Sain 5 vuotta sitten perinnön 2000€ ja nyt täytin 18v. Ovatko rahat vanhempieni hallussa ja miten saan ne?

Ja jos ja kun saan menevätkö ne tililleni vai saanko ne käteisenä? Voisinko saada koko summan kerralla käteen? En tiedä yhtään pitäisikö mennä vain pankkiin kyselemään vai mitä tehdä tässä tilanteessa? olkaa hyvät ja auttakaa tietämätöntä : )

Avainsanat: perintö raha pankki

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.09.2011 - 20:44

En ole oikeusoppinut mutta epäilenpä niin että rahat kuuluvat sinulle jos testamentissa ei ole erikseen muuta määritelty.- 18 vuotias ihminen on täysi-ikäinen ja oikeustoimikelpoinen ja näin ollen perintösi kuuluu sinulle.

Rahat ovat joko sinun tililläsi tai vanhempiesi tilillä tai jollakin kolmannella tilillä esim. useasti voi olla ns. korkeakorkoinen tili tms. jos on ajateltu ja haluttu että perintöä voisi vähän kasvattaa näin.

Kannattaapi varmaankin kysyä vanhemmiltasi miten se asia mahtaa olla...

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.09.2011 - 20:41

Kyselehän vanhemmiltasi, ovatko laittaneet nimissäsi suljetun tilin kunnes täytät tuon 18v..
Kerrallahan tuo Sinulle kuuluu...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2011 - 20:52

Omien vanhempien kanssa keskustele ja kysele. Jossain ovat. Jos perinnön saa alaikäine vanhemmat hoitaavat .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2011 - 20:59

Kyllä kait tässä on nyt ensin keskusteltava vanhempiesi kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2011 - 21:57

Keskustele vanhempien kanssa..missä rahat ovat..Rahat kuuluvat sinulle...kun olet perinnöksi saanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2011 - 22:37

Riippuu siitä millaisen perinnön olet saanut ja keneltä? Sekin vaikuttaa mitä on sovittu esim, testamentissa sinun perintöjesi osalta. Kannattta kysyä aluksi vanhemmiltasi ja sitten vasta voit alkaa kyselemään perintösi perään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.09.2011 - 05:18

"Jos alaikäinen perii, niin silloin hänen omaisuudestaan huolehtii edunvalvoja, joka voi olla huoltaja. Maistraatti valvoo edunvalvojan (huoltajan) toimia, jos perintö on huomattava. Hallitsijalla ei ole mitään oikeutta perintöön, mutta velvollisuus huolehtia toisen raha-asioista huolellisesti."

keskustele asiasta vanhempiesi kanssa, ilmeisesti he ovat sinun huoltajiasi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.09.2011 - 07:45

Jospa on mennyt parempiin suihin tuollaiset rahat?
Onkohan tuosta mitään mustaa valkoisella esim. peritöverokuittia?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.09.2011 - 08:36

Vanhempasi tietävät perinnöstä, joten kysyppä heiltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.09.2011 - 11:07

Kysyminen ei maksa mitään ja kysyvä ei tieltä eksy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.09.2011 - 13:46

Kysy iskältä tai äiskältä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2011 - 07:06

Perintöhän kuuluu lainmukaan sinulle, jos se vielä on olemassa. Vanhemmat voivat auttaa sinua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 21.09.2011 - 20:40

Viisainta on kysyä asiaa vanhemmiltasi suoraan.