Nyt tienaamaan rahaa. Oletko kerännyt ja syönyt matsutakea. Myyntihinta on 70 €/kilo.

Tuoksuvalmuska (Tricholoma matsutake) (jap. matsutake) on Japanissa suosittu kulinaristien arvostama herkku, joka liitetään aina syksyyn. Sitä pidetään yleisesti tryffelin veroisena sienenä.

Fennoskandiassa kasvava tuoksuvalmuska on Ruotsissa tehdyissä DNA-tutkimuksissa todettu samaksi lajiksi, jonka tieteelliseksi nimeksi on sovittu Tricholoma matsutake. Japaninkielinen nimi tulee sanoista mänty (matsu) ja sieni (take). Tällä nimellä kutsutaan usein myös kaikkia muitakin syötäviä valmuskalajeja. Nimi on kiinaksi songrong, koreaksi song yi, tiibetiksi peisha.

Tuoksuvalmuska kuuluu hyväksyttyihin kauppasieniin 16. huhtikuuta 2007 alkaen. Suomessa ei ole totuttu syömään tuoksuvalmuskaa, koska se kuuluu ns. "ruskeisiin" sieniin, joita yleensä on kehotettu olemaan poimimatta erittäin vaarallisten myrkkyseitikkien takia ja onpa osa valmuskoistakin myrkyllisiä.

Matsutaken malto on kiinteä ja säilyy hyvin. Lisäksi sen hinta Japanissa on korkea, jopa satoja euroja kilolta ja yksittäisiä itiöemiäkin voidaan myydä kalliiseen hintaan. Sienen kaupallinen hyödyntäminen ja vienti Suomesta on mahdollista samaan tapaan kuin nyt viedään herkkutatteja Italiaan.

Sienen tuoksu on mausteisen makea. Heltat ja malto valkoiset. Lakki ruskea, suomuinen, jalassa vanhemmiten rengas. Kasvaa kuivilla mäntyvaltaisilla kankailla, jossa poronjäkäliä, kanervaa ja puolukkaa. Ilmeisesti männyn mykoritsasieni, jonka satokausi on heinäkuun lopulta lokakuun alkuun.

Japanissa sientä pidetään sukupuolista halukkuutta lisäävänä.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.09.2011 - 07:13

Minun pitää varmaan lähteä metsään.

Kysyjän kommentti

jos metsään haluat mennä nyt sä takulla yllätyt........

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.09.2011 - 10:03

Eipä ole tullut tuota koskaan noukittua... paljon muita kyllä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 10:28

Olen nähnyt tässä lähellä metsässä tuota tuoksuvalmuskaa, Tiesin sen maailman kalleimmaksi sieneksi,mutta en keränyt. NYt en tiedä katosiko paikka kun koneet kaatoivat 150v vanhan metsän pois.On herkullinen ilman esikäsittelyä. Kuvastotkin aika ristiriitaisia. Tottumattomalle kerääjälle.
Kyllä niitä on etelässä.Pohjoissuomessa selvästi yleisempi.Tuoksu imelä,voimakas.Maku miellyttävä ja voimakas.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 10:56

Ei ihme että maksaa, mutta kuinka ne saavat vaimon syömään tuota?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 11:08

Eipä taida kasvaa meidän alueen metsissä, dokumentin mukaan Pohjois-Suomen satoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 11:49

Tuttu juttu vain lehdistä, itse en ainakaan vielä ko. lajiketta metsässä tunnistaisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 12:51

Sienen nimen olen kuullut, ei ole tuttu lajike vaikka sienistä paljon tiedänkin. Japanilaisilla on vähän eri maku vissiin myös sienien suhteen tai sitten tarvitsevat tuota sientä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 14:54

Ei kuulu sienet ruokavaliooni, joten en tunne ko. sientä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 15:20

Kaikkea nuo japanilaiset keksivät. Herkkua lie heidän mielestä. Minulta jää tunnistamatta ja poimimatta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 20:37

Enpäs ole tuota(kaan) herkkua päässyt maistamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 21:42

Olen lukenut sienestä..mutta en ole luonnossa nähnyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.09.2011 - 06:52

Siitä vaan kynnelle kykenijät;
www.funga.fi/matsutake.php

Itse olen enemmän sieniherkkujen kannalla;
www.funga.fi/sieniherkkuja.php

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.09.2011 - 01:49

Sieni ei kuulu minun herkkuini.Kallis kilohintakin näyttää olevan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.09.2011 - 00:11

Kunhan nyt saisi edes kantarelleja itselleni. Toisille kyllä olen poiminut. Haisuseitikki kyllä hieman kiehtoi komean näkönsä takia, mutta näöstään huolimatta oli täysin käyttökelvoton.