Saako työtön mitään,kun alkaa opiskelemaan tai menee kursseille?Saako muuta kuin työmarkkinatuen?

Itse ajattelin tätä vaihtoehtoa ,jos en pääse mihinkään töihin.Turha on jäädä kotia löhöilemään...

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 31.08.2011 - 22:45

Voit jopa menettää työmarkkinatuen, lue näistä asioista KELA:n sivuilta
www.kela.fi/in/internet/suom...enDocument

Kenelle työmarkkinatukea maksetaan?
Työmarkkinatukea voi saada jokainen 17–64-vuotias Suomessa asuva työtön työnhakija, joka on työkykyinen, työmarkkinoiden käytettävissä ja taloudellisen tuen tarpeessa.

Jos opiskelet päätoimisesti, et voi saada työmarkkinatukea opiskeluaikana etkä opiskelun välisiltä loma-ajoilta. Päiväopinnot ammattioppilaitoksessa sekä tutkintotavoitteiset korkeakoulu- tai yliopisto-opinnot ovat aina päätoimista opiskelua.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.08.2011 - 20:52

Uskoisin, että jotain opintomateriaalikorvausta yms. saisi. Varma en siitä kuitenkaan ole. Nyt kun on rahat tiukassa joka paikassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2011 - 23:06

Nää on aika kimurantteja juttuja....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2011 - 23:09

Kysyppä paikkakuntasi KELAsta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2011 - 23:53

miltä kuulostaisi oppisopimuskoulutus?
www.mol.fi/mol/fi/01_tyonant.../index.jsp
www.oph.fi/oppisopimus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2011 - 23:57

putte_46 sanoi edellä ihan oikein. Voit menettää työmarkkinatukesi kokonaan, jos erehdyt väärään koulutukseen. Kannattaa tarkistaa asia Kelalta, ennen opiskelun alkua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.09.2011 - 04:00

90-luvulla en saanut tarveharkintaista työmarkkinatukea kotiin enkä koulutukseen. Nykyajat ei kiinnosta.
Köyhien kaupungissa oli sellainen "tantta" kelassa kirstun päällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.09.2011 - 06:56

En ole kyllä varma, kelan pykälät ovat liian vaikeita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.09.2011 - 11:32

Työ- ja elinkeinohallinto ostaa työvoimakoulutuksen ammatillisilta aikuiskoulutuskeskuksilta, muilta ammatillisilta oppilaitoksilta, korkeakouluilta tai yksityisiltä koulutuksen järjestäjiltä. Koulutuksen hankkiminen tapahtuu kilpailuttaen koulutuksen järjestäjiä.

Työvoimakoulutukseen haetaan työ- ja elinkeinotoimiston kautta, joka myös valitsee opiskelijat. Koulutushakemuksen voi jättää myös sähköisesti. Koulutukseen pääsee keskimäärin puolet hakeneista.

Koulutukseen osallistuvalle työnhakijalle maksetaan koulutuksen ajalta sitä työttömyysetuutta (ansiopäivärahaa, peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea), johon hänellä on oikeus työttömänä olleessaan sekä lisäksi ylläpitokorvausta.

www.mol.fi/mol/fi/03_koulutu.../index.jsp

Työvoimatoimiston kautta hakeudu kursseille... siitä voit saada lisäksi ylläpitokorvausta verotonta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2011 - 09:42

Koulutusajalta saat todennäköisesti työmarkkinatukea. Kannattaa kuitenkin jututtaa ensin työvoimatoimiston ja KELAn tätejä, niin tiedät mihin tukiin olet oikeutettu ja miten niitä haetaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.09.2011 - 22:08

Ota tarkasti selvää mitä saat, vai saatko mitään ennen kuin ryhdyt mihinkään.