Kerrothan minulle hieman jänisrääkästä?

Mikä se on ja mihin sitä käytettiin?

Lisätty: 19.09.2011 - 14:13

Räikkä tai rääkkä, murteissa eroja, kiitos kuitenkin kaikille.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.09.2011 - 14:11

Räikkää on perinteisesti käytetty myös metsästyksessä merkinantolaitteena ja eläinten pelotteena (esimerkiksi jänisräikkä).
Jänisräikkä; www.google.fi/search?q=j%C3%...d=0CEEQsAQ
kuvina.

Kysyjän kommentti

Kiitos murteestani huolimatta. Tuosta juuri tarvitsin tietoa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.09.2011 - 00:48

Ansalanka jäniksen ja rusakon metsästyksessä. Saman periaatetta käytetään myös riekon pyynnissä Lapissa. Lanka viritetään eläimmen kulkureitin eteen ( esim. puiden väliin ) jolloin onneton uhri takertuu esim. koivestaan kiinni lankaan.

Tai se ov vaar rääkkääjä joka väittää, ettei se rääkkääkkää!

Mutta siänestäjä sanoo, että ryyppäkkääpä:))

- Älä rääkkää sitä kääkkää. (Aelae raeaekkaeae sitae kaeaekkaeae)

- No, ehän mä rääkkääkkää. (No, ehaen mae raeaekkaeaekkaeae)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.09.2011 - 03:04

Sitä käytetään apuvälineenä synnytyksessä

"Synnytykseni kesti pitkään ja oli erittäin kivulias. Jossain vaiheessa kun kivut olivat tosi kovat, aloin vispaamaan käsiäni. Mieheni sitten totesi että:" Sulle pitäis antaa jänisrääkkä käteen" . Itseänikin kyllä nauratti ja nauraminen teki oloa vielä tukalammaksi. Kävi välillä ammeessa, josko se olisi helpottanut oloani. Mies tarjosi huoneessa olevaa wc-harjaa peseytymiseen, sanoi ammetta pääkallon näköiseksi ja kun nojasin ammeen reunaan, totesi että:" Olet kuin ehtoollisella siinä." Iltapäivällä formuloden aikaan, sain epiduraalipuudutuksen ja sovittiin että mies menee katsomaan formulaa. Ennen kun hän lähti niin totesi että:" Jos Kimi voittaa, niin vauva syntyy tänään jos ei, niin vasta huomenna" . No Kimi tuli toiseksi, mutta vauvamme syntyi saman vuorokauden puolella" . Onneksi!"

Lisätty: 11.09.2011 - 03:05

Lisää kauhutarinoita ; www.meidanperhe.fi/keskustel...a_/sivu/11

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.09.2011 - 08:23

jänisrääkkä on savonkielinen muunnos jänisräikästä ;-D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.09.2011 - 09:38

Jos se olisi kirjakielellä jänisrääkkä niin savolaisittain se olisikin jänisriäkkä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.09.2011 - 09:55

Jänisrääkkää en tunne, jänisräikkä on tutumpi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.09.2011 - 11:51

Jänisrääkkä lienee tarkoitettu jonkinlaiseksi avainmuistiksi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.09.2011 - 12:16

En ole koskaan kuullutkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.09.2011 - 14:21

Savolaisten juttuja on toisinaan vaikeahko ymmärtää. Jänisräikkä on sellainen pyöritettävä ja kovaa meteliä pitävä kapine. Rääkkääminen on jo vallan toinen juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.09.2011 - 06:36

En ole kuullut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.09.2011 - 12:17

Sanan jänisräikkä olen kuullut mutta en tiedä mikä ja millainen se on. Varmaan sitä käytetään metsästyksessä apuna.