Oletko ollut magneettikuvauksessa, millainen toimenpide se on?

Menen ensi viikolla kaularangan ja olkapään magneettikuvaukseen. Joudunko sinne "putkiloon" kokonaan, kauanko kestää ja laitetaanko joillain remmeillä kiinni? Ahtaanpaikankammoisena ahdistaa jo pelkkä ajatuskin putkeen joutumisesta.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.08.2011 - 20:34

Minä olen muutaman kerran siellä tuubissa ollut, kyllä sinä kokonaan sinne sisälle joudut, ei siellä mitään sinua sidota, mutta pään ympärille sellainen häkkyrä laitetaan, ja saat soittokellon käteesi jota voit painaa jos alkaa kovin ahdistamaan, musiikkia laittavat soimaan kuulokkeista sinulle, se kone pitää kovaa meteliä, ja erilaisia ääniä ja jyskytys tuntuu selässä toisinaan, ihan paikallaan pitää olla, ilmastoitu se tuubi on.Ei minua ole se ahdistanut vaikka viimeksi siellä makoilin 1,5 tuntia kuvattiin koko kroppani, tutkimuksen kesto riippuu siitä mitä kuvataan.

Kysyjän kommentti

Hengissä selvisin, magneettikuvaus kesti 20 minuttia. Rauhoittavia en edes tajunnut pyytää, kiinni eivät sitoneet, ainoastaan olkapää laitettiin sellaiseen "kuppiin". Kuuntelin radiota tutkimuksen ajan ja silmät pidin visusti kiinni. Kyllähän se 20 minuuttiakin alkoi tuntua pitkältä, mutta sitten oli mukava kuulla, kun hoitaja sanoi kuulokkeisiin, että kuvaus ohi ja potilas otetaan putkesta pois.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.08.2011 - 20:25

fi.wikipedia.org/wiki/Magneettikuvaus

itse olen ollut kun päätäni kuvattiin vuosia sitten... ei tuo paha ole vaikka itse kärsin ahtaanpaikan kammosta... selvisin hengissä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2011 - 21:15

Itse en ole kuvauksessa ollut, mutta maarit3:n kuvaus vastaa sitä mitä tuleman pitää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2011 - 21:17

Olen ollut lannerangan magneetissa.Tyly hoitaja sanoi minua putkeen työntäessä,että "hoidetaan tämä nyt pois alta",kun näytän ihan "terveeltä".Makasin n.puoli tuntia ilman radiota,kun kehdannut häiritä heitä.Löytyi selkärankareuma mikä ei tapa mutta vahvistaa ainakin luonnetta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2011 - 21:37

Mieheni on ollut useamman kerran..On ahtaanpaikan kammo..mutta selinyt kumminkin kuvaukset..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2011 - 21:46

no tota noin tunne on kuin olisit lentokoneen ruumassa menossa jonnekin .samanlainen kohina koko ajan.muuten ihan hyvä kokemus .oot kun tuubissa ja kone käänntyilee ympärilläsi.
ei paniikkia ei kosketusta .mull meni aikaa noin 3 varttia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2011 - 00:22

On tuota tullut testattua.
Jos vähänkin arveluttaa ja olkaa särkee kovin, niin pyydä etukäteen, että saat Oxanestia suoneen, että pystyt olemaan paikallasi kuvauksen ajan. Se vie taatusti säryn ja rauhoittaa kummasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2011 - 07:35

En ole koskaan ollut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2011 - 10:31

Pannaan potilas putkeen ja tutkitaan kuten viallisia viemäreitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2011 - 20:28

saat halutessasi rauhoittavan napin.
vähän "sidotaan" jos tarve (asento esim olkapää) . pyydä silmälaput !! ihan ehdottomat ettei tuu avattua silmiä siellä putkessa. sitten vaan kuulokkeet korville ja lempiradiokanava tarpeeksi kovalle. kyllä se siitä. ja mä pyysin vielä peiton ku tuli kylmä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2011 - 20:42

Muutama vuosi sitten oon ollut putkilossa, kun minulla epäiltiin olevan kasvain päässä, mutta nyt voin sanoa, todisteiden kanssa, ettei siellä mitään ole... Ja tuonhan voi jokainen todeta vastauksistani...

oikeesti sinne putkiloon työnnetään happea kuiteskin niin paljon, ettei paniikkia tule. koko ajan näkee hoitsut siinä muutaman metrin läheisyydessä, joten yksinään ei tartte olla. Pitkällään makoillessa näet hoitajat asennetuista peileistä. No hätä! Remmejä ei laiteta! Ota rauhallisesti ja pyydä henkilökuntaa selvittämään tapahtuma ja kerro myös tuosta sinun kammosta tai pelosta.

Lisätty: 31.08.2011 - 20:44

Hyvin se menee! Älä hättäile!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.09.2011 - 07:56

En ole kyseisessä kuvauksessa ollut,vain telkkarista olen nähnyt miten se tapahtuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 05.09.2011 - 22:32

Ihan normi ja simppeli juttu. Makaat vain hipi hiljaa paikallasi kuulokkeet korvilla ja keskityt kuuntelemaan koneen ääntelyä.