Mistähän on tullut perinteinen tapa, että torstaisin on usein hernekeittoa ruokalistalla?

Avainsanat: thorsdag

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.09.2011 - 08:14

Hernekeitto on ihan hyvää vaikka aika harvoin sitä syömme. Laskiaisen seutuun innostun itse keittämään ison kattilallisen. Ne perinteet tulivatkin jo selviksi tuossa edellä.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.09.2011 - 20:26

Veikkaisin perinteitä armeijan harmaista,sehän on torstai mikä on hernerokka-päivä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2011 - 20:44

Miksi torstai on hernekeittopäivä?

Monet ruokiin ja ruokailuun liittyvät tavat palautuvat kristilliseen perinteeseen. Perjantai oli katoliseen aikaan paastopäivä, minkä vuoksi torstaina haluttiin tarjota tukevaa ja ravitsevaa ruokaa. Hernekeiton syöminen laskiaisena on samaa perua: katolisella kaudella laskiaisesta alkoi pääsiäistä edeltävä paastonaika.

Vaikka Suomessa siirryttiin prostestanttiseen uskontoon jo 1500-luvulla, tapa hernekeiton tarjoamisesta torstaisin on säilynyt. Tätä on saattanut edistää se, että armeijaan vakiintui käytäntö syödä hernekeittoa torstaisin.

Nykyisin hernekeiton kanssa tarjotaan pannukakkua. Tämä tapa lienee yleistynyt vasta 1900-luvun puolella, sillä vielä 1800-luvulla pannukakun raaka-aineet olivat kalliita harvojen herkkuja.
Julkaistu Tiede-lehdessä 1/2008
Vastaaja:
Merja Sillanpää
tutkija
Karjaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2011 - 21:53

Meillä ei perinteitä kunnioiteta ainakaan hernekeiton suhteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2011 - 21:59

Osaksi varmasti johtuu kouluajoilta.Meillä ainakin koulussa oli aina torstaisin hernerokkaa.
Toinen asia voisi olla armeija.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2011 - 23:01

Historian jäänteitä tässä tavassa varmaan on ja armeija ja koulu on aika hyvin perinnepäivää pitänyt yllä. Itse en juuri hernekeitosta välitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2011 - 23:31

Hernekeiton keksi ruottalainen joka kärsi ummetuksesta.
Suomen armeijassa tämä yleisesti tölkissä säilytettävä ruokalajike tunnetaan myös biologisena aseena, jota syötäessä syntyy perkeleenmoisia kaasuja ja hajuja. Yleisesti näistä kaasuista kärsitään noin 2 tuntia ruokailun jälkeen.Lääkärit suosittelevat hernekeittoa kuumetta vastaan, sillä se saa böböt kylläisiksi ja ne poistuvat kehosta. Hernekeiton liika nauttiminen voi jälkikäteen aiheuttaa voimakkaita ilmanpaineen vaihteluja kyseisen henkilön läheisyydessä, jotka voivat vaurioittaa muiden ihmisten tärykalvoja ja hengityselimiä sekä aiheuttaa materiaalisia vahinkoja ympäristölle. Sodassa juuri herne-Rokka pysäytti venäläisten suurhyökkäyksen jatkosodassa

Lisätty: 25.09.2011 - 00:13

Unohdin vielä kertoa sen, että hernekeitto valmistetaan kasvattamalla perunoita katossa ja kuljettamalla ne koloradonkuoriaisten avulla meriä pitkin kauppoihin. Siellä SDP:n "terveysasiantuntijat" "tarkistavat" herneet ja asettavat ne myyntiin. Tämän jälkeen orjat ostavat herneet ja tekevät niistä ruokaa muusaamalla herneestä saatavan nesteen ja tärkkelyksen (DC++) keskenään. Sen jälkeen seos kypsytetään n. 30 celsiusasteessa 30 h. Hämmentää ei saa missään nimessä! Samalla kun seos poreilee, sikanauta tapetaan ja paloitellaan keittoon. Ruotsin armeijassa hernekeittoa syötiin tiistaisin ja torstaisin, koska perjantai oli katoliseen aikaan paastopäivä ja torstaina haluttiin tarjota tukevaa ja ravitsevaa ruokaa. Hernekeitto ja pannukakku torstain ja laskiaistiistain ruokalajeina ovat sen aikaista perinnettä. Suomen puolustusvoimissa hernekeittoa tarjoillaan jatkosodan kunniaksi pannukakun kera joka viikko, yleensä torstaisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2011 - 04:42

Mistä mahtanut tulla.Pinttynyt tapa muinaisilta ajoilta.Syömme kyllä hernekeittoa ihan silloin kun sitä mieli tekee.Jossain on ruvettu sitä valmistamaan isompia määriä ja tehty päivä että osaavat tulla hernerokalle, joka muuten niin maittava ruoka .Siitä jossan vaiheesa tullut pidetty ruoka.On ollut maittavaa,täyttävää ja energiapitoista ruokaa.

Lisätty: 25.09.2011 - 04:44

fi.wikipedia.org/wiki/Herne#...vintoarvot

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2011 - 08:05

Monien mielestä hernekeittoa on ehdottomasti syötävä paitsi laskiaisena myös joka torstai. Miksi torstaina? Samasta syystä kuin laskiaisena. Katolisena aikana oli enemmänkin paastoja, muun muassa joka perjantai, jolloin ei saanut syödä lihaa. Siksi torstaina tankattiin: syötiin tuhtia lihaisaa hernekeittoa.
www.kotus.fi/index.phtml?s=1130

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2011 - 09:51

Luotan papitin tietoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2011 - 15:06

Hernekeitto ja pannari oikein perinteinen ja halpa ruoka ja lisäksi hyvää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.09.2011 - 20:02

Eipä ole tieto hallussani, mutta on se vain - varsinkin omatekemä, maan mainiointa soppaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2011 - 09:07

Mul taas iskee tuo joskus tiistaisin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2011 - 06:02

Meillä on aika harvoin, jotenkin ollaan kyllästytty keittoon. Pannarit kyllä maistuisivat.