Taas minä ihastuin.

Ikää tällä leidillä on jo 362 vuotta. Nykyisen nimensä hän sai 1. maaliiskuuta 1651. Nimen antoi Pietari Brahe. 1800-luku oli tämän kaupungin kulta-aikaa. Silloin kaupungin kauppalaivasto kuljetti tavaraa kaupungin sataman kautta. Nykyään tavaraliikenne on vähäisempää, vaikka kaupungilla on tarjota kaksi satamaa vapaa-ajan satamapalveluiden lisäksi. Kaupungin idyllinen keskusta mataline puutaloineen ja kapeine kujineen on harvinainen koko Pohjolan mittakaavassa. Kaupunkia kutsutaankin usein Pohjanlahden helmeksi. Kaupungissa ei ole koko sen 362-vuotisen olemassaolon aikana sattunut yhtään laajaa tulipaloa. Kantakaupungissa sijaitsee myös kapeudestaan tunnettu kuja. Nykyään hyvin säilynyt vanhakaupunki toimii seudun kaupan ja huvielämän keskuksena, ja siellä sijaitsee hyvä valikoima erilaisia palveluita. Turismi ja vapaa-ajan asuminen ovat 2000-luvulla käyneet kaupungille yhä merkittävämmäksi. Kaupunki on Suomen suurin ruokaperunantuottajakunta viljelyalan ollen vuonna 2009 noin 2 700 hehtaaria. Asukkaita tällä kaunottarella on noin 7 tuhatta. Mikä kaupunki on kyseessä?

Avainsanat: ikäneito

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Muut vastaukset

Vastattu: 06.09.2011 - 10:48

samaan paikkaan olen kerran taannoin kesällä ihastunut! viehättävä kaupunki, Kristiinankaupunki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 11:01

Kristiinankaupunki, serkkutyttöni siellä asustelee ja kaupunki on mitä viehättävin paikka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 11:07

Ai se on se. Pitää joskus käydä ihastumassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 12:18

Aha,ihan kelpo ihastuskohde.Kerran koin pikaihastuksen raitsikassa ja ison Firenzessä,saattaa olla siinä puolivälissä Kristiinankaupunki?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 13:56

Kristiina, olen vuosia sitten sieltä ohi ajanut ja hetkeksi ollaan jääty katsomaan paikkaa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 14:03

Kristiinankaupunki perustettiin vuonna 1649 Lappfjärdin pitäjään Koppöön saarelle, ja myös kaupungin nimeksi tuli Koppöstad. 1. maaliskuuta 1651 nimi muutettiin Kristiinankaupungiksi (Christinae Stadh). Kenraalikuvernööri Pietari Brahe antoi kaupungille nimen senhetkisen kuningattaren Kristiinan mukaan, mutta on hyvin mahdollista, että hän ajatteli myös omaa vaimoaan, kreivitär Kristina Katarina Stenbockia, joka kuoli vuonna 1650. Maanmittaaja Claes Claesson tuli kaupunkiin Pietari Brahen pyynnöstä vuonna 1651 piirtämään asemakaavan renessanssiajan ruutukaavamallin mukaan. Asemakaava on edelleen suurimmalta osin käytössä.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Kristi...ankaupunki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 14:07

Aika vanha morsmaikku tuo Kristiina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 19:20

Hiljainen,rauhoittava kaupunki.
www.napsu.fi/matkailu/matkak...ankaupunki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 19:56

Käynyt oon ja varmaan uudelleenkin kun kohdalle sattuu. Idyllinen paikka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 20:42

Pitäisi käydä Kristiinankaupungissa joskus, ehkä minäkin ihastun tähän ikäneitoon, vaikka en muuten naisiin menevä olekaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 22:31

Pysyy virkeänä,kun usein ihastuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.09.2011 - 22:12

Pitääkin joskus jos on mahdollista käydä vilkaisemassa sitä ihastustasi. Tiedän tunteesi, itse ihastuin Hankoon aikoinani ja sinne vielä tahdon mennä toistamiseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.09.2011 - 06:08

Voihan Kristiina minkä teit!