Huomenta napsuille..minä näistä romuista taas kyselen. Mitä ovat nämä kuvissa olevat vehkeet?

www.napsu.fi/matkailu/matkak...selk%C3%A4

Lisätty: 06.09.2011 - 11:08

Liittyy kyseiseen kullankaivuupaikkaan Laanilan Kultareitillä. Ymmärrän ettei se historia napsulaisia kiinnosta.

Lisätty: 06.09.2011 - 11:53

Enpä itsekään tiedä tarkalleen noista osista muuta, kuin sen että liittyvät Kuivakurun huuhtomolaitokseen ja paikalla olleeseen rataan ja vaunuihin. Kivet piti nimittäin kuljettaa alas Tolosjoen rantaan josta saatiin vettä huuhtomolle. Kuivakuru oli nytkin ihan nimensä mukainen.

Avainsanat: historia kulta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.09.2011 - 22:38

Ylempi on ainakin vesipumppu,kun siinä on vesisäiliö päällä..Alemaa kuvaa en kyllä osaa arvat.

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksista. Liittyvät vanhaan kullanhuuhtomoon..

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.09.2011 - 10:10

Oudon näköisiä ovat nämä kapistukset. Vähän hahmotin, josko olisi jonkunlainen akselisto tai voimansiirrron osia? Ja kiinnityskohdat joilla liitetään johonkin. Kenties raitella liikkuvaan kapistukseen. Tuo toinen on kai joku puukaasulaitteiston osa? Parempaan en pysty. Pitää jäädä odottelemaan Jumppiksen vastausta.

Lisätty: 06.09.2011 - 11:35

Älähän nyt, kyllä historia kiinnostaa. Olis vaan hienoa pamauttaa tietoa pöytään, mutta kun ei tiedä niin ei tiedä. Odotan innolla tämänkin selviämistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 10:25

Romurautaa, jota maiseman rumentajaa en historiaksi nimittelis.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 10:49

liekö sen lentokoneenjäännöksiä joka aikoinaan tippunut?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 11:00

Vai liittyykö jotenkin kullankaivuuseen, mene ja tiedä, tämä mutteriosasto on mulle vähän vaikeaa hahmotettavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 11:17

Kaikkea sieltä kairan kultamailta löytyy.
Kullankaivajien koneita lienevät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 12:00

Vesipumpuksi sanoisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 12:27

Minust se on selvästi separaattori,joka erottelee mullan ja kullan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 13:45

Eipä kuvat kerro mulle mitään, joten arvoitukseksi jää :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 13:54

Kullankaivuuseen liittyy kuten kuvissa lukikin, mutta todellakaan ei mun mielikuvitus riitä mihin tarkoitukseen ja missä kohtaa kuvan oudot esineet liittyy kullanhuuhdontaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 15:26

Ylempi on ilmeisesti vesipumppu ja alempi muinainsen keskuslämmityskattilan pesä. Siltä nuo romurautakapineet näyttävät. Ikävää, että ovat lähtiessään jättäneet nuo kauniin maiseman pilaajiksi. Mutta onhan näitä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 16:36

Oisko höyrykattila tai painesäiliö.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2011 - 20:40

Kullankaivajien vehkeitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.09.2011 - 10:43

Selvää romua, ei mitään arvoa, ei historiallista varsinkaan. Tuonkaltaista rompetta on maailma pullollaan. Luontoon ei saisi jättää tuollaista lojumaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.09.2011 - 22:06

Nuohan kuuluvat ihan selvästi laitteeseen jolla keitettiin korpikuusen kyyneltä eli pontikkaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.09.2011 - 06:07

Kullankaivuuseen liittyviä vanhoja aarteita.