Käytännön vinkkejä Tukoholman reissulle, kiitos!

Olen menossa lokakuussa sukulaisnaisen kanssa Ruotsin risteilylle, jossa tarkoitus viettää päivä Tukholmassa. Eka kerta kummallekin, Miten selviämme satamasta keskustaan ja mihin siellä kannattaa mennä. Ruotsin kieli ei taitu kummaltakaan.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.09.2011 - 13:10

Esim. pohjolan matkojen matkoilla bussi seuraa laivassa mukana ja sillä pääsee keskustaan ja takaisin satamaan.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.09.2011 - 09:09

No viime kesänä asustelin eripuolilla Ruotsia ja Norjaa, enkä tarvinnut ruotsinkieltä kertaakaan käyttää. Jos tarttet jotain, niin kysy engalnninkielellä. Monet ymmärtävät kyllä suomenkieltäkin.

Tukholma, yksi maailman kauneimmista pääkaupungeista, on rakennettu 56 sillan yhdistämille 14 saarelle. Kaupungin tunnusmerkkejä ovat kauniit rakennukset, vehreys, raikas ilma ja veden läheisyys. Täällä on maailman ensimmäinen kansallinen kaupunkipuisto Ekoparken, joka toimii vihreinä keuhkoina suurkaupungin hyörinässä.

Tukholman 750-vuotinen historia ja rikas kulttuurielämä ilmenevät museoiden suuressa määrässä ja maailmanluokan nähtävyyksissä. Useimpiin kohteisiin pääsee jalkaisin ja siten lyhyessäkin ajassa ehtii nähdä paljon. Täällä voi kokea saman päivän kuluessa suurkaupungin kuhinan, kulttuurihistoriaa ja luontoa.

Tutustu Tukholman kaupungintaloon ja kiipeä sen torniin, josta avautuu mahtava näkymä Tukholman yli. Älä jätä väliin Tukholman vanhinta nähtävyyttä, sillä vanhakaupunki eli Gamla Stan on yksi maailman parhaiten säilyneistä keskiaikaisista ydinkeskustoista. Vanhankaupungin kapeiden, kiemurtelevien katujen varrella vastaan tulee taidekäsityöpajoja ja antiikkiliikkeitä, taidegallerioita ja kahviloita. Gamla Stanissa ovat myös kuninkaanlinna ja suurkirkko.

Djurgårdenin vehmaalla saarella on joitakin Tukholman suosituimpia nähtävyyksiä. Djurgårdenissa ovat maailmankuulu kuninkaallinen Vasa-laiva, maailman vanhin ulkomuseo Skansen ja esimerkiksi Astrid Lindgrenin Junibacken. Koe Tukholma myös veden päältä. 14:lle saarelle rakennettu kaupunki tarjoaa luonnollisesti lukemattomia upeita näköaloja vesistöihin. Tarjolla on runsaasti erilaisia veneristeilyjä. Ja jos 14 pääsaarta eivät riitä, Tukholman upea saaristo koostuu kaikkiaan 30 000 saaresta, karista ja luodosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2011 - 09:57

Satamasta keskustaan pääsy riippuu kumman varustamon laivalla menette!
Värtanista olen mennyt metrolla ja "Katariina hissiltä" kävellen.
Vinkkejä täällä: www.omatukholma.fi/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2011 - 10:52

Oletan,että molempien laivayhtiöiden infosta saat ostaa esim.10matkan lipun liikennettä varten,sillä käteismani ei passaa...Muuten Naksuilta ohjeita piisaa.Ha det så bra i Stockholm!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2011 - 11:16

Mikä laiva, riippuu vähän siitä. Jos Viking, silloin on aika helppoa. Eli kun tulee laivasta ulos, lähtee kävelemään kohti sairaalaa Ersta sjukhus eli ikäänkuin ylämäkeen. Lyhyen matkan päässä on oikealla bussipysäkki josta menee bussi kohti keskustaa. Voi jäädä pois NK:n luona. Lippu ostetaan kuljettajalta, sanoo vaan centrum, eiköhän silloin asia järjesty.
Jaa, en tiedä todellakaan voiko enää maksaa käteisellä tai siis ostaa lippuja kuljettajalta, mutta jotain lippuja saa varmaan laivalta. Ainakin Siljalta sai kun se oli suomalaisomisteinen.
Jos on taas Silja ,silloin lähin metroasema on pienen kävelymatkan päässä. Vikingillä en ole mennyt aikoihin, Siljalla myöhemmin, se on tutumpi reitti.
Jos taitaa englantia, sitä osaavat kaikki ruotsalaiset perfekt, käytä sitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2011 - 13:38

Jos tulet Tallink Silja laivoilla Värtanin satamaan, niin terminaalirakennuksen 2. kerroksen odotushallin vasemmasta kulmasta lähtee kävelysilta Södra Hamnvägenin yli Värtans Stationsväg, Tegeluddsväg, n. 100m Värtavägen:iä ylöspäin niin oikealla puolella on T-bana-asema Gärdet. Kävelet vain ihmisten perässä, matkaa on yht. alle 1 km. Katso tuosta kartasta ja kun "vedät tuon kellertävän ukon kadulle" haluamaasi kohtaan, niin voit katsella katunäkymiäkin.
maps.google.com/maps?q=V%C3%...m&z=15

Osta laivan Infosta "24 timmarskort" jolla saat ajaa vapaasti vuorokauden ajan kaikilla SL-linjoilla (Metro ja lähibussit). Lippu maksaa norm. 115 kr, lapset (alle 20v) ja eläkeläiset (yli 65v) 70 kr. sl.se/sv/Resenar/Valja-bilje...72-timmar/
Se on pahvinen lippu, joka on leimattava aseman lipuntarkastusluukulla kun aloittaa ensimmäisen matkan, ainoa hankaluus on että se on aina näytettävä lippuluukuilla, sillä ei pääse suoraan pyöröporteista.

Lisätty: 24.09.2011 - 00:37

Tässä vielä Siljan sivu Värtanin satamasta, jossa City transfer -bussin aikataulu, pysäkkikartta ym. www.tallinksilja.com/fi/dest...ls/stoVar/

sekä SL:n keskustan liikennekartta, jossa näyy myös metron (T-bana) asemat
sl.se/scripts/kartor-geograf....2010.html

Jos matkustatte Vikingillä keskustan Vikingterminalen, niin sekin näkyy tuossa kartassa ja kulkeminen on "paljon helpompaa", ja nämä selitykset on turhia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2011 - 14:29

Kävimme viimeksi Vasa-laiva museossa, se oli hyvin mielenkiintoinen :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2011 - 16:02

Empä osaa neuvoa, koska elämäni pahimman krapulan olen kokenut vuonna joskus 66 Ruotsissa.
Muisti pätkii , jotain muistan, mutta on mustia aukkoja. Hyvää tuuria Sinulle, että käy paremmin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2011 - 18:46

Satamasta kaupunkiin-ohjeita tuossa edellä onkin tullut jo runsaasti, Vanha kaupunki on hienoa aluetta kulkea, välillä poiketen syömässä ja kaffella. Vaikkei svenssonia puhuisikaan, niin kyllä kaupungissa pärjää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2011 - 19:54

Siljan terminaalista lähtee linja auto keskustaan...

Viking linen keskustaan on kiva kävellä pääsee ihan suoraan vanhaan kaupunkiin, ja olette juuri kun kaupat alkavat aukeamaan...

www.google.fi/imgres?q=vikin...9,r:1,s:16

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.09.2011 - 21:47

Satamasta on helppo kulkea, joko yleisellä kulkuneuvolla tai kävellen kaupunkiin. Vanha kaupunki ahtaine kujineen ja putiikkeineen on nähtävyyden arvoinen. Mukavaa matkaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2011 - 18:48

Siitä vaan lähimmälle metroasemalle ja keskustaan.
Laivalla kyllä kertovat mistä lähtee. Muistin mukaan vain parisadan metrin matka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2011 - 06:36

Kyllä te selviätte. Älä ota liikaa matkatavaroita mukaan, on sitten mukavempi tuoda tuliaisia kun ei ole paljoa kannettavaa.