Kuka mahtaa tietää mikä on prinkari ja hantuuki ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.09.2011 - 08:22

Hantuuki = handduk, käsipyyhe mutta myös kaikista pienemmistä pyyhkeisiä saatetaan käyttää tuota nimitystä. Kun on tarvis pyyhkiä käsiään, silloin tarjotaan avuksi hantuukia. Sana tulee tietysti ruotsin kielestä.
Hantuuki ei ole Turun murteen sana, sitä käytetään yleisesti vieläkin mm. Pohjanmaan rannikkoseuduilla.
Tuosta toisesta en tiedä mitään varmaan, sanalla bringa on moninaisia merkityksiä, bringare voi olla eräänlainen kantoteline.

Kysyjän kommentti

Hei!Kiitti vastauksestasi.Valitsin sen parhaaksi.
Hantuuki on tosiaan pyyhe(pyyheliina). Olit myös vähän jäljillä prinkarista, kun meinasit sen
olevan kantoteline.Voihan sillä tosiaan kantaa jollekkin jotakin.Se on maitokannu (-astia )
Syysterv: Ruiskukka.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.09.2011 - 15:19

hantuuki on pyyheliina, mutta prinkari on aivan outo sana.
krinkata tarkoittaa kiukutella, tapella, rähistä tms.
prikka on tarjotin , mahtaisiko tarkoittaa tarjoilijaa.........

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 15:38

Mun mummo käytti näitä ruotsinjohdannaisia,(sisä-Hämeessä oli tapana)oleskeli siellä sodan aik?)Hantuuki on pyyhe-astialiina,kahveli on haarukka,räknätä laskea yms.Prinkari vois olla ns.tarjoilija,astioidenpoimija tai joku työkalu---

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 15:42

Hantuuki on selvä kuin pläkki, pyyhettä tarkoittaa. Prinkari onkin jo ihan outo, oisko alkuperä bringare?? ehkä tämä selviää....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 16:15

Hantuukia sanoi meidän mummo se oli pyyheliina.Prinkari senkin ole vanhemmalta ihmiseltä kuullut ,olisiko jotain viikaamista.Omia muistelmia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 17:17

Hantuuksi arvelen nenäliinaa ja olisiko tuo prinkari henkari.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 17:39

Hantuuki (länsimurretta) tarkoittaa käsipyyhe.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 18:19

Tämä on prinkkari: upload.tinychat.com/pic/prinkari
ja tämä hantuuki: 4.bp.blogspot.com/_iFfGO5a1X...282406.JPG

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 18:32

Hantuuki on pyyheliina, prinkari mnee musiikin puolelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 19:27

Turun murteeseen ruotsinkielestä väännettyjä sanoja. Perikato ja käsipyyhe.

Ku ei ossa mittä ni kaik mene päi prinkkala.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 23.09.2011 - 03:55

peesaan pappaa, hantuuki on ennestään tuttu ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2011 - 07:35

Hantuuki on astiapyyhe,mutta prikkari on minulle täysin uusi sana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2011 - 13:18

hantuukiin pyyhin kotona käteni, prinkaria en tunne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2011 - 19:56

Pyyhkeestä puhut mutta tuo toinen jää mulle ainaskin arvailun varaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.09.2011 - 21:15

Hantuuki on selvä käsipyyhe, mutta tuo toinen on hieman outo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2011 - 23:20

Mummo aikoinaan puhui hantuukista..mikä oli pyyheliina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 19:32

Hantuuki roikkuu tuossa seinällä, ja on pyyheliina johon kuivataan käsiä. Prinkata en tiedä, se on outo.