Millainen on hyvä myyjä?

Tätä minulta kysyttiin,kuin hain työpaikkaa...nyt kysyinkin teiltä napsulaiset...Kuvailkaa millainen on hyvä myyjä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.09.2011 - 10:42

Asiantunteva ja asiakasystävällinen henkilö.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.09.2011 - 06:25

Minule se on sitä nykyään, että minut huomataan kaupoissa, kun olen matala tattara ja tavarat korkealla.
Hyvä myyj ei tuputa itseän, mutta kun huomaa asiakkaan olevan pulassa rientää kysymään, josko voi auttaa.
Näkövammanikin vaatisi jonkinlaista palvelua, mutta kyllä minä yksin jotenkin vielä sohlaan siellä.
No sanon nyt, että se Eloveena tyttö on varmaan hyvä myyjä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2011 - 07:53

Olin aikoinaan hyvä myyjä, palkittukin mm. vuoden parhaan tittelillä..ahkera, rehellinen, avoin uusille haasteille, kohtelias, empaattinen, ammattitaitoinen (pysyttävä ajan tasalla) elämänkokemuksesta on paljon hyötyä myyjänkin ammatissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2011 - 08:36

Ahkera, kohtelias, asiantunteva jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2011 - 08:42

Paras minkä olen tavannut oli kotikyläni osuuskaupanhoitaja: Aamul myin viimeisen, mut kyll niit saahaan. Illalla pitäis olla ja yleensä oli!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2011 - 09:04

Asiantunteva, ei tyrkytä, antaa rauhassa katsella, mutta tarvittaessa saatavilla. Kiteen Kekäleellä olen tavannut muutaman superhyvän myyjän, niin että sinne vaan katsastamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2011 - 09:10

hyvällä myyjällä ei ole suuri suu vaan hyvät korvat!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2011 - 10:59

Myyjiä ei juurikaan tapaa, on vain kassoja. Toki myyjänkin apua saa esim. vaatekaupoissa. En ole koskaan ollut alalla joten näen asiat vain asiakkaan näkökulmasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2011 - 11:59

Ahkera, omaaloitteinen, tarkka ( rahojen suhteen)..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2011 - 12:47

Asiallinen,kuunteleva,auttavainen,huomaavainen ja jolla on hoksnokkaa!!Ylimielisen täydellinen vastakohta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2011 - 13:52

Empä oikein tiedä kertoa millainen hyvä myyjä,Minä kun menen kauppaan, asiakas tullee välittömästi minulta kysymään jotain tavaraa tai jotan palvelua . Luuleevat minua kaupan myyjäksi.
Olisikohan minussa sittenkin sitä jotain, mikä myisi .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2011 - 19:02

Avulias, reipas, kohtelias, huolellinen, ulkoiselta olemukseltaan siisti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2011 - 20:43

Asiakas on aina oikeassa.

Myyjän ABC

I = Innostus ja itseluottamus

Innostus

Innostunut käytös asiakastilanteessa on myyjän tärkein valttikortti, jolla peli viime kädessä ratkaistaan. Innostus on asenne eli ajattelutapa. Todellisen innostuksen vaistoaa myyjän käytöksestä. Innostus perustuu tietoon, kiinnostukseen ja uskoon. Näin ollen innostuksen synnyttäminen tapahtuu hankkimalla riittävät tiedot tuotteesta, selvittämällä tuotteen aikaansaamat hyödyt asiakastilanteessa, olemalla kiinnostunut tuotteesta ja asiakkaasta sekä uskomalla omaan tuotteeseen ja sen kykyyn ratkaista asiakkaan tarpeet. Innostuneesta myyjästä säteilee varmuutta, luotettavuutta, asiantuntemusta ja hyvää tuulta. Innostunut myyjä siirtää asiakkaan mielen mustat pilvet syrjään ja tuo tilalle kirkkaan taivaan täynnä tulevaisuuden odotusta. Innostuneen myyjän kättelystä, puheesta, kävelystä ja silmistä näkyvä energia riisuu asiakkaan ennakkoluulot ja lämmittää tunnelmaa onnistuneelle myyntitapahtumalle. Aivan kuin innostuneen myyjän taustalla olisi näkymätön armeija vahvistamassa hänen sanojensa painoarvoa.

Seuraavassa on lueteltu joitakin myyjän innostuksen aikaansaamia hyötyjä:

vähentää asiakkaan esittämien vastaväitteiden määrää
riisuu asiakkaan ennakkoluulot
saa asiakkaan innostumaan ja tuntemaan, että hänen tarpeistaan ollaan kiinnostuneita
nostaa myyjän työtehoa, niin että ulkopuolinenkin sen huomioi
saa asiakkaan vakuuttuneeksi myyjästä ja hänen tuotteestaan
saa asiakkaan tuntemaan, että hän on tekemisissä menestyvän myyjän kanssa (ihmiset haluavat tehdä kauppaa menestyjien kanssa)
saa asiakkaan vapautumaan ja ehkä paljastamaan sellaiset tarpeet ja ajatukset, jotka hän olisi muuten pitänyt omassa tiedossaan
luo luottamusta
innostunut ja tuotteensa edut hallitseva myyjä saa sanottavansa paremmin perille kuin teoreettisesti tuoteominaisuuksilta keskusteleva asiantuntijamyyjä.

Itseluottamus

Myyjän hyvä itseluottamus on edellytys myyntityössä, jotta asiakas vakuuttuisi myyjän esittelystä ja perusteluista. Tosiasiana on se, että myyjä toimii ajatustensa mukaisesti. Asiakas vaistoaa, jos myyjä esittää jotain toista henkilöä tai käyttäytyy keinotekoisen itseluottamuksen siivittämänä. Myyjän todellinen minäkuva paljastuu aina.

Itseluottamuksemme syntyy hyvän itsetunnon seurauksena. Itsetuntomme on hyvä, kun positiiviset ominaisuutemme ovat voitolla minäkuvassamme. Huono itsetunto on seurausta tilanteesta, jossa negatiiviset ominaisuutemme tuntuvat hallitsevan minäkuvaamme. Hyvän itsetunnon ja vahvan itseluottamuksen omaavan ihmisen minäkuva on kuitenkin ”totuudenmukainen”. Hyvien ominaisuuksiensa lisäksi hän havaitsee ja tietää myös heikkoutensa. Kuvatessaan itseään hän korostaa hyviä ominaisuuksiaan ja näkee ne huonoja tärkeämmiksi. Heikkouksien ja puutteiden myöntäminen ei romahduta hänen itseluottamustaan eikä tuota hänelle sellaista ahdistusta, jonka poistamien on hänellä alituisesti mielessä. Heikkouksien myöntäminen ei tarkoita niiden hyväksymistä siten, että niillä puolusteltaisiin huonoa käytöstä. Hyvän itsetunnon ja vahvan itseluottamuksen omaava myyjä on rehellinen huonojenkin puoliensa suhteen ilman, että hänen itsekunnioituksensa siitä kärsii. Samalla hän haluaa kuitenkin päästä huonoista ominaisuuksistaan eroon.

Itseluottamusta myyjä voi nostaa esim. seuraavasti:

totea ongelmasi tai huonot ominaisuutesi rehellisesti ja kehitä halu päästä niistä eroon
perehdy tarkoin asiakkaan tilanteeseen, hae tietoa
kehitä myyntiin liittyviä taitoja jatkuvasti, ota esikuvaksesi joku hyvä myyjä ja omaksu hänen hyvät puolensa
hanki kokemusta sellaisista menestykseen liittyvistä haasteista, joista muut tyypillisesti kieltäytyvät
näe vaivaa menestyksen etsimisessä, sillä jonain päivänä yrittämisesi palkitaan
totea aina ensiksi tilanteesi, jotta voit sen jälkeen määrätä tarkan tien menestykseesi
kirjaa paperille kaikki elämääsi liittyvät toiveesi ja unelmasi
muodosta näistä toiveista itsellesi tavoitteet, joihin sitoudut koko sydämelläsi
perehdy tarkoin menestyksen tielläsi oleviin esteisiin ja vaikeuksiin, poista yksitellen nämä ”kivet”
usko jatkuvaan muuttumiseesi ja siihen, että pysyt muutosten mukana
pidä uusia kokemuksia luonnollisina ja odotettuina, älä koe niitä uhkana.

Myyjän ABC

J = Jälkihoito

Asiakas tuntee, että hänestä välitetään, kun myyjä pitää henkilökohtaisesti yhteyttä häneen kaupan jälkeenkin. Älä jätä asiakasta pitkään miettimään tekikö hän hyvät vai huonot kaupat, vaan osoita ripeällä toiminnalla ansaitsevasi luottamuksesi myös seuraavissa kaupoissa. On huomattavaa, että tutkimusten mukaan uusien asiakkaiden hankkiminen on kymmenen kertaa kalliimpaa kuin vanhojen asiakkaiden säilyttäminen. Toisaalta menetettyjen asiakkaiden takaisinsaanti on 27 kertaa kalliimpaa kuin ns. kanta-asiakkaiden ylläpitäminen. Huomaa, että vanhojen asiakkaiden luottamuksen ylläpitäminen edellyttää jatkuvaa yhteydenpitoa, koska moni kilpailija ehkä haluaisi tulla tilallemme hoitamaan asiakastamme.

Myyjän on mahdollisuuksien mukaan seurattava kaikkia asiakaspalautteita ja puututtava niihin välittömästi. Myyjän on hyvä henkilökohtaisesti valvoa, että tuotteet toimitetaan sovitulla tavalla asiakkaalle, takuuasiat hoidetaan myyntiehtojen mukaisesti sekä lähtevät laskut sujuvat aikataulullisesti oikein. Muita jälkihoitoon liittyviä huomioita on listattu seuraavassa:

sovi asiakkaan kanssa palautekeskustelu heti toimituksen jälkeen
käy läpi toimitukseen, asennukseen, koulutukseen, käyttöön ym. tuotteen hyödyntämiseen liittyvä palaute
kysele asiakkaalta, mitä parannettavaa toiminnassamme voisi vielä olla
korjaa mahdolliset virheet heti
järjestä lisäapua paikalle, jos et itse kykene kaikkia asiakkaan ehdottamia asioita korjaamaan
käy asiakkaan kanssa läpi seuraavat mahdolliset myyntikohteet
kysele myyntivinkkejä muille osastoille tai asiakkaan tuntemille kontakteille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2011 - 20:48

Jestas sentään Justus - mitäpä tuohon enään lisättävää?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2011 - 22:18

Lisään tässä vielä,että asiakkaan silmiin katsominen on todella tärkeä asia..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2011 - 22:55

Myyjän tärkein ominaisuus on luottamus
- Lupausten pitäminen on myyjän valtti
Asiantuntijuus, ratkaisukeskeisyys
- Myyjän osaaminen sekä oikeiden ratkaisuiden tarjoaminen asiakkaalle on arvossaan
Kuuntele
- Myyjän kyky kuunnella on nosteessa
Myyjän on muistettava, että asiakas on aina oikeassa, niin kauan kuin myyjä pystyy sen toisin todistamaan.
Muista, että yksi suutettu vakio asiakas vastaa 100 uudelleen hankittavaa asiakasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.09.2011 - 09:21

Myyjän pitää olla mielestäni ystävällinen,kohtelias,auttavainen ja myyntiin kiinostunut ihminen. vaikka välillä näkee myyjiä jotka eivä oikein alalleen sovi.