Oletko ollut koskaan luostarissa työvelvollisena tai muuten vain nauttimassa hiljaisuudesta?

Ystäväni oli viimekesänä työvelvollisena Lintulan luostarissa 2 viikkoa ja nautti kovasti työstä ja paikan kauneudesta.Kysyi minulta,lähtisinkö mukaan vaikka viikoksi ensikesänä.En tietenkään osannut vielä vastata mitään,mutta kovasti tämä asia minua mietityttää.

Avainsanat: lintula luostari

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.09.2011 - 07:46

En ole ollut enkä taida koskaan mennäkään, on liian hiljainen paikka minulle.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.09.2011 - 07:59

haaveissa on joskus ollut, mutta haaveeksi jäänytkin.
ei työvelvolliseksi vaan " hiljaisuusvelvolliseksi ".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 08:07

Olen käynyt Lintulassa kesäaikana ja kyllä siellä on kaunista. Hyvin mielelläni viettäisin tuolla viikon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 08:49

Vain käymässä ja olen tykännyt kovasti. Pidän hiljaisuudesta ja rauhasta, mutta haluan olla silloin enimmäkseen yksin metsässä, mökillä, Lapissa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 08:49

Vain käymässä ja olen tykännyt kovasti. Pidän hiljaisuudesta ja rauhasta, mutta haluan olla silloin enimmäkseen yksin metsässä, mökillä, Lapissa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 09:23

Olen ollut muutaman kerran Valamossa, ja on käyty myös Lintulassa. On ollut Valamon ystävien retki, perjantai-illasta sunnuntaihin. Miellyttävä ,rauhaisa ympäristö, etenkin syyskuun lopulla kaunis ruska. Vappaehtoisena en ole ollut enkä taida mennäkään, sitä harrastavat enemmänkni ortodoksit, "hakemus" täytyy tehdä luostarin johtajalle. Tämä koskee siis Valamoa.
En ole erakko ja tykkään mennä tuossa isommassa porukassa, on ohjelmaa mutta kaikkeen ei ole pakko osallistua. Bussikuljetus Helsingistä on aina, en tiedä järjestetäänkö noita reissuja edelleen, siitä on jokunen vuosi kun edellisen kerran olen siellä ollut.
Valamossa järjestetään joskus myös hiljaisuuden retriittejä, kansanopiston puolella.
Kuulin että Lintulassa on puutetta tiloista eli sinne ei kait vapaaehtoisia nyt oteta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 09:51

Mielestäni hiljentyminen ja rauhoittuminen ei vaadi uskonnollista ympäristöä.En siis ole ollut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 09:53

Olen joskus lapsena ollut Nunnien pitämässä lastentarhassa Turussa, lähellä Martinkoulua..
Enää tämä ei taida toimia...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 10:01

Ei ole tullut käytyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 10:02

En ole itse ollut, mutta seuraavan tarinan olen kuullut. 1700-luvulla sijaitsi Keski-Euroopassa luostari, jossa asui noin tuhat munkkia. Legendan mukaan sinne saapui eräänä iltana kulkuri, joka pyysi munkeilta yösijaa. Yöllä osa munkeista kuuli kulkurin laulavan hiljaa huoneessaan laulua, jonka sanoitukset olivat kuin kasku tai vitsikäs kertomus, mutta joka loppui suorastaan mielettömällä tavalla. Seuraavana aamuna kulkuri kiitti yösijasta ja lähti matkaansa. Muutaman tunnin kuluttua siitä, kun kulkuri oli lähtenyt, sortui munkkiluostari tuntemattomasta syystä maahan, ja yksi munkeista kuoli.

Loput munkit rakensivat luostarin uudelleen kasaan. Parin viikon välein sama kulkuri pyysi yösijaa, ja avuliaat munkit sallivat hänen viettää yönsä luonaan. Joka yönä kulkurin kuultiin laulavan itsekseen, ja aina hänen lähdettyään luostari sortui, yksi munkeista kuoli ja muut rakensivat munkkiluostarin uudelleen. Tätä jatkui, kunnes munkkeja oli jäljellä enää kaksi. Kuukauden kuluttua siitä, kun he olivat kahdestaan saaneet luostarin taas pystyyn, saapui kulkuri matkoiltaan ja pyysi jäädä yöksi. Munkit olivat periaatteesta vieraanvaraisia ja päästivät kulkurin taas sisään. Yöllä munkit kuulivat kulkurin laulavan taas outoja laulujaan, ja kun kulkuri oli lähtenyt, luostari sortui ja toinen munkki jäi sen alle kuollen tuskallisesti.

Jäljelle jäänyt munkki tunsi itsensä hätäiseksi, eikä enää halunnut rakentaa luostaria uudestaan. Hän lähti kulkurin perään ja tuli pieneen kaupunkiin, jossa lopulta kohtasi kulkurin baarissa. Munkki meni kulkurin luokse ja kysyi: ”Hyvä kulkuri. Olet yöpynyt minun ja velivainajieni luostarissa jo lähes tuhat yötä. Joka kerta, kun olet lähtenyt aamulla pois, on luostari samana päivänä sortunut kasaan ja yksi munkki kuollut. Miksi ihmeessä niin on käynyt?” Kulkuri katsoi munkkia ja nauroi. Hän laski kätensä munkin olalle, hymyili viisaasti ja kuiskasi siniset silmät loistaen: ”En minä vaan tiiä.”

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 10:36

Olen linjaautolla ollut valamossa luostareissa heinävedellä. Kaunista paikkaa .Ruokailimme päivällä siellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 11:46

Olen viime vuosina viettänyt Juhannuksen seudun Valamon luostarissa, ja aika usein tulee vuoden mittaan piipahdettua siellä, sekä kesäaikaan Lintulassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 14:47

En ole käynyt, pystyn rauhoittumaan kotona :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 20:23

tänä kesänä käytiin valamon luostarissa (uusi valamo). olihan siellä harmoniaa vaikka kyseinen luostari elää matkailusta ja tietysti matkailijoita oli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 20:32

Vain käväissyt olen. Muutaman päivän oleskelu luostarissa vaikkapa hiljaisuuden retriitissä olisi varmasti hieno kokemus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2011 - 21:47

Olen vain käynyt luostarissa..Voisihan viikon kokemus olla mielenkiintoinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.09.2011 - 01:43

Ikävä kyllä ,en ole koskaan käynyt,mielenkiintoista olisi mennä käymään ja tutustumaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 10.09.2011 - 23:57

Mitenkähän tuonne nyt töihin, kun ei edes portista päässyt sisään tutustumiskeikallekaan.
Olin liian siveetön shortseissani Valamoon pyrkiessäni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.09.2011 - 07:08

En ole ollut töissä, enkä vieraillut. Mutta moni ystäväni on.