaa ja unen laatua.

Naishormonien väheneminen tai estrogeeni–progesteroni-suhteen muuttuminen vaikuttaa kaikkiin muihin hormoneihin. Tärkeintä ja lohduttavinta on kuitenkin, että useimmat hormonaaliset epätasapainotilat ovat korjattavissa elämäntapamuutoksilla: ruokavaliolla, suoliston kunnostamisella, harrastamalla liikuntaa säännöllisesti, ravintolisillä, ympäristömyrkkyjen ja muiden haitallisten aineiden välttämisellä, stressin hallinnalla sekä tietenkin riittävällä levolla ja hyvillä yöunilla.

Ihminen on moniulotteinen. Jokaista naista on hoidettava yksilöllisesti ja otettava huomioon hänen yleinen terveystilanteensa, perimänsä, ruokavalionsa, elämäntilanteensa, vuosien saatossa syntyneet puutokset, suoliston kunto, hormonaaliset epätasapainotilat, hapetusstressi sekä maksan myrkynpoistojärjestelmän toiminta.

Mitä voi tehdä itse? Ruokavalio ja suoliston kunnostaminen sekä haitallisten aineiden välttäminen (monet torjunta-aineet ja kosmetiikassa käytetyt aineet toimivat hormonihäiritsijöinä elimistössä) ovat tärkeimpiä asioita.

Suosi kasviksia, marjoja, hedelmiä, täysjyväviljoja, maustamattomia hapanmaitotuotteita, juustoa, kalaa, kanaa, kalkkunaa, riistaa, poroa, luomumunia, pähkinöitä, manteleita, siemeniä ja hyviä luonnollisia rasvoja, esimerkiksi kylmäpuristettua oliivi-, rypsi-, pellavansiemen- ja kookosöljyä ja maltillisesti voita.

Vähärasvainen tai huonoa teollisesti prosessoitua rasvaa sisältävä ruoka saa hormonitasapainon sekaisin. Vältä keinotekoisia makeutusaineita.

Vaihdevuosioireita esiintyy vähemmän naisilla, jotka harrastavat runsaasti liikuntaa. Myös puutarhanhoito ja kävely ovat liikuntaa. Tee lihaskuntoharjoitteita, joogaa, ui, venyttele. Liikunnalla on voimakas tulehdusta ja elimistön hapetusstressiä vähentävä sekä samanaikaisesti hormonitoimintaa tasapainottava vaikutus.

Monista ravintolisistä voi olla apua univaivoihin, hikoilupuuskiin, sydämen tykyttelyyn ja masentuneisuuteen. E-vitamiini voi vähentää yöhikoilua ja kuumia aaltoja (ota suurin osa iltaisin, aluksi jopa 400–600 mg).

Iltaisin E-vitamiinin lisäksi voi ottaa magnesiumia (300–600 mg) univaikeuksiin ja lihaskireyksiin.

E-vitamiinia saa esimerkiksi kylmäpuristetuista kasviöljyistä ja pähkinöistä sekä siemenistä (myös magnesiumia). Salvia-yrtti on loistava yöhikoiluun ja kuumiin aaltoihin.

Sydämen tykyttelyä rauhoittamaan sopii magnesiumin lisäksi esimerkiksi ubikinoni. Muita hyviä valmisteita ovat Gelee Royale (suorituskyky), humala (kuumat aallot, uni), melissa (rauhoittava), pellavansiemen, puna-apila (kasviestrogeeni), sinkki (vaikutus hormonijärjestelmän toimintaan), valeriaana (uni, rauhoittuminen).

Myös kalaöljy, pygnogenoli ja D-vitamiini voivat olla varsin hyödyllisiä.

Funktionaalisessa lääketieteessä vaihdevuosissa käytetään tarpeen vaatiessa hormonikorvaushoitoa luonnollisen kaltaisilla hormonivalmisteilla.

Bioidenttisten hormonien korvaushoidossa tarvitset luonnollisesti funktionaalisen lääketieteen lääkärin apua.

On hyvä muistaa, että vaihdevuodet ovat täysin normaali naisen elämään kuuluva vaihe.

Asennoidutaan myönteisesti: raskautta ei tarvitse enää pelätä, seksiä voi ja kannattaa harrastaa, aikaa voi jo varastaa itselleen, parisuhteelle ja harrastuksille.

Terveellisiä ja aktiivisia vaihdevuosia!

Vaihdevuodet

Menopaussi: viimeiset kuukautiset (yleensä 45–55 vuoden iässä).

Premenopaussi: Esivaihdevuodet eli kuukautisten loppumista edeltävät vuodet (keskimäärin 46-vuotiaana, voi alkaa jo alle 40 vuoden iässä). Kestää 2–8 vuotta.

Vaihdevuodet: Yhteisnimitys premenopaussille ja sitä seuraavalle ajanjaksolle (postmenopaussi, jälkivaihdevuodet), jonka aikana munasarjojen toiminta vähitellen heikkenee ja lopulta sammuu.

Huom! Menopaussi-sanaa käytetään varsin vapaasti korvaamaan vaihdevuodet-termiä.

Lähteet:
Apu-lehti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 00:14

Voisikohan tällä olla yhteyttä asiaan: täyden työpäivän jälkeen vaimo hakee mukulat tarhasta, valmistaa ruoan, siivoaa ja pyykkää jne. Ei ihme, jos on illalla tukka kippee...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 01:25

Päivällä on niin kiire, että sitä ei vain huomaa.

Lisätty: 27.09.2011 - 02:15

Jos särky on jatkuvaa, niin sopii toivoa, että mies ei voita lotossa kymmentä miljoonaa.

Mies ja lottovoitto

Mies ryntää olohuoneesta makuuhuoneeseen jossa vaimo on juuri käymässä yöpuulle. “Vaimo, vaimo! Pakkaa laukut, mä voitin lotossa!” “Ihanaa, kulta! Ranta vai vuoristotamineet?!” “No mulle ihan se ja sama, kunhan painut v*ttuun täältä ja nopeesti.”

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 05:59

Peesaan Maarit77 vastausta..lisäksi nainen siivoaa jatkuvasti toisten sotkuja...niin kyllähän se otsasuonta kiristää. Elikä tekevätkö miehet yhtä paljon? Itsellänikin on 3-vuorotyö ja siihen päälle nämä kotihommat....harvoin koskee päähän, mutta kyllä tukanrajaa usein kiristää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 07:34

Vaihdevuodet hyvää luettavaa. MInulla tuli heti alussa kaamea päänsärky. Menin lääkäriin kun ne loppuivat ja oli helpompi kertoa sillon vasta asiasta. Sanoin että nyt purut kastuivat ja liekki sammui ihan selvästi. Mutta sitten tuo kova päänsärky loppui.Meinasin hulluksi tulla.Kesti kauan.Vaihdevuodet toisilla alkaa kauhealla päänsäryllä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 08:51

Tuntematon asia omalla kohdallani, naisjoukoista en tiedä ,mitä särkee ja milloin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 09:01

Minulla ei juuri koskaan ole päänsärkyä. Kun iltaisin vihdoin ehdin sänkyyn, olenkin jo niin väsynyt, että nukahdan heti. Onttopohjaoyn vinkeistä täytyy varmaankin ottaa vaarin, että ei nukuttaisi iltaisin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 09:03

Palisanterin kanssa samaa mieltä...Ja muuten toimii! :))

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 09:30

Onneksi päänsärkyä on harvoin ja jos migreeni iskee, niin yleenssä aamulla tai päivällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 09:55

Nuorempana olin sairaalassakin päänsäryn vuoksi, ei ollut migreeniä.
Nyt on aika harvoin päänsärkyä, jospa sieltä halvaantui se hermo. joka päänsäryn aiheuttaa.
Me naiset huolehdimme niin paljosta jo illalla huomisen päivän menuetista, että se voi
ahdistaa. Rentoudutaan ja annetaan suosiolla yksi päänsärkypäivä mihellekin tai ystävällemme.
(Jos on miespuolinen)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 10:23

Ei särje päätä melkein koskaan, mutta miesten jutuista kuin vitseistä löytyy vastaus että miksi...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 11:33

Eipä särje, ei, ei....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 19:05

jaa särkeekö...`? ei kyl se alkaa sitten jo aamusta heti. harvoin on illalla alkanut -ja äkkiäkös siitä pääsee ku isäntä hiukka sivelee kireyttä pois ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 19:51

Viihdevuosien tarinoita:-D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 22:34

Onneksi en kuulu porukkaan pääsärkyä potevat...kyllä olen saanut elää ilman pääsärkyjä..
Ei edes napsuista tule pääsärkyä.
Olisko nykyään kiireistä stressaavaa aikaa monelle..että tulee päänsäryt...kun meinaa käydä nukkumaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 12:39

En osaa sanoa kun ei ole omakohtaista kokemusta asiasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2011 - 11:48

Enemmän särkee polvia ja lonkkaa,mutta miehellä särkee joskus päätä,kun migreeni iskee.