Mistä saan hyvän kaalipata ohjeen?

Huomenna pitäisi laitella kaalipataa.Hyviä ohjeita,kiitos!

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.09.2011 - 21:13

1 kg valkokaalia
4-5 porkkanaa
1 iso sipuli
2-3 dl vettä
1/2 puuroriisiä
1 1/2 tl suolaa
400 g naudan paistijauhelihaa
2 rkl siirappia
2 tl meiramia
rouhittua mustapippuria

Lisäksi: sokeroitua puolukkasurvosta

1. Varaa ruokaa varten iso kattila (noin 3 l).
2. Suikaloi kaali.
3. Kuori ja leikaa porkkanat puolen sentin paksuisiksi viipaleiksi.
4. Kuori ja hienonna sipuli.
5. Mittaa kattilaan vesi. Lisää kiehuvaan veteen vähitellen kaalisuikaleet. Sekoita välillä. Kun kaali alkaa pehmetä, lisää porkkanat, riisi ja suola. Sekoita hyvin ja pane kattilan päälle kansi.
6. Anna kiehua noin 20 minuuttia.
7. Ruskista sillä aikaa jauheliha. Lisää joukkoon sipulit pehmenemään.
8. Kaada jauheliha-sipuliseos, siirappi, meirami ja mustapippuri pataan.
9. Hauduta vielä noin 5 minuuttia.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.09.2011 - 20:14

Tässä eräs hyvä ohje ja vanha .Tein koulussa jo tätä noin 50v.tta sitten.
Kaali-pata.
150gjauhelihaa,2rkl voita,1/2 sipulia,2tl merisuolaa,2rl siirappia,3dl vettä, pieni keräkaali.
Hienonna kaali,Jauheliha ja sipuli käännellään ekana padanpohjalla,sitten kaali käännellään ja vesi. Annetaan hautua kypsäksi.Pippuria .Hyvä puolukkahillo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 21:10

Valmistusaineet
400 g porsaan jauhelihaa tai paistijauhelihaa
1 rkl Valio Oivariini® juoksevaa
1 - 2 (200 g) sipulia tai nippu kesäsipulia
2 - 3 (350 g) porkkanaa
n. 1 kg varhaiskaalia
1 liha-juuresliemikuutio
1 - 2 dl vettä
1 prk (2,5 dl) Valio maustettua ruokakermaa Kippari®
suolaa
tuoretta oreganoa tai persiljaa
Valmistusohje
Ruskista jauheliha Oivariini rasvassa. Lisää joukkoon myös hienonnetut sipulit ja karkeaksi raastetut porkkanat. Lisää suikaloitu kaali, liemikuutio, vesi ja ruokakerma. Hauduta kannen alla kunnes kypsää.
Tarkista maku, lisää halutessasi ripaus suolaa. Viimeistele pata hienonnetulla tuoreella oreganolla tai persiljalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 21:14

Tuo Bongarin ohje on hyvä. Jos haluaa usemaksi kerraksi niin voi keittää vään riisiä n.2 dl lisäksi,
Kypsentää vähän paprikaa ja purjoa, jos haluaa. Ja sitten laittaa uunivuokaan, nesteeksi vettä ja vähän kermaa purkinpohjasta ja vaikka mustapippuria. Kypsyttää sitten uunissa 175 C n. 40 min niin saa hyvää kaalilaatikon muunnosta, jota sitten voi syödä kätevästi useamman kerran!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 22:26

Tuossahan ohjeita jo tuli, mitäpä siihen lisäämään :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 22:26

Pitänee kokeilla bongarin ohjetta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.09.2011 - 06:42

Hyviä ohjeita olet saanut, minäkin aion noita kokeilla..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.09.2011 - 11:18

Keittokirjasta tai vaikkapa Kotiliesi-lehden nettisivuilta, sieltä löytyy myös kotiruoan ohjeita.
Valion tai muun firman mainosreseptejä en käytä, ne ovat tuotemainoksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.09.2011 - 06:19

Missä on Sirkkaliisa, hänellä on paras kaalilaatikon ohje.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 10.09.2011 - 22:28

Mielelläni kertoisin sellaisen, mutta kun en itse voi syödä kaalia, niin tosi harvoin teen siitä mitään.