Missä voisin kohentaa lähinnä ruotsin kielentaitoa?

Osasin ennen ruotsia ja tykkään kielestä,mutta nyt olen huomannut ,että se on ruostunut kun en ole puhunut enkä lukenut ruotsin kielisiä lehtiä.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.09.2011 - 09:19

ilmaisia kursseja netissä:
www.linguhouse.com/Dir/Study...-SV_0.html
www.byki.com/fls/free-swedis...?l=swedish

tai:
seuraa ruotsinkileisiä sarjoja telkkarista, kaiva vanhat koulukirjat esille ja kertaile.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.09.2011 - 09:46

Ruotsinkielinen tv- kanava auki ja suomenkieliset tekstitykset piiloon, aloittele vaikka siitä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2011 - 10:01

Mihin sinä ruotsinkieltä tarvitset???? Mun kaveri on ollut Ruotsissa 5-vuotta helpdeskissä yms. muissa tehtävissä eikä ole tarvinnut Ruotsia ollenkaan koko aikana. Minulla oli aikoinaan ruotsalainen toimitusjohtaja yrityksessä, jossa olin töissä. Hänen kanssaan suunnitteleimme mm. tietotekniikan, myynnin ja markkinoinnin kehittämisprojekteja hänen omistamaansa yritykseen. Emme koskaan puhuneet ruotsinkieltä, koko 6-vuotisen siellä oloni aikana. Hänellä oli myös ruosalainen vävy, jonka kanssa hän keskusteli joko englanniksi tai suomeksi.

Sinuna opiskelisin vaikka esim. saksaa tai ranskaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2011 - 10:13

Lue lehtiä ja kirjoja(ruotsinkielisiä tietysti),kuuntele tv-ja radio-ohjelmia(ruotsinkielisiä tietysti),mene kansalaisopistoon(ruotsinkielen kursseille tietysti) yms.yms.Kertaa entisiä oppeja(ruotsinkielen tietysti)...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2011 - 11:04

Ruotsin kielinen ohjelma vaan telkasta niin eiköhän opi, pistä tuo teksti peittoon...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2011 - 11:06

Kansalaisopistoon, juurihan kurssit alkoivat :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2011 - 12:40

Voi aloittaa siten että kuuntelee/katsoo Tvtä, nythän on STV Worldllä ja meidän ruotsinkielisellä kanavalla yhteislähetyksiä, kuulee sekä rikssvenskaa että finlandssvenkaa. Kuuleminen ei toki pelasta, puhuakin pitäisi osata... jos on jokin muu kuin työväenopisto lähellä, sinne kurssille. Nykyään opetetaan ainakin muita kieliä siten että puhutaan koko ajan vain opetettavaa kieltä, on aika tehokasta oppimista mielestäni. Tehdään tehtäviä myös,luetaan tekstejä. Mutta ne etenevät aika nopeatempoisesti, vaatii tiukkaa viikottaista panostusta.
Suomessa eli ainakin eteläisen Suomen rannikkoseudulla ruotsin kieltä tarvitsee vaikka ei ei ihan "huipputehtävissä" oliskaan. Menee täällä työhön mihin tahansa, siis sellaiseen jos on asiakkaiden kanssa tekemisissä, on ryotsin kielestä suuri plussa.
Tietysti osa ihmisistä vastustaa sitä kieltä, eli tulee heti kommentti ettei sitä kieltä tarvitse. Sellaista kieltä ei olekaan jonka osaamisesta olisi jotain haittaa.
(työväenopistossa on opettajien taso kirjavaa, siksi en niitä ykkösenä suosittele).
Riippuu ihmisen koulutuksesta ja ammatista mitä kieliä tarvitsee ja mitä on järkevä opetella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2011 - 13:22

no tota noin suosittelisin kansalaisopistoja.siell on kivaa seuraa k i e l e n ohella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2011 - 14:23

Kansalaisopistosta kannattaa aloitella. Edullinen tapa opiskella kaikenlaisia asioita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2011 - 17:11

Lainaa kirjastosta jokin ruotsinkielen kurssi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2011 - 10:27

Kansalaisopisto on kait halvin keino.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 21.09.2011 - 23:27

Eritasoisia kursseja järjestetään, kokeilepa niitä.