Mikä murre on sinulle rakkain?

Miulle on tietysti tämä mie kieli,mutta pidän paljon turun murteesta,että savonkielestä,että pohjanmaan murteesta.

Avainsanat: murre minulle tärkeä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.09.2011 - 11:45

ei mua kuulkaa kehua tartte
siitä pirän itte huolen.
ja kyllä mää varmaha kehutuksi tuunki
ennen kummää kuolen.

etelä-pohojammaan murre tietenki. mutta kaikis murtehis oma viehätyksensä.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.09.2011 - 11:48

En osaa muuta ku stadin slangii.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 11:49

En voi kun ihastella kuin myös kauhistella Turun murretta, mutta se käy niin luontevasti mun suuhun joten siitä pitää myös pitää, kun niin pal tulee käytettyä tätä murretta itse...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 11:51

Kaikki murteet ovat omalla tavallaan hauskoja, mutta sellaisella kirjoitettu pakina on aika raskasta lukea.
Pyrin käyttämään sellaista yleiskieltä, että muutkin ymmärtävät.
Jos puhuisin sitä Etelä-Pohjanmaan murretta, mitä lapsena kuulin ja puhuin, niin aika moni asia jäisi ymmärtämättä.
Kaveri kertoi, että naapurin rouva oli Helsingissä käydessään kysynyt Stockmannin nuorelta myyjätytöltä, että "Onko teillä maittilaknekkuja?" Oli vähän täytynyt "suomentaa".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 11:56

Stadissa syntyneenä ja ikäni asuneena puhun stadia,yleiskieltä.Omasta mielestä ymmärrän sujuvasti kaikkia Suomen murteita,jos puhutaan vanhaa rauman murretta,siinä ehkä suomennos paikallaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 12:46

kyl se on turun murre .. ja joskus oli rauman kielki , mut se jo unohtus ku toi murre on ollu käytös niin mone mone vuot ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 13:21

Tykkään kuunnella kaikkia murteita, mutta saamen kieli on kiinnostava.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 14:11

Kyllä se Karjalan murre tulee aina väkisin omasta puheesta läpi....Varsinkin, kun ruvetaan oikein kunnolla "haastamaan " : )
Rauman kiält en aina ihan ymmärrä, vaikka hauskalle kuulostaakin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 14:41

Kyllä se rakkain murre on tämä pohojanmaan murre ! täällä ku on ikänsä eläny ja asunu, vaikka
eri paikkakunnilla.Tykkään kyllä kuunnella esim.savon murretta .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 14:58

Kaikki murteet ovat kivoja, silloin kun aito murteen taitaja sitä puhuu. Itse karjalaisista sukujuuristani johtuen pidän karjalan murteesta, mutta itse en sitä puhu. Lapsuuden ja nuoruuden Keski-Suomessa viettäneenä puhun sitten ilmeisesti "keskisuomalaista" vähän savon murteella täydennettynä, kun Savossa on vierähtänyt jo muutama vuosi..... kymmen.......

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 16:21

Kaikki suomen kielessä esiintyvät kielet on kauniita ja mielenkiintoisia.Omat murteensa kaikilla.Minä en puhu mitään kieltä on sanottu niin. Hoono soomi ja siansaksa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 17:12

Ei yksikään ylitse muiden.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 18:59

porilaist, tiäräksää. Ja sit tua pohojalaanen. Jälkimmäinen omaa suuremman merkityksen, koska tuota ensimmäistä kuulee päivittäin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 19:12

Kyl' määki Turus' ja tois' puol' jokke.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 22:12

Ittellä menee senat sakasin ja Turun murret.....siis koira näyttelyssä.

Tämä kuullosti Lapissa käydessä kivalta.Eräs kaverini jutteli näin-----suurin piirtein?

Lapin murre? Ei semmoista ole olemassakaan. Lappi on sentään aika laaja alue, joten puheenparsiakin löytyy joka lähtöön. Itse asun Rovaniemellä ja olen suuri kirjakielen ystävä. Murteeni ei mielestäni ole kovin vahvasti erottuvaa enkä osaa siitä eritellä muuta kuin mie- ja sie -sanojen käytön. Kuitenkin Etelä-Suomessa asuvat ystävät sanovat, että puheestani kuuluu selvästi, että asun "siellä korvessa" (mikä ihmeen korpi, pikemminkin suurkaupunki -ainakin vuodenvaihteen jälkeen). Kuulemma rääkkään kieltä sanomalla esim. "kauhia näläkä" tai "kylymä".

Yleensä, kun Etelä-Suomen tutut yrittävät puhua "rovaniemeä", aletaan tunkea hoota joka sanaan. Minä tunnen kuitenkin vain muutaman "hoon päältä" puhuvan, joskin huhujen mukaan heitä Rovaniemelläkin elää ja vaikuttaa. Vaikka yleensä tykkään kuunnella murteita, niin tuota hoon päältä puhumista on jotenkin kiusallista kuunnella. Puhe kuulostaa vaivalloiselta ja takkuavalta, varsinkin jos nuori ihminen puhuu oikein vahvalla murteella.

Hassu juttu sekin, että niinkin lähellä kuin Kemijärvellä puhutaan paljolti eri tavalla kuin täällä. Siellä ei kuulemma ymmärretä mien ja sien päälle ja käytetään omituisia sanamuotoja tyyliin "teikkönä vasite".

Olen tänä syksynä joutunut paljon tekemisiin helsinkiläisten kanssa, joita aloitti aika monta samassa opiskelupaikassa täällä Rovaniemellä. Minä huomaan joutuvani kiinnittämään erikoishuomiota puheeseeni, etten omaksuisi liikaa heidän puhetyylistään. Säikähdin ihan, kun huomasin melkein kadottaneeni mien puheestani. Nyt se on onneksi palannut, kun olen pakottanut itseni käyttämään sitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2011 - 08:34

Vaikea sanoa mutta ne murteet joita helpoimmin ymmärtää, ovat tietysti ykköspaikoilla eli Pohjois-Pohjanmaan murre ja Karjalan murre.
Nykyihmisten puhetyyli ei ole murretta laisinkaan.
Savon ja Turun murteet ovat sielä häntäpäästä taas, niitä hallitsen vähiten vaikka niihinkin on pitänyt opintojen merkeissä tutustua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2011 - 09:32

Mie niin tykkeen puhua solokata itäsuomalaisittain ja savolaisittain.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2011 - 13:50

Olen Keski-Suomesta kotoisin ja minulla ei ole mitään omaa murretta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2011 - 15:38

Kertovat, että Keuruulla puhutaan puhtainta Suomen kieltä, jotta se sitten.
Kyllä minä käytän sekakieltä kieltämättä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.09.2011 - 21:04

Kyllä se on lapsuusajan kotona puhuttu murre. Minä peretin traktorilla.

Lisätty: 24.09.2011 - 22:01

Pitää ihan korjata tuo mainintasi savon kielestä. Savo on murre, ei kieli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2011 - 22:05

Kaikkia mutrteitä kivä kuuneella..Mutta tämä meidän murre on mie ja siä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 19:07

Ihan tämä oma murre.

Kyllä saat syyvä monta tynnyriä muttia, ennenkö tuon viet.