Oletko tehnyt pihkamaidosta mitään?

Mie tein tänään uunijuuston,ihanan kullankeltaisen.Ystävättäreni toi minulle pihkamaitoa 2litraa ja nyt tänään sulatin toisen ja tein sen juuston,oli ensimmäinen kerta minulta tämä juuston teko ja hyvin onnistui.Äitinini teki aikoinaan juustoja ,lettuja,pannukakkuja tästä tuotteesta.

Avainsanat: pihkamaito juusto

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.09.2011 - 21:49

Siitä vuosia kulunut jo kun ternijuustoa uunissa valmistanut. Minun suurta herkkua tuo juusto. Niitä hienoimpia makuja.Kanelin kanssa syötynä tai hillolla.
Tässä oli ennen lehmiä hain kannulla maitoa ,sieltä sain säännöllisesti ternimatoa. Karjalaisittan pihkamaito.Mahtavat vitamiinitkin saa juustosta.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.09.2011 - 21:51

olen valmistanut uunijuustoa ja `uurenmaironkropsua´.
äitini aikoinaan valmisti leipäjuustoa ja olipa se herkullista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.09.2011 - 21:51

Itse en ole tehnyt ternimaidosta(=pihkamaidosta) mitään, mutta äitini valmisti siitä uunijuustoa, joka oli todella herkullista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.09.2011 - 22:17

Itsekin saa aikaiseksi pihkamaitoa, jos synnyttää lapsen. Lehmän pihkamaito on kuitenkin perinteisesti ollu se pihkamaito, josta inkerinmaalla nautittiin suurena herkkuna! Kyseinen pihka erittyy utareista muutaman viikon ajan vasikan syntymän jälkeen, on erittäin ravintopitoista ja soveltuu rahkapiirakan täytteeksi yms. kunhan siitä kaavitaan ensin herakerros pois. Jos nuorempana muistan syöneeni pihkamaidosta tehtyä rahkapiirakkaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 00:23

Kiitos OPOY,viisastit minuu,meinasin just kysyä mitä se pihkamaito on?
En ole tehnyt siitä mitään,kun en ole koskaan nähnyt pihkamaitoa ;-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 08:02

Uunjuustoo ja pannukakkui.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 08:58

Maitoa ja pihkaa en ole koskaan yhdistänyt. Maito tulee lehmästä ja pihka puusta. Taitaa olla taas jotain savolaisten juttuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 09:13

Itse en ole päässyt herkkuja ternimaidosta valmistamaan, mutta mummuni loihti maidosta monet herkut. Leipäjuusto on jäänyt erityisesti mieleeni, niin ja kyllä se uunijuustokin maistui makoisalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 11:26

En ole valmistanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 11:48

uunijuustoa olen tehnyt, mutta ei tule niin hyvää sähköhellassa, kuin vanhassa puu uunissa, jota olen lapsena paljon syönyt...

Ja voi olla sekin kun täältä Turusta tuota harvoin saa vaan pakastettuna voihan tuokin muuttaa koostumusta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 13:28

Uunijuustoa teen sekä pannaria. Kyllä näkyy joillakin olevan aika vähän tietoa pihkamaidosta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2011 - 18:17

Tuo on kyllä jäänyt kokeilematta ja kokematta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2011 - 09:49

En ole valmistanut kyseisestä tuotteesta mitään...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2011 - 14:16

En ole päässyt kokeilemaan, mutta lapsena muistan syöneeni siitä tehtyä juustoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2011 - 14:31

Vedet valuvat suupielistä jo, äiti sitä ennen käytti uunijuuston tekoon ja ihanaa oli ruskeine pilkkuineen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.09.2011 - 20:35

En ole koskaan kuullutkaan tuosta - mahtoi varmaan olla hyvää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2011 - 23:17

Olen aikoinaan valmistanut uunijuustoa ja pannaria..Nykyään ei enään mistään saa pihkamaitoa..Olisi kyllä ihanaa..tulee nuoruus mieleen..vesi ihan herahti kielelle..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2011 - 06:52

Uunijuustoa ja pannukakkua, nami.