kertokaapas vähän ranskan historiasta? (:

teen sellasta työtä niin tarvisin vähän kaikkee muutaki ku suoraan netistä :s:D

Avainsanat: ranska

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.10.2008 - 18:31

no etpä mitä vähän kysynytkään, hyvä runko löytyy esimerkiksi wikipediasta (kopio alla) siitä voit katsoa sopivaa kohtaa mihin haluaisit tarkennuksia ja yksityiskohtia:

______

Nykyinen Ranska kattaa suurimman osan muinaisesta Galliasta, joka oli Rooman valtakunnan provinssi.

Rooman valtakunnan jälkeen Ranskan alue kuului frankkien valtakuntaan, jonka mahtavin hallitsija oli karolingikeisari Kaarle Suuri. Kaarle Suuren valtakunnan hajottua Ranska alkoi kehittyä sen Länsi-Frankiaksi kutsutusta osasta, jota karolingien jälkeen hallitsivat kapetingit. Se liitti ajan myötä itseensä muita alueen ruhtinaskuntia, kuten Burgundi, Normandia, Provence ja Savoiji.

Ranskan vallankumoukseen 1789 saakka maa oli kuningaskunta. Vallankumouksen ja Napoleonin keisariuden jälkeen maa palasi kuningaskunnaksi vuosina 1814–1848. Kuuluisin Ranskan kuningas lienee aurinkokuningas Ludvig XIV (1638–1715).

1700-luvun ja 1800-luvun vaihteessa Ranskaa hallitsi keisari Napoléon Bonaparte, joka sai haltuunsa suuren osan Eurooppaa, mutta karkotettiin sittemmin Atlantin valtameressä sijaitsevalle St. Helenan saarelle. Napoleonin jälkeen monarkia palautettiin, mutta Euroopan "hulluna vuotena" 1848 kuningas Ludvig Filip syrjäytettiin helmikuun vallankumouksessa ja maasta tuli tasavalta, jonka presidentiksi valittiin Napoleonin veljenpoika Ludvig Napoleon. Hän kuitenkin muutaman vuoden päästä julistautui keisariksi nimellä Napoleon III. Keisarikunta kaatui myöhemmin, ja Ranska julistettiin taas tasavallaksi.

Ensimmäisessä maailmansodassa Ranska taisteli ympärysvaltain puolella. Toisessa maailmansodassa suurin osa maasta joutui Saksan miehittämäksi. Miehittämätöntä osaa, lähinna keskisiä ja kaakkoisia alueita, hallitsi Saksan nukkehallituksena marsalkka Philippe Pétainin niin sanottu Vichyn hallitus. Toisen maailmansodan loppuvaiheessa Ranskaan tehtiin Normandian maihinnousu ja maa vapautui.

Nykyinen Ranskan valtio on nk. viides tasavalta, joka syntyi kansanäänestyksellä 1958.

Kevään 1968 kuuluisissa opiskelijamellakoissa Pariisissa maa ajautui vallankumouksen partaalle.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.10.2008 - 21:31

olisi mukava mainita myös taiteen historiaa hiukan jos on vapaa muotoinen esitelmä/työ.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.10.2008 - 01:29

Jokin anekdootti on aia paikallaan,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2008 - 15:17

Jopas tuli varsinainen kysymys... pakko sanoa että sinun on yritettävä ihan muuta kautta kun täältä, liian paljon työtä näin sivullisille.