kumpi on pahempi, se joka aloittaa riidan vai se joka ylläpittää riitaa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.10.2008 - 20:27

Yleensä riidan syy on kahdessa ihmisessä, ei yksin voi riidellä. Siksi, jos asiaa ei voi selvittää sovussa on riidan jatkaminen pahempaa kuin sen aloittaminen. Tällöin riidan sinnikäs jatkaja on se pahempi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.10.2008 - 20:32

Ikävää yleensäkin, että ihmisten välillä syntyy riitaa, mutta se ihminen, joka on 'aiheuttanut' sen riidan, ei välttämättä ole tiennyt avaavansa tässä riitaa, joten, kun asioita selvitelty; (mitä tarkoitat tällä?, jne. -keskustelulla, jos mahdollista), niin jos riita vielä jatkuu/jatkat sitä niin mielestäni sitten se, joka jatkaa/ylläpitää riitaa on se 'pahempi'. Mutta riitojen aiheita/skaala, jne. on niin valtaisa, että vaikea sanoa muuta kuin näin yleisesti...
Ja 'leppeä sana taltuttaa kiukun', sanotaan...., mutta jos samasta asiasta tulee riitaa usein, niin, ko, asia pitäisi selvittää perin pohjin ilman riitaa, vaikkapa ulkopuolisen 'avustuksella'...

Lisätty: 23.10.2008 - 20:38

ja riippuu tietysti kumpaisenkin silloisesta mielentilasta, oliko huono päivä töissä, loukkasiko sua/mua joku jossain, jne. Joten 'riitelyyn' riidan selvittelemiseen kannattaa katsoa se otollisin hetki, jos mahdollista. Miksi sinä juuri nyt noin ajattelet?, oliko huono päivä, puhutaanko tästä sitten, kun kumpikin on rauhoittunut, jne... ehkä helppo sanoa, mutta vaikea toteuttaa?? tiiä häntä...sittennii...

Lähteet:
omaa kommenttii vaan, ei sen kummosempaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.10.2008 - 20:37

Jos noista pitää valita niin minusta se on se joka ylläpitää sitä riitaa, koska se riita olisi jo voinut loppua jos se ihminen olisi myöntänyt asian tai no silleen. Mutta oikeastaan riitaan tarvitaan 2 henkilöa tai jopa enemmän. se on tavallaaan myös kummankin vika että miksi se yksi aloitti sen riidan tai miksi se yksi keksii koko ajan lisää syitä pitääkseen riidan yllä.

Lähteet:
oma mielipide.!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.10.2008 - 20:46

mielestäni se joka ylläpitää riita jos ihminen on sellainen että luulee olevansa täydellisen oikeassa eikä kuuntele muita... pieni suuttumus sopimisenkin jälkeen sallittua

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.10.2008 - 01:48

jos syyllistä haluaa, niin molemmat, mutta etiikassa tosi vaikea ongelma

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.10.2008 - 09:34

Viisas antaa periksi, jos ei muuten voi tehdä kompromissia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.11.2008 - 20:40

Minusta yleensäkki riiteleminen on tyhmää, ja yleensä kannatta mahdollisemman pian hieroa sovintoa.. Riitelystä tulee vaan pahamieli kummallekki niin yleensä kannattaa lopettaa riitely ja minusta se on ainakin kummankin syy riitely, mutta väärin jos vaan toinen jatkaa riitelyä ja toinen haluaisi jo sopia.. että sinänsä ylläpitäjä joka pitää riitaa yllä niin on syy, mutta myös sen joka aloitti riidan.. riitely kyllä yleensä on kummankin vika..