millon pitää katsastaa auto jos käyttöön otto päivä on vaikka 10.10. katsatettu viimevuonna 14.10 ja ei menny läpi vasta kui18.10

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.10.2008 - 01:50

Näkyy hyväksytystä katsastusasiakirjasta

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.10.2008 - 20:04

Määräaikaiskatsastusaika, jos ajoneuvolla on käyttöönottopäivä merkitty
Ajoneuvo on katsastettava viimeistään sen rekisteriotteen teknisen osan yläreunaan merkittynä käyttöönottopäivää vastaavana päivänä. Katsastuksen voi suorittaa aikaisintaan neljä kuukautta ennen kyseistä päivää. Linja-auto, kuorma-auto ja kokonaismassaltaan yli 3500 kg painava perävaunu voidaan kuitenkin katsastaa aikaisintaan kuusi kuukautta ennen kyseistä päivää. Erillisessä kytkentäkatsastuksessa tiettyyn vetoautoon kytketty raskas perävaunu voidaan katsastaa samanaikaisesti vetoautonsa kanssa.

Lisää tietoja löytyy alla olevasta linkistä. ks. yst.

Lisätty: 23.10.2008 - 20:09

Määräaikaiskatsastusajan määräytyminen
Määräaikaiskatsastusaika määräytyy ensisjaisesti käyttöönottopäivämäärän mukaan.
Osassa ajoneuvoista käyttöönottopäivämäärä on merkitty epätäydellisesti (esim. 00.00.73). Tällöin määräaikaiskatsastusaika määräytyy rekisteritunnuksen viimeisen numeron mukaisesti.

Määräaikaiskatsastuksessa hylkääminen, jälkitarkastus ja käyttökielto
Määräaikaiskatsastuksessa hylätty ajoneuvo on jälkitarkastettava samalla katsastustoimipaikalla 1 kk kuluessa katsastuksesta. Jos ajoneuvo esitetään katsastukseen jollakin toisella katsastustoimipaikalla tai jos jälkitarkastusaika (1 kk) on kulunut umpeen, katsastus on suoritettava kokonaan uudestaan.

Lähteet:
www3.ake.fi/Ake