Onko kukaan valmistanut Hermannin kakkua?

En ole koskaan maistanut, mutta on kuulemma tosi herkullista.

Avainsanat: hermannin kakku

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.09.2011 - 20:59

Täysin uusi tuttavuus minulle tämä Hermannin kakku, joten pitipä siitä ohje kaivaa, ja se seuraa ohessa:

Tämä on ohje Hermannin ystävyyskakkuun. Ohjeessa on kerrottu myös kuinka kakun "juuri" valmistetaan.

Alkuun tarvittavan Taikinan voi aloittaa 4. päivän aineilla. Tämän jälkeen noudatetaan ohjeita 1. päivästä alkaen. Kun saat Hermannin taikinajuuren ystävältäsi, aloita sen hoitaminen 1. päivän mukaan.

1. päivä.
Saat Hermannin. Laita se isoon astiaan huoneenlämpöön ja peitä liinalla.
2. päivä
Sekoita puuhaarukalla aamuin illoin.
3. päivä
Sekoita puuhaarukalla aamuin illoin.
4. päivä
Hermannilla on nälkä, anna sille
2,5 dl
sokeria
2,5 dl
maitoa
2,5 dl
Myllyn Paras Erikoisvehnäjauhoja
5. päivä
Sekoita puuhaarukalla aamuin illoin.
6. päivä
Sekoita puuhaarukalla aamuin illoin.
7. päivä
Hermannilla on taas nälkä, anna sille sama annos kuin 4. päivänä. Jaa taikina
4 osaan ja sinulle jää yksi osa. 3 muuta menee ystävillesi.
8.päivä
Hermanni saa nyt viimeisen kerran ruokaa:
2,5 dl
sokeria
150 g
pehmoista margariinia
3 munaa
1 tl
suolaa
2 tl
leivinjauhetta
3,5 dl
Myllyn Paras Erikoisvehnäjauhoja
200 g
rusinoita tai pähkinöitä
2 tl
kanelia

Paista rengasvuoassa, 170-asteisen uunin alaosassa noin 60 minuuttia.

Hermanni on luonnollisesti kohoava taikinajuuri. Anna Hermanni 7. päivänä ystävillesi. Älä säilytä Hermannia jääkaapissa, se ei pidä siitä.

Olen laittanut osan juuresta pakastimeen ja se on lähtenyt hyvin uudestaan käymään, kun sen sulattaa.

Lähde:Resepti: Arja Savela, Myllyn Paras Oy

Lähteet:
Myllyn paras sivut

Kysyjän kommentti

Kiitos ja kiitos että laitoit ohjeen mukaan. Minä se sitten maistoin eilen ensimmäisen kerran kylässä tuota kakkua - ja tulin kipeäksi. Ei ollut ihan minun mieleeni, liian makeaa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.09.2011 - 20:34

En ole maistanut ja taitaa jäädäkin maistamatta, sillä en tiedä keneltä saisin Hermannin juuren.
www.ruokala.net/reseptit/selaa/21084

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2011 - 20:48

Hyvältähän tuo tuo tuossa kuulostaa, mutta jos pitopöydässä on ollutkin moista tarjolla ja vaihtoehtona graavilohivoileipiä, niin maistamatta on jäänyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2011 - 21:33

Jopas on temppu. Minulta jäisi tekemättä. Maistella kyllä voisin valmista kakkua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2011 - 22:31

Olipas ohje,Hermannilla,en ole koskaan saanut eteeni,ei ainakaan muistuta piimäkakkua>ota vaikka hapanta kermaa tai piimää,sekoita jauhot ja lisää rusinat.Paista...suoraviivaisesti,tuli siihen maustetta ja soodaa yms,mutta äärettömän helppo,maukas ja hyvin säilyvä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2011 - 22:39

Jospa tuollaisen joskus saisi :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 07:46

Hermannille herkkua. Mutta resepti aika pitkäveteinen näihin nykyisiin ohjeisiin. Jos tekisi tuosta suoraan ,niinkuin tämän päivän reseptitkin.Tulee nopeeta.Hyvät aineet.
Kevyttä syötävää,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 09:36

ei ole tuollaista eteen tullut .. mutta pateT piimäkkau on hyvä ja helppo kakkuohje joka onnistuu aina ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 10:18

On kovin pitkä repsu, taidan hiipiä Lindliin ostamaan maustekakun , saan sen ainakin halvemmalla.
Ja mikä hermojen kuritustauti tuosta tulee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 10:35

Voi että 30 vuotta sitten tein tuota kakkua vaikka kuinka paljon Ystävyyskakuksi kutsuttiin, pistä tuo alku itsellesi huoneenlämpöön vuorokaudeksi ja sitten tottelet ohjetta... (miten sitä lisätään päivittäin)..
HYVÄ KAKKU!

Lisätty: 27.09.2011 - 15:04

Löysin tämän ohjeen myös yhtä aikaa kuin tuon juhlakakun...

Lisätty: 27.09.2011 - 15:22

HERMAN YSTÄVYYSKAKKU

Luonnon hapatus, valmis 10 päivässä.
Sait taikinanjuuren ystävältäsi.
Yhdeksäntenäpäivänä annat hänet edelleen ystävillesi.
Näin pidät yllä ystävyyttä terveellisellä tavalla.

Tee näin. Anna Hermannin seistä tilavassa kipossa huoneenlämmössä, kannen tai pyyheliinan alla.

1pv. Sait hermannin juuren...
2pv. Sekoita muutaman kerran...
3pv. Sekoita muutaman kerran...
4pv. Hermannilla on nälkä. Anna 2dl jauhoja, 2.5dl sokeria ja 2.5dl maitoa...

päivät 5,6,7 ja 8 Sekoita Hermannia..

9pv. Nyt hänellä on taas nälkä. Anna ruokaa hänelle kuin neljäntenä päivänä..
Jaa taikina 4 osaan joista annat 3 ystävillesi.

10pv.
Herman saa ruokaa viimeisen kerran.
1,5dl öljyä
3 munaa
2dl sokeria
3.5dl jauhoja
2tl leivinjauhetta
1tl suolaa
2tl kanelia..

Sekoita hyvin!

Voitele ja jauhota vuoka!

Paista 170 asteessa 1.5h

Lisätty: 27.09.2011 - 15:23

Hieman eroaa tuosta Myllyn paras ohjeesta, mutta tämä on jo ollut minulla 30v....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 19:27

En ole koskaan maistanut..olisi uusi makukokemus nam..nam...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2011 - 22:40

Olen kerran tehnyt,kun sain ystävältä juuren..Liian pitkäveteistä tehdä...eikä minusta ollut mitään eritysen hyvää..että en juurta ottanut talteen..
Kakun teko pitää olla suit..sait tehtyä..eikä viikokaupalla sekoitella ja lisäillä aineita..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 12:12

Hidas valmistaa mutta herkullinen maultaan. Itse sain sen vuosia sitten ja pitkään meni niin, että jätin aina taikinasta yhden osan itselleni ja valmistin sitä uudelleen ja uudelleen.