Saan kohta ämpärillisen Suppilovahveroita.Mitäpä niistä tekisin?Kuinka käsittelisin?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.09.2011 - 16:56

Puhdistaisin ja kuivattaisin veden pannulla poies ja pakkaseen. Säilyvät vuosia.
Onhan niitä monia konsteja. Kuivata ja tehdä sienijauhoa, jota voi lisätä esim.
sienikeittoon ja kastikkeeseen makua antamaan.

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksista ja hyvistä ohjeista kaikille! Sienet laittelin pakkaseen ja osan kuivatin purkkeihin säilöön.Poika niitä mökiltä minulle keräsi ja toi :)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.09.2011 - 17:05

Minä kuivaisin tai laittaisin pakkaseen 200g pusseihin. Jos pakastaa sinun täytyy esikäsitellä kattilassa nittä.Ensin pilkot parilitraa vaikka pienemmiksi, laita tyhjä kattila hellalle ja vaikka alkuun 5 levy ,siihen sienet . Kapustalla vähän kääntelet, alkaa tulemaan nestettä ja siinä kääntelet ja pienennät levyä 4, ettei jää pohjaan kiinni.Niin kauan kun neste on pois sitten annat jäähtyä.Silee säilyy pakastimessa 1vuoden.
Minä laitan välillä paloiteltua sipulia vielä kun vähän nestettä jäljellä.Kääntelen sienien kanssa sitten merisuolaa 1tl.Niistä voi valmistaa salaattia ,pitsaa ja piirakkaa.Kirjoitan pusiin missä suolaa,Muhennosta jos tekee kerman kanssa silloin ei hyvä suola .Muutakuin tekohetkellä ettei keittäessä juoksetu.Mulla itselläni on kuivuri.Pakastanut ja kuivannut koneella sieniä,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.09.2011 - 17:12

Siinäpä juuri ne ohjeet jotka olisin itsekin antanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.09.2011 - 17:58

itse poimin kullan kanssa 6,5 kg supiksia ja niin paljon ,kun mahtui kuivurissa kuivasin ..yhdestä osasta tein sienijauheliha pullia pellilisen ,loput paistoin sen verran ,että nesteet haihtui ja sitten pakastin ...nuo kuivatut sienet säilyvät , jos ei syödä ..niin monia vuosia lasipurkissa ja pimeässä säilytettynä .. ne voi huhmarissa hakata pieneksi tai liottaa ensin ja sitten käyttää .. enkä tiedä mikä ois sellanen ruoka mihin ei vois lisätä sieniä.. ovat niin hyviä lisää sitten minne vain ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.09.2011 - 18:59

Mainitsit saavasi suppilovahverot. Sinuna ihan ensin sanoisin ison kiitoksen niiden tuojalle ja sitten tekisin niinkuin sirkkaliisa ja bongari neuvovat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.09.2011 - 20:04

Ohessa linkki ohjeisiin:
www.hs.fi/ruoka/reseptit/?se...ilovahvero

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.09.2011 - 20:51

Hyviä ohjeita käsittelyyn olet saanut, itse en tykkää jostain syystä tuon sienen mausta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.09.2011 - 20:55

ensin tekisin hyvän kanttarellikastikkeen ja loput pakkaseen..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.09.2011 - 23:09

Keräsimme viikonloppuna suppiksia ainakin 3 ämpärillistä. Niistä saa esim. erinomaista kastiketta.

Säilöntä vinkkejä:

Tuoreita sieniä (tatteja, kantarelleja, kangasrouskuja, suppilovahveroita tms.)
3 valkosipulinkynttä

Liemi
1 dl Rajamäen etikkaa
2 dl vettä
1 dl sokeria
laakerinlehtiä
10 kokonaista valkopippuria
pari neilikkaa
1 tl suolaa
chilipippurin palkoja (tuore tai kuivattu)

Puhdista sienet ja pilko sopiviksi suupaloiksi (pienet kokonaisina). Ryöppää sienet (keitä kiehuvassa vedessä pari minuuttia ja valuta lävikössä), myös siis tatit ym. joita yleensä ei ryöpätä!

Keitä liemi ja kiehauta ryöpätyt sienet liemessä. Lado sienet purkkiin, väliin valkosipulinkynnen palasia. Kaada liemi mausteineen päälle. Jos purkitat sienet pieniin purkkeihin (sopivia joululahjoja!), niin laita chilipalkoja ja laakerinlehtiä mukaan liemeen niin paljon, että saat yhden palon/laakerinlehden tai palasen joka purkkiin. Jos liemi ei riitä peittämään kaikkia sieniä, keitä sitä annos lisää.

Suppilovahverot ovat purkissa kauniita, samoin pienet kangassienet ja tatit. Leikkaa tatin paksut jalat pitkittäin isohkoiksi palasiksi. Lampaankääpä ja orakkaat sopivat myös hyvin etikkasäilytykseen.

Huom! Kaupasta saa myös valmiita sekoituksia suppiksien säilöntään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2011 - 08:40

sirkkaliisalla hyväksi koettu ohje.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 21.09.2011 - 22:49

Minulla oli ystäväni kanssa tarkoitus lähteä suppisretkelle. Sattumoisin en päässytkään silloin matkaan, joten metsään jäivät. Tuttavani käyttää pannulla ja sitten pakkaseen, antoi minullekin viimevuotisia, eli kokeilu on edessä täälläkin sen valmistuksen suhteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2011 - 07:47

Sait jo paljon viisaita neuvoja. En osaa auttaa kun olen huono sieni tuntija, mutta noilla ohjeilla pärjäät varmasti.