Suomen suurin kurpitsa painoi420kg .Kuopiolainen mies oli kasvattanut. Lepaalla punnittiin.

Olipa suuri.Yli 4kg punajuuriakin.

Lisätty: 24.09.2011 - 20:43

Olikin punajuuret yli 8kg,a

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.09.2011 - 19:51

Jättikurpitsa Äijä on 525,7-kiloisen amerikkalaisen Richards-kurpitsan jälkeläisiä, jonka siementen hinta oli huutokaupassa noin 85 dollaria eli noin 50 euroa kappale. Pölytyksen jälkeen Äijän siemen pantiin itämään pieneen purkkiin Lindellien kylpyhuoneen lattialle 22.4.2009. Lattialämmitys takasi suotuisat ensiviikot. Toukokuun 4. päivänä se siirrettiin kasvihuoneeseen lämpölamppujen alle muhevaan multaan. Iltaisin se peiteltiin huovan alle, ja varmistettiin, että se saa riittävästi vettä. Armi Lindell myönsi kiintyneensä jättikurpitsaan, joka kasvoi enimmillään lähes 10 kilon päivävauhtia.

Kymmenen äijää kantamassa

Äijän kisamatka alkoi jo lauantaina aamupäivällä. Paikalle oli saapunut kymmenen kantajaa, ja yksi traktori. Nostoväki harjoitteli pienemmällä Lilliputilla, joka kasvoi Äijän naapurissa. Äijän runkojuuri katkaistiin noin kello 12 aikoihin. Siihen hetkeen loppui Äijän kasvaminen, ja alkoi hidas, mutta vääjäämätön nahistuminen.

Runkojuuren katkaiseminen oli herkkä hetki Äijän emännälle, viimeisillään raskaana olevalle Armi Lindellille, joka kertoi hoivanneensa kurpitsaa päivittäin keväästä lähtien.

-Vähän kyllä tuntuu pahalta kasvava kaveri leikata irti. Oikein kylmät väreet tulivat, totesi Armi ratkaisevan viillon jälkeen.

Suurin kokonaan avomaalla ilman kasvihuonetta kasvatetun kurpitsan ennätys meni Porvooseen Jouni Ylhäiselle , jonka kurpitsa painoi 204,5 kiloa.

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille.On siinä kurpitsoilla kokoa ja näköä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.09.2011 - 21:29

Siellä Lepaa sanoi spitaalinen ilotalosta lähtiessään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2011 - 21:49

Mahtavan kokoinen :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2011 - 22:42

Isokokoinen oli ja kuulemma nyt punnituksen jälkeen syödään pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2011 - 09:34

Siinä sitä riittää syömistä isommallekin porukalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2011 - 11:14

Komean kurpitsan on kasvattanut. Tämän päivän Savon Sanomissa on juttua hänestä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2011 - 15:13

Riittää monelle vihannessyöpölle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.09.2011 - 19:57

On siinä säilöttävää, miksiköhän se Lepaalle asti vietiin punnitavaksi, eiköhän Kuopiosta löytynyt tarpeeksi isoa vaakaa, no tiedä häntä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2011 - 09:31

Komea todella...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2011 - 20:27

Suuri ja komea.